Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter

Descripción del Articulo

This paper will briefly overview how the constant development of information and communication technologies (ICTs) has changed the interaction between people today. Real experiences have been transferred to a virtualized method, in this case, the internet. Although the space-time barriers of traditi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Aguirre Soto, Jonathan Matwey, Ávila Gonzales, Hector, Bravo Saines, Valeria
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad La Salle
Repositorio:Revistas - Universidad La Salle
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/65
Enlace del recurso:https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65
https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65
https://purl.org/42411/s9/a65
https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Twitter
NLP
natural language processing
cyber-bullying
TICs
information technologies
procesamiento de lenguaje natural
ciber-acoso
tecnologías de la información
id REVUSALLE_ee44a69b8e07790d3ca5b4f4ad05a59c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/65
network_acronym_str REVUSALLE
network_name_str Revistas - Universidad La Salle
repository_id_str
spelling Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on TwitterUso de una herramienta de NLP aplicada a la detección del ciberacoso en TwitterAguirre Soto, Jonathan MatweyÁvila Gonzales, HectorBravo Saines, ValeriaTwitterNLPnatural language processingcyber-bullyingTICsinformation technologiesTwitterNLPprocesamiento de lenguaje naturalciber-acosoTICstecnologías de la informaciónThis paper will briefly overview how the constant development of information and communication technologies (ICTs) has changed the interaction between people today. Real experiences have been transferred to a virtualized method, in this case, the internet. Although the space-time barriers of traditional communication have been fragmented, social relations have become more assertive, but new problems related to different behaviors arise. Bullying is defined as an act that threatens the well-being of a person and becomes cyberbullying when it is carried out over the internet, generating large-scale problems of anxiety, depression, and even the act of suicide, which is why it is essential to detect these malicious behaviors in time. We will use a Natural Language Processing (NLP) tool using Twitter as the basis for the extraction of knowledge bases.En este documento se dará un breve resumen de como en la actualidad el constante desarrollo de la información y las tecnologías de comunicación (TICs) ha cambiado la interacción entre las personas hoy en día, por lo que las experiencias reales se han trasladado a un método virtualizado en este caso internet. Aunque las barreras de espacio-tiempo de la comunicación tradicional se han fragmentado, las relaciones sociales se han vuelto más fuertes, pero surgen nuevos problemas relacionados con diferentes conductas. El acoso, se define como un acto que amenaza el bienestar de una persona, y se convierte en ciberacoso cuando es realizado a través de internet generando a gran escala problemas de ansiedad, depresión e incluso el acto de suicidio y por lo cual es fundamental detectar a tiempo estos comportamientos malignos. Haremos uso de una herramienta de Procesamiento de Lenguaje Natural (NLP) utilizando Twitter como base para la extracción de las bases de conocimiento.Universidad La Salle2022-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionJournal papertextArtículos originalesapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65https://purl.org/42411/s9/a65https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65Innovation and Software; Vol 3 No 2 (2022): September - February; 81-90Innovación y Software; Vol. 3 Núm. 2 (2022): Septiembre - Febrero; 81-902708-09352708-0927https://doi.org/10.48168/innosoft.s9https://purl.org/42411/s9https://n2t.net/ark:/42411/s9reponame:Revistas - Universidad La Salleinstname:Universidad La Salleinstacron:USALLEspahttps://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/75https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/76https://purl.org/42411/s9/a65/g75https://purl.org/42411/s9/a65/g76https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g75https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g7620222022Derechos de autor 2022 Innovación y Softwarehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/652025-07-03T08:01:58Z
dc.title.none.fl_str_mv Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
Uso de una herramienta de NLP aplicada a la detección del ciberacoso en Twitter
title Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
spellingShingle Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
Aguirre Soto, Jonathan Matwey
Twitter
NLP
natural language processing
cyber-bullying
TICs
information technologies
Twitter
NLP
procesamiento de lenguaje natural
ciber-acoso
TICs
tecnologías de la información
title_short Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
title_full Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
title_fullStr Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
title_full_unstemmed Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
title_sort Use of an NLP tool applied to the detection of cyberbullying on Twitter
dc.creator.none.fl_str_mv Aguirre Soto, Jonathan Matwey
Ávila Gonzales, Hector
Bravo Saines, Valeria
author Aguirre Soto, Jonathan Matwey
author_facet Aguirre Soto, Jonathan Matwey
Ávila Gonzales, Hector
Bravo Saines, Valeria
author_role author
author2 Ávila Gonzales, Hector
Bravo Saines, Valeria
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Twitter
NLP
natural language processing
cyber-bullying
TICs
information technologies
Twitter
NLP
procesamiento de lenguaje natural
ciber-acoso
TICs
tecnologías de la información
topic Twitter
NLP
natural language processing
cyber-bullying
TICs
information technologies
Twitter
NLP
procesamiento de lenguaje natural
ciber-acoso
TICs
tecnologías de la información
description This paper will briefly overview how the constant development of information and communication technologies (ICTs) has changed the interaction between people today. Real experiences have been transferred to a virtualized method, in this case, the internet. Although the space-time barriers of traditional communication have been fragmented, social relations have become more assertive, but new problems related to different behaviors arise. Bullying is defined as an act that threatens the well-being of a person and becomes cyberbullying when it is carried out over the internet, generating large-scale problems of anxiety, depression, and even the act of suicide, which is why it is essential to detect these malicious behaviors in time. We will use a Natural Language Processing (NLP) tool using Twitter as the basis for the extraction of knowledge bases.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Journal paper
text
Artículos originales
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65
https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65
https://purl.org/42411/s9/a65
https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65
url https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65
https://doi.org/10.48168/innosoft.s9.a65
https://purl.org/42411/s9/a65
https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/75
https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/65/76
https://purl.org/42411/s9/a65/g75
https://purl.org/42411/s9/a65/g76
https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g75
https://n2t.net/ark:/42411/s9/a65/g76
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Innovación y Software
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Innovación y Software
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.coverage.none.fl_str_mv 2022
2022
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad La Salle
publisher.none.fl_str_mv Universidad La Salle
dc.source.none.fl_str_mv Innovation and Software; Vol 3 No 2 (2022): September - February; 81-90
Innovación y Software; Vol. 3 Núm. 2 (2022): Septiembre - Febrero; 81-90
2708-0935
2708-0927
https://doi.org/10.48168/innosoft.s9
https://purl.org/42411/s9
https://n2t.net/ark:/42411/s9
reponame:Revistas - Universidad La Salle
instname:Universidad La Salle
instacron:USALLE
instname_str Universidad La Salle
instacron_str USALLE
institution USALLE
reponame_str Revistas - Universidad La Salle
collection Revistas - Universidad La Salle
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1846529176678432768
score 13.0768795
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).