Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
Descripción del Articulo
The covid-19 health crisis left a great challenge in relation to the emotional well-being of children, both for parents and for schools. In this sense, it seeks to integrate them back into a real context, recovering what had been suspended: the right to health, education, contact with nature, sponta...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/788 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | natural environments emotional education human rights play socio-emotional skills ambientes naturales educación emocional derechos humanos juego competencias socioemocionales |
id |
REVUSAT_67708882ea51bd512cf81a69ceb69dec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/788 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemicImpacto de los ambientes naturales en la educación emocional de los niños después de la pandemia del COVID-19Morales Roncal, Angélica EstherSampén Díaz, María Nery natural environmentsemotional educationhuman rightsplaysocio-emotional skillsambientes naturaleseducación emocionalderechos humanosjuegocompetencias socioemocionalesThe covid-19 health crisis left a great challenge in relation to the emotional well-being of children, both for parents and for schools. In this sense, it seeks to integrate them back into a real context, recovering what had been suspended: the right to health, education, contact with nature, spontaneous play, free from fear of contagion and the experimentation of positive emotions; characteristic of affection and socialization. Emotional intelligence is fundamental in human beings because it guarantees a full and healthy lifestyle, which is why the objective of this research is to analyze the impact of natural environments on the emotional education of children, especially after a pandemic context. The result obtained proves that, throughout history, the natural environment contributes to cognitive and emotional development; For this reason, the psycho-pedagogical model of the five socio-emotional competencies that promotes emotional education from schools through playful activities in natural environments has been developed, which favors the development of these competencies and favorable interpersonal ties in children.La crisis sanitaria por el covid-19 dejó un gran desafío en relación con el bienestar emocional de los niños, tanto para padres de familia como para las escuelas. En este sentido, se busca integrarlos nuevamente a un contexto real, recuperando lo que se había suspendido: el derecho a la salud, educación, contacto con la naturaleza, el juego espontáneo, libre de miedo por el contagio y la experimentación de emociones positivas; propias del afecto y la socialización. La inteligencia emocional es fundamental en el ser humano porque le garantiza un estilo de vida pleno y saludable por eso el objetivo de esta investigación es analizar el impacto de los ambientes naturales en la educación emocional de los niños, sobre todo después de un contexto de pandemia. El resultado obtenido comprueba que, a lo largo de la historia, el medio natural contribuye al desarrollo cognitivo y emocional; por tal motivo en la actualidad se ha elaborado el modelo psicopedagógico de las cinco competencias socioemocionales que promueve la educación emocional desde las escuelas a través de actividades lúdicas en ambientes naturales, lo que favorece al desarrollo de estas competencias y de vínculos interpersonales favorables en los niños.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/78810.35383/apuntes.v5i2.788Apuntes de Bioética; Vol. 5 No. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-104Apuntes de Bioética; Vol. 5 Núm. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-1042663-491010.35383/apuntes.v5i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1548https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1558Chiclayoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/7882024-08-05T17:20:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic Impacto de los ambientes naturales en la educación emocional de los niños después de la pandemia del COVID-19 |
title |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic |
spellingShingle |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic Morales Roncal, Angélica Esther natural environments emotional education human rights play socio-emotional skills ambientes naturales educación emocional derechos humanos juego competencias socioemocionales |
title_short |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic |
title_full |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic |
title_fullStr |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic |
title_full_unstemmed |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic |
title_sort |
Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Morales Roncal, Angélica Esther Sampén Díaz, María Nery |
author |
Morales Roncal, Angélica Esther |
author_facet |
Morales Roncal, Angélica Esther Sampén Díaz, María Nery |
author_role |
author |
author2 |
Sampén Díaz, María Nery |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
natural environments emotional education human rights play socio-emotional skills ambientes naturales educación emocional derechos humanos juego competencias socioemocionales |
topic |
natural environments emotional education human rights play socio-emotional skills ambientes naturales educación emocional derechos humanos juego competencias socioemocionales |
description |
The covid-19 health crisis left a great challenge in relation to the emotional well-being of children, both for parents and for schools. In this sense, it seeks to integrate them back into a real context, recovering what had been suspended: the right to health, education, contact with nature, spontaneous play, free from fear of contagion and the experimentation of positive emotions; characteristic of affection and socialization. Emotional intelligence is fundamental in human beings because it guarantees a full and healthy lifestyle, which is why the objective of this research is to analyze the impact of natural environments on the emotional education of children, especially after a pandemic context. The result obtained proves that, throughout history, the natural environment contributes to cognitive and emotional development; For this reason, the psycho-pedagogical model of the five socio-emotional competencies that promotes emotional education from schools through playful activities in natural environments has been developed, which favors the development of these competencies and favorable interpersonal ties in children. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed article Artículo evaluado por pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788 10.35383/apuntes.v5i2.788 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788 |
identifier_str_mv |
10.35383/apuntes.v5i2.788 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1548 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1558 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Chiclayo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes de Bioética; Vol. 5 No. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-104 Apuntes de Bioética; Vol. 5 Núm. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-104 2663-4910 10.35383/apuntes.v5i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808390969153814528 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).