Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)

Descripción del Articulo

Digital communication in Ecuador is relatively differentiated particularly as a consequence of the low Internet connection rate in the Andean Republic According to official figures, in 2013 just four out of ten Ecuadorians had network connection. In addition, the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Barredo Ibáñez, Daniel, Pérez Zúñiga, José María, Fernández, Montserrat, Vivas, Rocío
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.unife.edu.pe:article/1842
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1842
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Redes sociales; Ecuador; Ley Orgánica de Comunicación; comunicación digital
Social networks; Ecuador; Communication Organic Law; digital communication
id REVUNIFE_d73c9a3affe4b64ba963cde7e5966c54
oai_identifier_str oai:revistas.unife.edu.pe:article/1842
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)El consumo de las redes sociales en Ecuador. Una encuesta exploratoria en Riobamba y Quito (2013 – 14)Barredo Ibáñez, DanielPérez Zúñiga, José MaríaFernández, MontserratVivas, RocíoRedes sociales; Ecuador; Ley Orgánica de Comunicación; comunicación digitalSocial networks; Ecuador; Communication Organic Law; digital communicationDigital communication in Ecuador is relatively differentiated particularly as a consequence of the low Internet connection rate in the Andean Republic According to official figures, in 2013 just four out of ten Ecuadorians had network connection. In addition, the communication context is in the middle of an interesting transformation process through the approval of instruments like the Communication Organic Law in 2013, which despite its exhaustive nature it does not regulate the communication contents issued by social network users.This article, through a survey targeted to citizens of two of the main cities of the country -Quito and Riobamba- intends to explore and determine how people living in these urban sites use social networks, and the possible age differences. The results indicate that YouTube, Facebook and Google are the social networks mostly used by Ecuadorians. In addition, after establishing that the major focus was on conventional social networks and iconic trends and those that allowed a mainly interpersonal use, the intergenerational and interprovincial gap was confirmed. La comunicación digital ecuatoriana se encuentra relativamente escalonada, debido particularmente a la baja tasa de conexión a Internet que hay en la República andina: según cifras oficiales, solo cuatro de cada diez ecuatorianos, en 2013, tenían conexión a la red. Asimismo, el contexto comunicacional está en un interesante proceso de transformación, a través de la aprobación de instrumentos como la Ley Orgánica de Comunicación en 2013, la cual, a pesar de la exhaustividad, no regula los contenidos comunicacionales emitidos por los usuarios en las redes sociales. En el siguiente artículo, mediante una encuesta orientada a ciudadanos de dos de las principales ciudades del país -Quito y Riobamba- planteamos determinar de forma exploratoria el consumo de las redes sociales en estos entornos urbanos, así como las posibles diferencias etarias que podrían darse. Los resultados señalan que YouTube, Facebook y Google son las principales redes sociales utilizadas por los ecuatorianos; asimismo, hemos confirmado la brecha intergeneracional e interprovincial, al establecer que la mayor parte de la atención se concentraba sobre todo en las redes sociales convencionales y en las tendencias icónicas y en esas otras que permitían un uso esencialmente interpersonal UNIFE2014-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/184210.33539/comunife.2014.n14.1842Comunifé; Vol. 14 No. XIV (2014): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 93-106Comunifé; Vol. 14 Núm. XIV (2014): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 93-1062708-63991810-6994reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1842/1857Derechos de autor 2014 Daniel Barredo Ibáñez, José María Pérez Zúñiga, Montserrat Fernández, Rocío Vivasinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unife.edu.pe:article/18422022-03-30T00:04:49Z
dc.title.none.fl_str_mv Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
El consumo de las redes sociales en Ecuador. Una encuesta exploratoria en Riobamba y Quito (2013 – 14)
title Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
spellingShingle Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
Barredo Ibáñez, Daniel
Redes sociales; Ecuador; Ley Orgánica de Comunicación; comunicación digital
Social networks; Ecuador; Communication Organic Law; digital communication
title_short Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
title_full Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
title_fullStr Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
title_full_unstemmed Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
title_sort Social networks consumption in Ecuador An exploratory survey in Riobamba and Quito (2013 – 14)
dc.creator.none.fl_str_mv Barredo Ibáñez, Daniel
Pérez Zúñiga, José María
Fernández, Montserrat
Vivas, Rocío
author Barredo Ibáñez, Daniel
author_facet Barredo Ibáñez, Daniel
Pérez Zúñiga, José María
Fernández, Montserrat
Vivas, Rocío
author_role author
author2 Pérez Zúñiga, José María
Fernández, Montserrat
Vivas, Rocío
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Redes sociales; Ecuador; Ley Orgánica de Comunicación; comunicación digital
Social networks; Ecuador; Communication Organic Law; digital communication
topic Redes sociales; Ecuador; Ley Orgánica de Comunicación; comunicación digital
Social networks; Ecuador; Communication Organic Law; digital communication
description Digital communication in Ecuador is relatively differentiated particularly as a consequence of the low Internet connection rate in the Andean Republic According to official figures, in 2013 just four out of ten Ecuadorians had network connection. In addition, the communication context is in the middle of an interesting transformation process through the approval of instruments like the Communication Organic Law in 2013, which despite its exhaustive nature it does not regulate the communication contents issued by social network users.This article, through a survey targeted to citizens of two of the main cities of the country -Quito and Riobamba- intends to explore and determine how people living in these urban sites use social networks, and the possible age differences. The results indicate that YouTube, Facebook and Google are the social networks mostly used by Ecuadorians. In addition, after establishing that the major focus was on conventional social networks and iconic trends and those that allowed a mainly interpersonal use, the intergenerational and interprovincial gap was confirmed. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1842
10.33539/comunife.2014.n14.1842
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1842
identifier_str_mv 10.33539/comunife.2014.n14.1842
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/comunife/article/view/1842/1857
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIFE
publisher.none.fl_str_mv UNIFE
dc.source.none.fl_str_mv Comunifé; Vol. 14 No. XIV (2014): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 93-106
Comunifé; Vol. 14 Núm. XIV (2014): Comunifé: Revista de Comunicación Social; 93-106
2708-6399
1810-6994
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845705722233356288
score 13.887938
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).