Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults
Descripción del Articulo
The present study proposes to characterize the relationship between upbringing styles and ADHD related behaviors. This involved the participation of 46 parents of children belonging to the elementary school Juan A. Mateos, who were asked to respond to the Adaptation of the Parenting Questionnaire, a...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2016 |
| Institución: | Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/150 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | TDAH estilos de crianza estilos parentales desatención hiperactividad permisivo autoritario disciplinado ADHD upbringing styles parenting styles inattention hyperactivity permissive authoritarian disciplined |
| id |
REVUNIFE_3a5c45c5e7581b7502ac7ebb1c3bf64f |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/150 |
| network_acronym_str |
REVUNIFE |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adultsRelación entre los comportamientos asociados con el trastorno por déficit de atención e hiperactividad y los estilos de crianza desde la apreciación de los adultosMolina Del Rio, JahazielArellano Martínez, DeyaniraGonzález Becerra, Víctor HugoRamos Santana, Claudia MaríaTDAHestilos de crianzaestilos parentalesdesatenciónhiperactividadpermisivoautoritariodisciplinadoADHDupbringing stylesparenting stylesinattentionhyperactivitypermissiveauthoritariandisciplinedThe present study proposes to characterize the relationship between upbringing styles and ADHD related behaviors. This involved the participation of 46 parents of children belonging to the elementary school Juan A. Mateos, who were asked to respond to the Adaptation of the Parenting Questionnaire, and the survey of diagnostic criteria for Attention deficit disorder and hyperactivity. We performed an X2 test of the data obtained for the variables of upbringing style and suspected ADHD referred by adults (parents and teachers), suggesting a relationship between authoritarian parenting style and non-suspected ADHD by parents, also showing according to the appreciation of teachers a relationship between permissive parenting style and suspected ADHD.El presente estudio propone caracterizar la relación entre los estilo de crianza de padres y las conductas relacionadas con TDAH. Para ello se requirió la participación de 46 padres de los niños pertenecientes a la escuela primaria Juan A. Mateos, a los cuales se les solicitó contestaran la Adaptación del Cuestionario de Crianza Parental (PCRI-M), y la encuesta de criterios de diagnóstico de trastorno por déficit de atención e hiperactividad.Se realizó un análisis X2 de los datos obteniendo para las variables de estilo de crianza y sospecha de TDAH referida por los adultos (padres y profesores), sugiriendo una relación entre el estilo de crianza autoritario y la no sospecha de TDAH por parte de padres, mostrándose también según la apreciación de los profesores una relación entre el estilo de crianza permisivo y la sospecha de TDAH.Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón2016-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionInvestigaciónapplication/pdfhttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/15010.33539/avpsicol.2016.v24n2.150Avances en Psicología; Vol. 24 No. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-157Avances en Psicología; Vol. 24 Núm. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-1571812-9536reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstname:Universidad Femenina del Sagrado Corazóninstacron:UNIFEspahttps://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150/110Derechos de autor 2016 Jahaziel Molina Del Rio, Deyanira Arellano Martínez, Víctor Hugo González Becerra, Claudia María Ramos Santanainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.unife.edu.pe:article/1502023-05-03T15:16:14Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults Relación entre los comportamientos asociados con el trastorno por déficit de atención e hiperactividad y los estilos de crianza desde la apreciación de los adultos |
| title |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults |
| spellingShingle |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults Molina Del Rio, Jahaziel TDAH estilos de crianza estilos parentales desatención hiperactividad permisivo autoritario disciplinado ADHD upbringing styles parenting styles inattention hyperactivity permissive authoritarian disciplined |
| title_short |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults |
| title_full |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults |
| title_fullStr |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults |
| title_full_unstemmed |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults |
| title_sort |
Relationship between behaviors associated with Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and the upbringing styles from the appreciation of adults |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Molina Del Rio, Jahaziel Arellano Martínez, Deyanira González Becerra, Víctor Hugo Ramos Santana, Claudia María |
| author |
Molina Del Rio, Jahaziel |
| author_facet |
Molina Del Rio, Jahaziel Arellano Martínez, Deyanira González Becerra, Víctor Hugo Ramos Santana, Claudia María |
| author_role |
author |
| author2 |
Arellano Martínez, Deyanira González Becerra, Víctor Hugo Ramos Santana, Claudia María |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
TDAH estilos de crianza estilos parentales desatención hiperactividad permisivo autoritario disciplinado ADHD upbringing styles parenting styles inattention hyperactivity permissive authoritarian disciplined |
| topic |
TDAH estilos de crianza estilos parentales desatención hiperactividad permisivo autoritario disciplinado ADHD upbringing styles parenting styles inattention hyperactivity permissive authoritarian disciplined |
| description |
The present study proposes to characterize the relationship between upbringing styles and ADHD related behaviors. This involved the participation of 46 parents of children belonging to the elementary school Juan A. Mateos, who were asked to respond to the Adaptation of the Parenting Questionnaire, and the survey of diagnostic criteria for Attention deficit disorder and hyperactivity. We performed an X2 test of the data obtained for the variables of upbringing style and suspected ADHD referred by adults (parents and teachers), suggesting a relationship between authoritarian parenting style and non-suspected ADHD by parents, also showing according to the appreciation of teachers a relationship between permissive parenting style and suspected ADHD. |
| publishDate |
2016 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Investigación |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150 10.33539/avpsicol.2016.v24n2.150 |
| url |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150 |
| identifier_str_mv |
10.33539/avpsicol.2016.v24n2.150 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/150/110 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Psicología y Humanidades Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Avances en Psicología; Vol. 24 No. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-157 Avances en Psicología; Vol. 24 Núm. 2 (2016): Avances en Psicología: Revista de la Facultad de Psicología y Humanidades; 149-157 1812-9536 reponame:Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón instname:Universidad Femenina del Sagrado Corazón instacron:UNIFE |
| instname_str |
Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| instacron_str |
UNIFE |
| institution |
UNIFE |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| collection |
Revistas - Universidad Femenina del Sagrado Corazón |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1845071876118806528 |
| score |
13.057984 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).