Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
Descripción del Articulo
This paper will briefly overview how the constant development of information and communication technologies (ICTs) has changed the interaction between people today. Real experiences have been transferred to a virtualized method, in this case, the internet. Although the space-time barriers of traditi...
| Autores: | , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad La Salle |
| Repositorio: | Revistas - Universidad La Salle |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/65 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65 https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65 https://purl.org/42411/s9/a65 https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Twitter NLP natural language processing cyber-bullying TICs information technologies procesamiento de lenguaje natural ciber-acoso tecnologías de la información |
| id |
REVUSALLE_ee44a69b8e07790d3ca5b4f4ad05a59c |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/65 |
| network_acronym_str |
REVUSALLE |
| network_name_str |
Revistas - Universidad La Salle |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on TwitterUso de una herramienta de NLP aplicada a la detección del ciberacoso en TwitterAguirre Soto, Jonathan MatweyÁvila Gonzales, HectorBravo Saines, ValeriaTwitterNLPnatural language processingcyber-bullyingTICsinformation technologiesTwitterNLPprocesamiento de lenguaje naturalciber-acosoTICstecnologías de la informaciónThis paper will briefly overview how the constant development of information and communication technologies (ICTs) has changed the interaction between people today. Real experiences have been transferred to a virtualized method, in this case, the internet. Although the space-time barriers of traditional communication have been fragmented, social relations have become more assertive, but new problems related to different behaviors arise. Bullying is defined as an act that threatens the well-being of a person and becomes cyberbullying when it is carried out over the internet, generating large-scale problems of anxiety, depression, and even the act of suicide, which is why it is essential to detect these malicious behaviors in time. We will use a Natural Language Processing (NLP) tool using Twitter as the basis for the extraction of knowledge bases.En este documento se dará un breve resumen de como en la actualidad el constante desarrollo de la información y las tecnologías de comunicación (TICs) ha cambiado la interacción entre las personas hoy en día, por lo que las experiencias reales se han trasladado a un método virtualizado en este caso internet. Aunque las barreras de espacio-tiempo de la comunicación tradicional se han fragmentado, las relaciones sociales se han vuelto más fuertes, pero surgen nuevos problemas relacionados con diferentes conductas. El acoso, se define como un acto que amenaza el bienestar de una persona, y se convierte en ciberacoso cuando es realizado a través de internet generando a gran escala problemas de ansiedad, depresión e incluso el acto de suicidio y por lo cual es fundamental detectar a tiempo estos comportamientos malignos. Haremos uso de una herramienta de Procesamiento de Lenguaje Natural (NLP) utilizando Twitter como base para la extracción de las bases de conocimiento.Universidad La Salle2022-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionJournal papertextArtículos originalesapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65https://purl.org/42411/s9/a65https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65Innovation and Software; Vol 3 No 2 (2022): September - February; 81-90Innovación y Software; Vol. 3 Núm. 2 (2022): Septiembre - Febrero; 81-902708-09352708-0927https://doi.org/10.48168/innosoft.s9https://purl.org/42411/s9https://n2t.net/ark:/42411/s9reponame:Revistas - Universidad La Salleinstname:Universidad La Salleinstacron:USALLEspahttps://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/75https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/76https://purl.org/42411/s9/a65/g75https://purl.org/42411/s9/a65/g76https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g75https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g7620222022Derechos de autor 2022 Innovación y Softwarehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/652025-07-03T08:01:58Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter Uso de una herramienta de NLP aplicada a la detección del ciberacoso en Twitter |
| title |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter |
| spellingShingle |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter Aguirre Soto, Jonathan Matwey NLP natural language processing cyber-bullying TICs information technologies NLP procesamiento de lenguaje natural ciber-acoso TICs tecnologías de la información |
| title_short |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter |
| title_full |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter |
| title_fullStr |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter |
| title_full_unstemmed |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter |
| title_sort |
Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Aguirre Soto, Jonathan Matwey Ávila Gonzales, Hector Bravo Saines, Valeria |
| author |
Aguirre Soto, Jonathan Matwey |
| author_facet |
Aguirre Soto, Jonathan Matwey Ávila Gonzales, Hector Bravo Saines, Valeria |
| author_role |
author |
| author2 |
Ávila Gonzales, Hector Bravo Saines, Valeria |
| author2_role |
author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Twitter NLP natural language processing cyber-bullying TICs information technologies NLP procesamiento de lenguaje natural ciber-acoso TICs tecnologías de la información |
| topic |
Twitter NLP natural language processing cyber-bullying TICs information technologies NLP procesamiento de lenguaje natural ciber-acoso TICs tecnologías de la información |
| description |
This paper will briefly overview how the constant development of information and communication technologies (ICTs) has changed the interaction between people today. Real experiences have been transferred to a virtualized method, in this case, the internet. Although the space-time barriers of traditional communication have been fragmented, social relations have become more assertive, but new problems related to different behaviors arise. Bullying is defined as an act that threatens the well-being of a person and becomes cyberbullying when it is carried out over the internet, generating large-scale problems of anxiety, depression, and even the act of suicide, which is why it is essential to detect these malicious behaviors in time. We will use a Natural Language Processing (NLP) tool using Twitter as the basis for the extraction of knowledge bases. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Journal paper text Artículos originales |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65 https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65 https://purl.org/42411/s9/a65 https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65 |
| url |
https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65 https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65 https://purl.org/42411/s9/a65 https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/75 https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/76 https://purl.org/42411/s9/a65/g75 https://purl.org/42411/s9/a65/g76 https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g75 https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g76 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Innovación y Software https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Innovación y Software https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.coverage.none.fl_str_mv |
2022 2022 |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad La Salle |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad La Salle |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Innovation and Software; Vol 3 No 2 (2022): September - February; 81-90 Innovación y Software; Vol. 3 Núm. 2 (2022): Septiembre - Febrero; 81-90 2708-0935 2708-0927 https://doi.org/10.48168/innosoft.s9 https://purl.org/42411/s9 https://n2t.net/ark:/42411/s9 reponame:Revistas - Universidad La Salle instname:Universidad La Salle instacron:USALLE |
| instname_str |
Universidad La Salle |
| instacron_str |
USALLE |
| institution |
USALLE |
| reponame_str |
Revistas - Universidad La Salle |
| collection |
Revistas - Universidad La Salle |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1846529176678432768 |
| score |
13.0768795 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).