Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level
Descripción del Articulo
The research focused on assessing the level of scientific evidence that exists about the use of cognitive strategies as a determinant in the reading comprehension activity in students of different educational levels: primary, secondary and higher. A systematic review of scientific articles and these...
Autores: | , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2019 |
Institución: | Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
Repositorio: | Revista Innova Educación |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/35 |
Enlace del recurso: | https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/35 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Comprensión lectora estrategias cognitivas lectura primaria secundaria superior Cognitive strategies higher reading comprehension primary secondary |
id |
REVIE_b55709f79aa0e368180295e1bbc0b3f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/35 |
network_acronym_str |
REVIE |
network_name_str |
Revista Innova Educación |
repository_id_str |
|
spelling |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher levelEstrategias cognitivas y la comprensión lectora en los estudiantes de nivel básica y superiorYana, MarisolArocutipa, AnaízAlanoca, RebecaAdco, HéctorYana, NancyComprensión lectoraestrategias cognitivaslecturaprimariasecundariasuperiorCognitive strategieshigherreadingcomprehensionprimarysecondaryThe research focused on assessing the level of scientific evidence that exists about the use of cognitive strategies as a determinant in the reading comprehension activity in students of different educational levels: primary, secondary and higher. A systematic review of scientific articles and theses was carried out, without restriction of dates or types of study. We reviewed the full articles that included on the importance of cognitive strategies and reading comprehension. Ten articles were selected, most of these looking for the relationship exists. Good percentage of the authors of the articles and thesis reviewed conclude that the good use of cognitive strategies develops reading comprehension skills reaching the desired goal, the understanding of the text. It even depends on these strategies that the student develops increasingly complex performance criteria for reading comprehension.La investigación se enfocó en valorar el nivel de evidencia científica que existe sobre el uso de estrategias cognitivas como un determinante en la actividad de comprensión lectora en estudiantes de diferentes niveles educativos: primaria, secundaria y superior. Se realizó una revisión sistemática de artículos científicos, tesis y textos, sin restricción de fechas ni tipos de estudio. Se revisaron los materiales completos que incluían sobre la importancia de las estrategias cognitivas y la comprensión lectora. Se seleccionaron 19 artículos, la mayoría de estas buscando la relación existe. Buen porcentaje de los autores de los artículos y tesis revisados concluyen que el buen uso de estrategias cognitivas desarrolla habilidades de comprensión lectora llegando a la meta deseada, la comprensión del texto. Incluso depende de estas estrategias que el estudiante desarrolle criterios de desempeño cada vez más complejos de comprensión lectora.Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú2019-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/3510.35622/j.rie.2019.02.007Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 211-2172664-14962664-1488reponame:Revista Innova Educacióninstname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perúinstacron:INUDIspahttps://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/35/66Derechos de autor 2019 Marisol Yana, Anaíz Arocutipa, Rebeca Alanoca, Héctor Adco, Nancy Yanahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistainnovaeducacion.com:article/352024-11-22T15:20:15Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level Estrategias cognitivas y la comprensión lectora en los estudiantes de nivel básica y superior |
title |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level |
spellingShingle |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level Yana, Marisol Comprensión lectora estrategias cognitivas lectura primaria secundaria superior Cognitive strategies higher reading comprehension primary secondary |
title_short |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level |
title_full |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level |
title_fullStr |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level |
title_full_unstemmed |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level |
title_sort |
Cognitive strategies and reading comprehension in students of basic and higher level |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yana, Marisol Arocutipa, Anaíz Alanoca, Rebeca Adco, Héctor Yana, Nancy |
author |
Yana, Marisol |
author_facet |
Yana, Marisol Arocutipa, Anaíz Alanoca, Rebeca Adco, Héctor Yana, Nancy |
author_role |
author |
author2 |
Arocutipa, Anaíz Alanoca, Rebeca Adco, Héctor Yana, Nancy |
author2_role |
author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Comprensión lectora estrategias cognitivas lectura primaria secundaria superior Cognitive strategies higher reading comprehension primary secondary |
topic |
Comprensión lectora estrategias cognitivas lectura primaria secundaria superior Cognitive strategies higher reading comprehension primary secondary |
description |
The research focused on assessing the level of scientific evidence that exists about the use of cognitive strategies as a determinant in the reading comprehension activity in students of different educational levels: primary, secondary and higher. A systematic review of scientific articles and theses was carried out, without restriction of dates or types of study. We reviewed the full articles that included on the importance of cognitive strategies and reading comprehension. Ten articles were selected, most of these looking for the relationship exists. Good percentage of the authors of the articles and thesis reviewed conclude that the good use of cognitive strategies develops reading comprehension skills reaching the desired goal, the understanding of the text. It even depends on these strategies that the student develops increasingly complex performance criteria for reading comprehension. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/35 10.35622/j.rie.2019.02.007 |
url |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/35 |
identifier_str_mv |
10.35622/j.rie.2019.02.007 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/35/66 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marisol Yana, Anaíz Arocutipa, Rebeca Alanoca, Héctor Adco, Nancy Yana https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Marisol Yana, Anaíz Arocutipa, Rebeca Alanoca, Héctor Adco, Nancy Yana https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Innova Educación; Vol. 1 Núm. 2 (2019); 211-217 2664-1496 2664-1488 reponame:Revista Innova Educación instname:Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú instacron:INUDI |
instname_str |
Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi Perú |
instacron_str |
INUDI |
institution |
INUDI |
reponame_str |
Revista Innova Educación |
collection |
Revista Innova Educación |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1841556304204660736 |
score |
13.094014 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).