Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha
Descripción del Articulo
TikTok’s rapid rise and popularity pose challenges to young users. This study applies a mixed-methods approach to examine the impact of advertising on generation Alpha through the analysis of 500 child-targeted videos and the Delphi method with 12 psychologists. The quantitative content analysis rev...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2025 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista de Comunicación |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/3659 |
Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/3659 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Infancia redes sociales publicidad digital economía de la atención vídeos cortos salud mental childhood social media digital advertising attention economy short videos mental health |
id |
REVUDEP_6e79e350c5cd460dad6783efc7866dc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/3659 |
network_acronym_str |
REVUDEP |
network_name_str |
Revista de Comunicación |
repository_id_str |
|
spelling |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation AlphaConsumo fragmentado de marcas en TikTok: El impacto de la publicidad en la generación AlfaCortés-Quesada, Jose AntonioVizcaíno-Verdú, Arantxa Infanciaredes socialespublicidad digitaleconomía de la atenciónvídeos cortossalud mentalchildhoodsocial mediadigital advertisingattention economyshort videosmental healthTikTok’s rapid rise and popularity pose challenges to young users. This study applies a mixed-methods approach to examine the impact of advertising on generation Alpha through the analysis of 500 child-targeted videos and the Delphi method with 12 psychologists. The quantitative content analysis reveals that TikTok’s short, dynamic videos cater to children’s preferences, with significant gender-based segmentation: boys are more frequently exposed to political and sports content, while girls encounter more beauty and lifestyle content. Experts indicate that the app’s fragmented, fast-paced content diminishes attention spans and fosters addictive purchasing behaviors among the youngest audience. Furthermore, the subtle nature of influencer-driven advertising complicates children’s ability to identify promotional content, potentially heightening their consumerism and anxiety. These findings underscore the urgent need for enhanced parental supervision, ethical advertising practices, and transparent regulatory measures to protect generation Alpha’s psychological well-being from the effects of fragmented brand consumerism.El vertiginoso ascenso y popularidad de TikTok introducen desafíos únicos para los jóvenes usuarios. Este estudio aplica un enfoque metodológico mixto para explorar el impacto de la publicidad sobre la generación Alfa por medio del análisis de 500 vídeos dirigidos a menores y la técnica del método Delphi con 12 psicólogos. El análisis de contenido cuantitativo descubre que los vídeos cortos y dinámicos de TikTok se adaptan a las preferencias de los infantes, con una segmentación de género significativa: los niños están más expuestos a contenido político y deportivo, mientras que las niñas encuentran más contenido sobre belleza y estilo de vida. Los expertos indican que el contenido fragmentado y dinámico de esta aplicación disminuye la capacidad de atención y fomenta comportamientos de compra adictivos entre el público más joven. Además, la naturaleza sutil de la publicidad impulsada por influencers dificulta la capacidad de los menores para identificar contenido promocional, lo que podría incrementar su consumismo y ansiedad. Estos hallazgos subrayan la urgente necesidad de activar una mayor supervisión parental, fomentar prácticas publicitarias éticas y garantizar medidas regulatorias transparentes para proteger el bienestar psicológico de la generación Alfa ante los efectos del consumismo fragmentado de marcas.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2025-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/365910.26441/RC24.1-2025-3659Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 109-125Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 109-1252227-14651684-093310.26441/RC24.1-2025reponame:Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPenghttps://revistadecomunicacion.com/article/view/3659/2930https://revistadecomunicacion.com/article/view/3659/2959Derechos de autor 2025 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.udep.edu.pe:article/36592025-07-02T17:47:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha Consumo fragmentado de marcas en TikTok: El impacto de la publicidad en la generación Alfa |
title |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha |
spellingShingle |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha Cortés-Quesada, Jose Antonio Infancia redes sociales publicidad digital economía de la atención vídeos cortos salud mental childhood social media digital advertising attention economy short videos mental health |
title_short |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha |
title_full |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha |
title_fullStr |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha |
title_full_unstemmed |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha |
title_sort |
Fragmented-brand consumerism on TikTok: The advertising impact on generation Alpha |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cortés-Quesada, Jose Antonio Vizcaíno-Verdú, Arantxa |
author |
Cortés-Quesada, Jose Antonio |
author_facet |
Cortés-Quesada, Jose Antonio Vizcaíno-Verdú, Arantxa |
author_role |
author |
author2 |
Vizcaíno-Verdú, Arantxa |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Infancia redes sociales publicidad digital economía de la atención vídeos cortos salud mental childhood social media digital advertising attention economy short videos mental health |
topic |
Infancia redes sociales publicidad digital economía de la atención vídeos cortos salud mental childhood social media digital advertising attention economy short videos mental health |
description |
TikTok’s rapid rise and popularity pose challenges to young users. This study applies a mixed-methods approach to examine the impact of advertising on generation Alpha through the analysis of 500 child-targeted videos and the Delphi method with 12 psychologists. The quantitative content analysis reveals that TikTok’s short, dynamic videos cater to children’s preferences, with significant gender-based segmentation: boys are more frequently exposed to political and sports content, while girls encounter more beauty and lifestyle content. Experts indicate that the app’s fragmented, fast-paced content diminishes attention spans and fosters addictive purchasing behaviors among the youngest audience. Furthermore, the subtle nature of influencer-driven advertising complicates children’s ability to identify promotional content, potentially heightening their consumerism and anxiety. These findings underscore the urgent need for enhanced parental supervision, ethical advertising practices, and transparent regulatory measures to protect generation Alpha’s psychological well-being from the effects of fragmented brand consumerism. |
publishDate |
2025 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2025-03-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3659 10.26441/RC24.1-2025-3659 |
url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3659 |
identifier_str_mv |
10.26441/RC24.1-2025-3659 |
dc.language.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/3659/2930 https://revistadecomunicacion.com/article/view/3659/2959 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2025 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol. 24 No. 1 (2025); 109-125 Revista de Comunicación; Vol. 24 Núm. 1 (2025); 109-125 2227-1465 1684-0933 10.26441/RC24.1-2025 reponame:Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
instname_str |
Universidad de Piura |
instacron_str |
UDEP |
institution |
UDEP |
reponame_str |
Revista de Comunicación |
collection |
Revista de Comunicación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1837643727489728512 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).