Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020
Descripción del Articulo
This scientific study is basic, correlational, not experimental. Study factors: the learning strategies of the Communication area in the reading comprehension of the in first grade high school students of the Educational Institution N ° 3069 "Generalissimo José de San Martin" - Ancón - Lim...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Instituto Internacional de Gobierno |
Repositorio: | Igobernanza |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/100 |
Enlace del recurso: | https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/100 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Estrategias de aprendizaje Comprensión lectora estudiantes Learning strategies Reading comprehension students |
id |
REVIGOB_7871557048ac5319dddba1d9191e61ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/100 |
network_acronym_str |
REVIGOB |
network_name_str |
Igobernanza |
repository_id_str |
|
spelling |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020Estrategias de aprendizaje del área de comunicación en la comprensión lectora. Caso.- estudiantes de primer grado de secundaria de la institución educativa N°3069 “Generalísimo José de San Martin” – Ancón - Lima 2020Cano Valdivia, Giovana TeresaEscalante López, MaríaEstrategias de aprendizajeComprensión lectoraestudiantesLearning strategiesReading comprehensionstudentsThis scientific study is basic, correlational, not experimental. Study factors: the learning strategies of the Communication area in the reading comprehension of the in first grade high school students of the Educational Institution N ° 3069 "Generalissimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020. The instruments meet the qualities of validity and reliability. The study raises the following research hypothesis: There is a difference between the control group and the experimental group in the post test, when applying the learning strategies of the area of Communication in the reading comprehension of the in students of first grade of secondary school. Educational Institution N ° 3069 "Generalissimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020. The results obtained, through descriptive and inferential statistical techniques, allow rejecting the null hypothesis and accepting the alternative hypothesis, accepting that the learning strategies in the area of Communication improve the reading comprehension of the first-grade students of the Educational Institution No. 3069 “Generalissimo José de San Martin” - Ancón - Lima 2020 when obtaining that the p value = 0.000 <0.05Este estudio científico es básico, correlacional, no experimental. Factores de estudio: las estrategias de aprendizaje del área de Comunicación en la comprensión lectora de los en estudiantes de primer grado de secundaria de la Institución educativa N°3069 “Generalísimo José de San Martin” – Ancón - Lima 2020. Los instrumentos cumplen con las cualidades de validez y confiabilidad. El estudio plantea la siguiente hipótesis de investigación: Existe diferencia entre el grupo de control y el grupo experimental en el post test, al aplicar las estrategias de aprendizaje del área de Comunicación en la comprensión lectora de los en estudiantes de primer grado de secundaria de la Institución educativa N°3069 “Generalísimo José de San Martin” – Ancón - Lima 2020. Los resultados obtenidos, mediante técnicas estadísticas descriptivas e inferenciales permiten rechazar la hipótesis nula y aceptar la hipótesis alterna aceptándose que las estrategias de aprendizaje del área de Comunicación mejoran en la comprensión lectora de los en estudiantes de primer grado de secundaria de la Institución educativa N°3069 “Generalísimo José de San Martin” – Ancón - Lima 2020 al obtenerse que el p de valor =0,000 < 0,05.INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB)2021-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/100IGOBERNANZA; Vol. 4 Núm. 13 (2021): Gestión Educativa; 66-882617-619X10.47865/igob.vol4.n13.2021reponame:Igobernanzainstname:Instituto Internacional de Gobiernoinstacron:IGOBspahttps://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/100/457Copyright (c) 2021 IGOBERNANZAhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1002021-04-06T00:54:56Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 Estrategias de aprendizaje del área de comunicación en la comprensión lectora. Caso.- estudiantes de primer grado de secundaria de la institución educativa N°3069 “Generalísimo José de San Martin” – Ancón - Lima 2020 |
title |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 |
spellingShingle |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 Cano Valdivia, Giovana Teresa Estrategias de aprendizaje Comprensión lectora estudiantes Learning strategies Reading comprehension students |
title_short |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 |
title_full |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 |
title_fullStr |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 |
title_full_unstemmed |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 |
title_sort |
Learning strategies in the communication área In reading comprehension. Case.- first grade students of secondary of the educational institution N° 3069 "Generalísimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020 |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Cano Valdivia, Giovana Teresa Escalante López, María |
author |
Cano Valdivia, Giovana Teresa |
author_facet |
Cano Valdivia, Giovana Teresa Escalante López, María |
author_role |
author |
author2 |
Escalante López, María |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Estrategias de aprendizaje Comprensión lectora estudiantes Learning strategies Reading comprehension students |
topic |
Estrategias de aprendizaje Comprensión lectora estudiantes Learning strategies Reading comprehension students |
description |
This scientific study is basic, correlational, not experimental. Study factors: the learning strategies of the Communication area in the reading comprehension of the in first grade high school students of the Educational Institution N ° 3069 "Generalissimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020. The instruments meet the qualities of validity and reliability. The study raises the following research hypothesis: There is a difference between the control group and the experimental group in the post test, when applying the learning strategies of the area of Communication in the reading comprehension of the in students of first grade of secondary school. Educational Institution N ° 3069 "Generalissimo José de San Martin" - Ancón - Lima 2020. The results obtained, through descriptive and inferential statistical techniques, allow rejecting the null hypothesis and accepting the alternative hypothesis, accepting that the learning strategies in the area of Communication improve the reading comprehension of the first-grade students of the Educational Institution No. 3069 “Generalissimo José de San Martin” - Ancón - Lima 2020 when obtaining that the p value = 0.000 <0.05 |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/100 |
url |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/100 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/100/457 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 IGOBERNANZA https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 IGOBERNANZA https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO INTERNACIONAL DE GOBIERNO (IGOB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
IGOBERNANZA; Vol. 4 Núm. 13 (2021): Gestión Educativa; 66-88 2617-619X 10.47865/igob.vol4.n13.2021 reponame:Igobernanza instname:Instituto Internacional de Gobierno instacron:IGOB |
instname_str |
Instituto Internacional de Gobierno |
instacron_str |
IGOB |
institution |
IGOB |
reponame_str |
Igobernanza |
collection |
Igobernanza |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846155453332979712 |
score |
13.035174 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).