Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic

Descripción del Articulo

The covid-19 health crisis left a great challenge in relation to the emotional well-being of children, both for parents and for schools. In this sense, it seeks to integrate them back into a real context, recovering what had been suspended: the right to health, education, contact with nature, sponta...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Morales Roncal, Angélica Esther, Sampén Díaz, María Nery
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/788
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:natural environments
emotional education
human rights
play
socio-emotional skills
ambientes naturales
educación emocional
derechos humanos
juego
competencias socioemocionales
id REVUSAT_67708882ea51bd512cf81a69ceb69dec
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/788
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemicImpacto de los ambientes naturales en la educación emocional de los niños después de la pandemia del COVID-19Morales Roncal, Angélica EstherSampén Díaz, María Nery natural environmentsemotional educationhuman rightsplaysocio-emotional skillsambientes naturaleseducación emocionalderechos humanosjuegocompetencias socioemocionalesThe covid-19 health crisis left a great challenge in relation to the emotional well-being of children, both for parents and for schools. In this sense, it seeks to integrate them back into a real context, recovering what had been suspended: the right to health, education, contact with nature, spontaneous play, free from fear of contagion and the experimentation of positive emotions; characteristic of affection and socialization. Emotional intelligence is fundamental in human beings because it guarantees a full and healthy lifestyle, which is why the objective of this research is to analyze the impact of natural environments on the emotional education of children, especially after a pandemic context. The result obtained proves that, throughout history, the natural environment contributes to cognitive and emotional development; For this reason, the psycho-pedagogical model of the five socio-emotional competencies that promotes emotional education from schools through playful activities in natural environments has been developed, which favors the development of these competencies and favorable interpersonal ties in children.La crisis sanitaria por el covid-19 dejó un gran desafío en relación con el bienestar emocional de los niños, tanto para padres de familia como para las escuelas. En este sentido, se busca integrarlos nuevamente a un contexto real, recuperando lo que se había suspendido: el derecho a la salud, educación, contacto con la naturaleza, el juego espontáneo, libre de miedo por el contagio y la experimentación de emociones positivas; propias del afecto y la socialización. La inteligencia emocional es fundamental en el ser humano porque le garantiza un estilo de vida pleno y saludable por eso el objetivo de esta investigación es analizar el impacto de los ambientes naturales en la educación emocional de los niños, sobre todo después de un contexto de pandemia. El resultado obtenido comprueba que, a lo largo de la historia, el medio natural contribuye al desarrollo cognitivo y emocional; por tal motivo en la actualidad se ha elaborado el modelo psicopedagógico de las cinco competencias socioemocionales que promueve la educación emocional desde las escuelas a través de actividades lúdicas en ambientes naturales, lo que favorece al desarrollo de estas competencias y de vínculos interpersonales favorables en los niños.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer reviewed articleArtículo evaluado por paresTextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/78810.35383/apuntes.v5i2.788Apuntes de Bioética; Vol. 5 No. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-104Apuntes de Bioética; Vol. 5 Núm. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-1042663-491010.35383/apuntes.v5i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1548https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1558Chiclayoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/7882024-08-05T17:20:34Z
dc.title.none.fl_str_mv Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
Impacto de los ambientes naturales en la educación emocional de los niños después de la pandemia del COVID-19
title Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
spellingShingle Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
Morales Roncal, Angélica Esther
natural environments
emotional education
human rights
play
socio-emotional skills
ambientes naturales
educación emocional
derechos humanos
juego
competencias socioemocionales
title_short Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
title_full Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
title_fullStr Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
title_full_unstemmed Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
title_sort Impact of natural environments on the emotional education of children after the COVID-19 pandemic
dc.creator.none.fl_str_mv Morales Roncal, Angélica Esther
Sampén Díaz, María Nery
author Morales Roncal, Angélica Esther
author_facet Morales Roncal, Angélica Esther
Sampén Díaz, María Nery
author_role author
author2 Sampén Díaz, María Nery
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv natural environments
emotional education
human rights
play
socio-emotional skills
ambientes naturales
educación emocional
derechos humanos
juego
competencias socioemocionales
topic natural environments
emotional education
human rights
play
socio-emotional skills
ambientes naturales
educación emocional
derechos humanos
juego
competencias socioemocionales
description The covid-19 health crisis left a great challenge in relation to the emotional well-being of children, both for parents and for schools. In this sense, it seeks to integrate them back into a real context, recovering what had been suspended: the right to health, education, contact with nature, spontaneous play, free from fear of contagion and the experimentation of positive emotions; characteristic of affection and socialization. Emotional intelligence is fundamental in human beings because it guarantees a full and healthy lifestyle, which is why the objective of this research is to analyze the impact of natural environments on the emotional education of children, especially after a pandemic context. The result obtained proves that, throughout history, the natural environment contributes to cognitive and emotional development; For this reason, the psycho-pedagogical model of the five socio-emotional competencies that promotes emotional education from schools through playful activities in natural environments has been developed, which favors the development of these competencies and favorable interpersonal ties in children.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed article
Artículo evaluado por pares
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788
10.35383/apuntes.v5i2.788
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788
identifier_str_mv 10.35383/apuntes.v5i2.788
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1548
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/788/1558
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv Chiclayo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes de Bioética; Vol. 5 No. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-104
Apuntes de Bioética; Vol. 5 Núm. 2 (2022): Apuntes de Bioética Vol. 05. N° 2; 89-104
2663-4910
10.35383/apuntes.v5i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808390969153814528
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).