Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas

Descripción del Articulo

The purpose of the present study consists on offering to the psychological and pedagogic community a test that allows to evaluate the basic operations for the learning of the mathematics and in turn to plan the corrective strategies. He/she has taken into account the contributions of Jean Piaget in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vicuña Peri, Luis A.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2000
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4991
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4991
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:seriación
inclusión
interpretación numérica
clasificación
invariación
seriation
incorporation
numerical interpretation
classification
unvariation
id REVUNMSM_04a19e454125b07b57f8f44e89d0e36c
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4991
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
dc.title.none.fl_str_mv Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
Basic Operations Test for learning of mathematics
title Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
spellingShingle Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
Vicuña Peri, Luis A.
seriación
inclusión
interpretación numérica
clasificación
invariación
seriation
incorporation
numerical interpretation
classification
unvariation
title_short Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
title_full Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
title_fullStr Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
title_full_unstemmed Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
title_sort Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas
dc.creator.none.fl_str_mv Vicuña Peri, Luis A.
author Vicuña Peri, Luis A.
author_facet Vicuña Peri, Luis A.
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv seriación
inclusión
interpretación numérica
clasificación
invariación
seriation
incorporation
numerical interpretation
classification
unvariation
topic seriación
inclusión
interpretación numérica
clasificación
invariación
seriation
incorporation
numerical interpretation
classification
unvariation
description The purpose of the present study consists on offering to the psychological and pedagogic community a test that allows to evaluate the basic operations for the learning of the mathematics and in turn to plan the corrective strategies. He/she has taken into account the contributions of Jean Piaget in the concerning thing lo the development of the Cognitive integrated function by the logical thought and the organization of the reality. The test was proven with a sample of the 1008 students that you/they study the secondary level whose ages go from the 12 to the 17 ages with 11 months, of slate schools of Lima. For the Dependability the method of the halves was used, he/she was coefficients R of Spearman Brown 0,81 up to 0,94, being the indexes of reliability of 0,90 up to 0,97. He/she was also considered the dependability for the method of the internal consistency using the equation of Kuder-Richardson, finding coefficients of 0,86 up to 0,90. The Validity of construct validity, confirmed that indeed the students with high yield in the test, had a yield average in significantly more mathematics regarding the students of low yield in the test. In the Predictive validity that is correlating each subtest and the total score with the yield in the subject of mathematics was coefficients of 0,31 up to 0,60, For the Empiric Validity, with the analysis intertest correlation and total-test it was in all the cases very significant correlation coefficients, but in all case the coefficient is such that it indicates that a variable measures the same thing that the other one, maintaining its independence. By means of the Factorial Analysis it is assumed that the five factors are parts of an only factor, denominated basic operations for the mathematics what you confirmed by means of the test SCREE of Cattell and the program of Kaiser, as well as the Adjustment of Kindness and Index of Adaptation carried out with the program EQS. for what was demonstrated that the ideal pattern is similar to the theoretical pattern of a single factor.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-12-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4991
10.15381/rinvp.v3i2.4991
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4991
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v3i2.4991
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4991/4055
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2000 Luis A. Vicuña Peri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2000 Luis A. Vicuña Peri
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 No. 2 (2000); 47-75
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 Núm. 2 (2000); 47-75
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238270301372416
spelling Test de operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticasBasic Operations Test for learning of mathematicsVicuña Peri, Luis A.seriacióninclusióninterpretación numéricaclasificacióninvariaciónseriationincorporationnumerical interpretationclassificationunvariationThe purpose of the present study consists on offering to the psychological and pedagogic community a test that allows to evaluate the basic operations for the learning of the mathematics and in turn to plan the corrective strategies. He/she has taken into account the contributions of Jean Piaget in the concerning thing lo the development of the Cognitive integrated function by the logical thought and the organization of the reality. The test was proven with a sample of the 1008 students that you/they study the secondary level whose ages go from the 12 to the 17 ages with 11 months, of slate schools of Lima. For the Dependability the method of the halves was used, he/she was coefficients R of Spearman Brown 0,81 up to 0,94, being the indexes of reliability of 0,90 up to 0,97. He/she was also considered the dependability for the method of the internal consistency using the equation of Kuder-Richardson, finding coefficients of 0,86 up to 0,90. The Validity of construct validity, confirmed that indeed the students with high yield in the test, had a yield average in significantly more mathematics regarding the students of low yield in the test. In the Predictive validity that is correlating each subtest and the total score with the yield in the subject of mathematics was coefficients of 0,31 up to 0,60, For the Empiric Validity, with the analysis intertest correlation and total-test it was in all the cases very significant correlation coefficients, but in all case the coefficient is such that it indicates that a variable measures the same thing that the other one, maintaining its independence. By means of the Factorial Analysis it is assumed that the five factors are parts of an only factor, denominated basic operations for the mathematics what you confirmed by means of the test SCREE of Cattell and the program of Kaiser, as well as the Adjustment of Kindness and Index of Adaptation carried out with the program EQS. for what was demonstrated that the ideal pattern is similar to the theoretical pattern of a single factor.El propósito del presente estudio consiste en brindar a la comunidad psicológica y pedagógica un test que permite evaluar las operaciones básicas para el aprendizaje de las matemáticas y a su vez planificar las estrategias correctivas. Se ha tomado en cuenta los aportes de Jean Piaget en lo concerniente al desarrollo de la función cognitiva integrada por el pensamiento lógico y la organización de la realidad, El test se probó con una muestra del 1008 estudiantes que cursan el nivel secundario cuyas edades van desde los 12 hasta los 17 años con 11 meses, de colegios estatales de Lima, Para la Confiabilidad se utilizó el método de las mitades, se encontró coeficientes R de Spearman Brown de 0,81 hasta 0,94, siendo los índices de fiabilidad de 0,90 hasta 0,97. También se estimó la con fiabilidad por el método de la consistencia interna utilizando la ecuación de Kuder-Richardson, encontrando coeficientes de 0,86 hasta 0,90. La Validez de Constructo, confirmó que efectivamente los estudiantes con alto rendimiento en el test, tenían un rendimiento promedio en matemáticas significativamente mayor respecto a los estudiantes de bajo rendimiento en la prueba. En la Validez Predictiva, que resulta correlacionando cada subtest y el puntaje total con el rendimiento en la asignatura de matemáticas se encontró coeficientes de 0,31 hasta 0,60. Para la Validez Empírica, con el análisis correlacional intertest y test-total se encontró en todos los casos coeficientes de correlación muy significativos, pero en ningún caso el coeficiente es tal que indique que una variable mide lo mismo que la otra, manteniendo su independencia. Mediante el Análisis Factorial se asume que los cinco factores son partes de un único factor denominado operaciones básicas para las matemáticas, lo que se confirmó mediante el test SCREE de Cattell , y el programa de Kaiser, así como el Ajuste de Bondad e índice de Adecuación realizado con el programa EQS, por lo que se demostró que el modelo ideal es igual al modelo teórico de un solo factor.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2000-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/499110.15381/rinvp.v3i2.4991Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 No. 2 (2000); 47-75Revista de Investigación en Psicología; Vol. 3 Núm. 2 (2000); 47-751609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4991/4055Derechos de autor 2000 Luis A. Vicuña Perihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/49912020-04-21T11:18:20Z
score 13.788314
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).