Didactic strategies and reading comprehension in students university
Descripción del Articulo
The present work examines the relationship between didactic strategies and reading comprehension in university students of the specialty of language, literature and communication, of the Professional School of Education of the Faculty of Education (EPE-FE), of the National University Mayor of San Ma...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad César Vallejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad César Vallejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/210 |
Enlace del recurso: | http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/210 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Comprensión de textos Comprensión lectora del nivel literal Comprensión lectora inferencial crítico Comprensión lectora analógico crítico Estrategias didácticas docente Habilidades lingüísticas Text comprehension Reading comprehension of the literal level Critical inferential reading comprehension Critical Analog Reading Comprehension Teaching didactic strategies Language skills |
id |
REVUCV_3f574b8b7cc61eb5da4d4babc9018144 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/210 |
network_acronym_str |
REVUCV |
network_name_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic strategies and reading comprehension in students universityEstrategias didácticas y comprensión lectora en estudiantes universitariosRivera Zamudio, July BlancaAlberca Pintado, Nancy ElizabethComprensión de textosComprensión lectora del nivel literalComprensión lectora inferencial críticoComprensión lectora analógico críticoEstrategias didácticas docenteHabilidades lingüísticasText comprehensionReading comprehension of the literal levelCritical inferential reading comprehensionCritical Analog Reading ComprehensionTeaching didactic strategiesLanguage skillsThe present work examines the relationship between didactic strategies and reading comprehension in university students of the specialty of language, literature and communication, of the Professional School of Education of the Faculty of Education (EPE-FE), of the National University Mayor of San Marcos (UNMSM), in the year 2019. It studies the links between the existing relationship of didactic strategies and reading comprehension at the literal, critical inferential, and critical analog levels, since academic activities demand a high degree of reading comprehension, which are accordant with the criteria that describe various, diverse and complex questions regarding the relationship between these two elements: reading comprehension and didactic strategies. Providing that it is intended to formulate criteria to reflect and contribute to the fact that university teachers in their educational and professional daily work use various didactic strategies and enable linguistic skills in their students, particularly with reading comprehension.El presente trabajo examina la relación que se da entre estrategias didácticas y comprensión lectora en estudiantes universitarios, de la especialidad de lenguaje, literatura y comunicación, de la Escuela Profesional de Educación de la Facultad de Educación (EPE-FE), de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM), en el año 2019 - I. Estudia los vínculos entre la relación existente de estrategias didácticas y comprensión lectora en los niveles literal, inferencial crítico, y analógico crítico, toda vez que las actividades académicas demandan un alto grado de comprensión lectora, que son concordante con los criterios que describen variadas, diversas y complejas interrogantes en razón a la relación de estos dos elementos: la comprensión lectora y las estrategias didácticas; aportando que se pretende formular criterios para reflexionar y contribuir a que los docentes universitarios en su labor educativa y profesional que realizan a diario empleen diversas estrategias didácticas y posibilitar habilidades lingüísticas en sus estudiantes, en particular con la comprensión lectora.Universidad Cesar Vallejo2020-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/21010.18050/psiquemag.v9i1.2498PsiqueMag; Vol. 9 No. 1 (2020): January - June; 118-130PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 118-1302307-0846reponame:Revistas - Universidad César Vallejoinstname:Universidad César Vallejoinstacron:UCVspahttp://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/210/200Derechos de autor 2020 PsiqueMaghttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.ucv.edu.pe:article/2102022-12-01T02:05:41Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic strategies and reading comprehension in students university Estrategias didácticas y comprensión lectora en estudiantes universitarios |
title |
Didactic strategies and reading comprehension in students university |
spellingShingle |
Didactic strategies and reading comprehension in students university Rivera Zamudio, July Blanca Comprensión de textos Comprensión lectora del nivel literal Comprensión lectora inferencial crítico Comprensión lectora analógico crítico Estrategias didácticas docente Habilidades lingüísticas Text comprehension Reading comprehension of the literal level Critical inferential reading comprehension Critical Analog Reading Comprehension Teaching didactic strategies Language skills |
title_short |
Didactic strategies and reading comprehension in students university |
title_full |
Didactic strategies and reading comprehension in students university |
title_fullStr |
Didactic strategies and reading comprehension in students university |
title_full_unstemmed |
Didactic strategies and reading comprehension in students university |
title_sort |
Didactic strategies and reading comprehension in students university |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Rivera Zamudio, July Blanca Alberca Pintado, Nancy Elizabeth |
author |
Rivera Zamudio, July Blanca |
author_facet |
Rivera Zamudio, July Blanca Alberca Pintado, Nancy Elizabeth |
author_role |
author |
author2 |
Alberca Pintado, Nancy Elizabeth |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Comprensión de textos Comprensión lectora del nivel literal Comprensión lectora inferencial crítico Comprensión lectora analógico crítico Estrategias didácticas docente Habilidades lingüísticas Text comprehension Reading comprehension of the literal level Critical inferential reading comprehension Critical Analog Reading Comprehension Teaching didactic strategies Language skills |
topic |
Comprensión de textos Comprensión lectora del nivel literal Comprensión lectora inferencial crítico Comprensión lectora analógico crítico Estrategias didácticas docente Habilidades lingüísticas Text comprehension Reading comprehension of the literal level Critical inferential reading comprehension Critical Analog Reading Comprehension Teaching didactic strategies Language skills |
description |
The present work examines the relationship between didactic strategies and reading comprehension in university students of the specialty of language, literature and communication, of the Professional School of Education of the Faculty of Education (EPE-FE), of the National University Mayor of San Marcos (UNMSM), in the year 2019. It studies the links between the existing relationship of didactic strategies and reading comprehension at the literal, critical inferential, and critical analog levels, since academic activities demand a high degree of reading comprehension, which are accordant with the criteria that describe various, diverse and complex questions regarding the relationship between these two elements: reading comprehension and didactic strategies. Providing that it is intended to formulate criteria to reflect and contribute to the fact that university teachers in their educational and professional daily work use various didactic strategies and enable linguistic skills in their students, particularly with reading comprehension. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/210 10.18050/psiquemag.v9i1.2498 |
url |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/210 |
identifier_str_mv |
10.18050/psiquemag.v9i1.2498 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/210/200 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 PsiqueMag https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Cesar Vallejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
PsiqueMag; Vol. 9 No. 1 (2020): January - June; 118-130 PsiqueMag; Vol. 9 Núm. 1 (2020): Enero - Junio; 118-130 2307-0846 reponame:Revistas - Universidad César Vallejo instname:Universidad César Vallejo instacron:UCV |
instname_str |
Universidad César Vallejo |
instacron_str |
UCV |
institution |
UCV |
reponame_str |
Revistas - Universidad César Vallejo |
collection |
Revistas - Universidad César Vallejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842454403622109184 |
score |
12.84232 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).