Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students
Descripción del Articulo
The objective of the research was to demonstrate that evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students. For this, the following methodology was used: quantitative approach, experimental level, quasi-experimental design. For data coll...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1723 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1723 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | aprendizaje basado en evidencias producción de textos funcionales estrategia didáctica pedagogía textos evidence-based learning production of functional texts teaching strategy pedagogy texts |
| id |
REVUNHEVAL_1c75932193d10225934932f656116b1c |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/1723 |
| network_acronym_str |
REVUNHEVAL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university studentsAprendizaje basado en evidencias como estrategia didáctica para la producción de textos funcionales en estudiantes universitariosRomaní-Pillpe, GuillermoMacedo-Inca, Keila S.aprendizaje basado en evidenciasproducción de textos funcionalesestrategia didácticapedagogíatextosevidence-based learningproduction of functional textsteaching strategypedagogytextsThe objective of the research was to demonstrate that evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students. For this, the following methodology was used: quantitative approach, experimental level, quasi-experimental design. For data collection, the observation and survey technique was used: the instrument used was the rubric —differential semantic scale—, and knowledge test —measures the intellectual part—. To express the data, visual representations, tables and figures were used, obtained through the SPSS v.26 software. The statistical results allowed us to test the hypothesis through the Mann-Whitney U, indicating that the experimental group presents a better result in relation to the control group. In conclusion, evidence-based learning is an advantage for the development of the production of functional texts.El objetivo de la investigación fue demostrar que el aprendizaje basado en evidencias como estrategia didáctica influye en la producción de textos funcionales en estudiantes universitarios. Para ello, se utilizó la siguiente metodología: enfoque cuantitativo, nivel experimental, diseño cuasi experimental. Para la recolección de los datos se empleó la técnica de la observación y la encuesta: el instrumento utilizado la rúbrica —escala semántica diferencial—, y prueba de conocimiento —mide la parte intelectual—. Para expresar los datos se utilizó representaciones visuales, tablas y figuras, obtenidos a través del software SPSS v.26. Los resultados estadísticos permitieron probar la hipótesis a través de la U de Mann-Whitney indicando que el grupo experimental presenta mejor resultado en relación al grupo de control. En conclusión, el aprendizaje basado en evidencias es una ventaja para el desarrollo de la en la producción de textos funcionales.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2023-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/172310.33554/riv.17.2.1723Investigación Valdizana; Vol. 17 No. 2 (2023); 95-100Investigación Valdizana; Vol. 17 Núm. 2 (2023); 95-100Investigación Valdizana; v. 17 n. 2 (2023); 95-1001995-445X1994-1420reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizaninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1723/1641http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1723/1744Derechos de autor 2023 Guillermo Romaní-Pillpe, Keila S. Macedo-Incahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.unheval.edu.pe:article/17232023-10-20T03:37:25Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students Aprendizaje basado en evidencias como estrategia didáctica para la producción de textos funcionales en estudiantes universitarios |
| title |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students |
| spellingShingle |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students Romaní-Pillpe, Guillermo aprendizaje basado en evidencias producción de textos funcionales estrategia didáctica pedagogía textos evidence-based learning production of functional texts teaching strategy pedagogy texts |
| title_short |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students |
| title_full |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students |
| title_fullStr |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students |
| title_full_unstemmed |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students |
| title_sort |
Evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Romaní-Pillpe, Guillermo Macedo-Inca, Keila S. |
| author |
Romaní-Pillpe, Guillermo |
| author_facet |
Romaní-Pillpe, Guillermo Macedo-Inca, Keila S. |
| author_role |
author |
| author2 |
Macedo-Inca, Keila S. |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
aprendizaje basado en evidencias producción de textos funcionales estrategia didáctica pedagogía textos evidence-based learning production of functional texts teaching strategy pedagogy texts |
| topic |
aprendizaje basado en evidencias producción de textos funcionales estrategia didáctica pedagogía textos evidence-based learning production of functional texts teaching strategy pedagogy texts |
| description |
The objective of the research was to demonstrate that evidence-based learning as a didactic strategy influences the production of functional texts in university students. For this, the following methodology was used: quantitative approach, experimental level, quasi-experimental design. For data collection, the observation and survey technique was used: the instrument used was the rubric —differential semantic scale—, and knowledge test —measures the intellectual part—. To express the data, visual representations, tables and figures were used, obtained through the SPSS v.26 software. The statistical results allowed us to test the hypothesis through the Mann-Whitney U, indicating that the experimental group presents a better result in relation to the control group. In conclusion, evidence-based learning is an advantage for the development of the production of functional texts. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1723 10.33554/riv.17.2.1723 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1723 |
| identifier_str_mv |
10.33554/riv.17.2.1723 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1723/1641 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/1723/1744 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Guillermo Romaní-Pillpe, Keila S. Macedo-Inca http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Guillermo Romaní-Pillpe, Keila S. Macedo-Inca http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 17 No. 2 (2023); 95-100 Investigación Valdizana; Vol. 17 Núm. 2 (2023); 95-100 Investigación Valdizana; v. 17 n. 2 (2023); 95-100 1995-445X 1994-1420 reponame:Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizan instacron:UNHEVAL |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizan |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1847605143792517120 |
| score |
13.084124 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).