Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults

Descripción del Articulo

The present study proposes to characterize the relationship between upbringing styles and ADHD related behaviors. This involved the participation of 46 parents of children belonging to the elementary school Juan A. Mateos, who were asked to respond to the Adaptation of the Parenting Questionnaire, a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Molina Del Rio, Jahaziel, Arellano Martínez, Deyanira, González Becerra, Víctor Hugo, Ramos Santana, Claudia María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Repositorio:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/150
Enlace del recurso:https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:TDAH
estilos de crianza
estilos parentales
desatención
hiperactividad
permisivo
autoritario
disciplinado
ADHD
upbringing styles
parenting styles
inattention
hyperactivity
permissive
authoritarian
disciplined
id REVUNIFE_3a5c45c5e7581b7502ac7ebb1c3bf64f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/150
network_acronym_str REVUNIFE
network_name_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository_id_str
spelling Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adultsRelación entre los comportamientos asociados con el trastorno por déficit de atención e hiperactividad y los estilos de crianza desde la apreciación de los adultosMolina Del Rio, JahazielArellano Martínez, DeyaniraGonzález Becerra, Víctor HugoRamos Santana, Claudia MaríaTDAHestilos de crianzaestilos parentalesdesatenciónhiperactividadpermisivoautoritariodisciplinadoADHDupbringing stylesparenting stylesinattentionhyperactivitypermissiveauthoritariandisciplinedThe present study proposes to characterize the relationship between upbringing styles and ADHD related behaviors. This involved the participation of 46 parents of children belonging to the elementary school Juan A. Mateos, who were asked to respond to the Adaptation of the Parenting Questionnaire, and the survey of diagnostic criteria for Attention deficit disorder and hyperactivity. We performed an X2 test of the data obtained for the variables of upbringing style and suspected ADHD referred by adults (parents and teachers), suggesting a relationship between authoritarian parenting style and non-suspected ADHD by parents, also showing according to the appreciation of teachers a relationship between permissive parenting style and suspected ADHD.El presente estudio propone caracterizar la relación entre los estilo de crianza de padres y las conductas relacionadas con TDAH. Para ello se requirió la participación de 46 padres de los niños pertenecientes a la escuela primaria Juan A. Mateos, a los cuales se les solicitó contestaran la Adaptación del Cuestionario de Crianza Parental (PCRI-M), y la encuesta de criterios de diagnóstico de trastorno por déficit de atención e hiperactividad.Se realizó un análisis X2 de los datos obteniendo para las variables de estilo de crianza y sospecha de TDAH referida por los adultos (padres y profesores), sugiriendo una relación entre el estilo de crianza autoritario y la no sospecha de TDAH por parte de padres, mostrándose también según la apreciación de los profesores una relación entre el estilo de crianza permisivo y la sospecha de TDAH.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2016-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/15010.33539/avpsicol.2016.v24n2.150Avances en Psicología; Vol. 24 No. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-157Avances en Psicología; Vol. 24 Núm. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-1571812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150/110Derechos de autor 2016 Jahaziel Molina Del Rio, Deyanira Arellano Martínez, Víctor Hugo González Becerra, Claudia María Ramos Santanainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1502023-05-03T15:16:14Z
dc.title.none.fl_str_mv Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
Relación entre los comportamientos asociados con el trastorno por déficit de atención e hiperactividad y los estilos de crianza desde la apreciación de los adultos
title Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
spellingShingle Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
Molina Del Rio, Jahaziel
TDAH
estilos de crianza
estilos parentales
desatención
hiperactividad
permisivo
autoritario
disciplinado
ADHD
upbringing styles
parenting styles
inattention
hyperactivity
permissive
authoritarian
disciplined
title_short Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
title_full Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
title_fullStr Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
title_full_unstemmed Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
title_sort Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
dc.creator.none.fl_str_mv Molina Del Rio, Jahaziel
Arellano Martínez, Deyanira
González Becerra, Víctor Hugo
Ramos Santana, Claudia María
author Molina Del Rio, Jahaziel
author_facet Molina Del Rio, Jahaziel
Arellano Martínez, Deyanira
González Becerra, Víctor Hugo
Ramos Santana, Claudia María
author_role author
author2 Arellano Martínez, Deyanira
González Becerra, Víctor Hugo
Ramos Santana, Claudia María
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv TDAH
estilos de crianza
estilos parentales
desatención
hiperactividad
permisivo
autoritario
disciplinado
ADHD
upbringing styles
parenting styles
inattention
hyperactivity
permissive
authoritarian
disciplined
topic TDAH
estilos de crianza
estilos parentales
desatención
hiperactividad
permisivo
autoritario
disciplinado
ADHD
upbringing styles
parenting styles
inattention
hyperactivity
permissive
authoritarian
disciplined
description The present study proposes to characterize the relationship between upbringing styles and ADHD related behaviors. This involved the participation of 46 parents of children belonging to the elementary school Juan A. Mateos, who were asked to respond to the Adaptation of the Parenting Questionnaire, and the survey of diagnostic criteria for Attention deficit disorder and hyperactivity. We performed an X2 test of the data obtained for the variables of upbringing style and suspected ADHD referred by adults (parents and teachers), suggesting a relationship between authoritarian parenting style and non-suspected ADHD by parents, also showing according to the appreciation of teachers a relationship between permissive parenting style and suspected ADHD.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150
10.33539/avpsicol.2016.v24n2.150
url https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150
identifier_str_mv 10.33539/avpsicol.2016.v24n2.150
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150/110
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón
dc.source.none.fl_str_mv Avances en Psicología; Vol. 24 No. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-157
Avances en Psicología; Vol. 24 Núm. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-157
1812-9536
reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron:UNIFE
instname_str Universidad Femenina del Sagrado Corazón
instacron_str UNIFE
institution UNIFE
reponame_str Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
collection Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845071876118806528
score 13.057984
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).