La (des)construcción de la amada. Más sobre Camino de Ximena, de Santiago del Prado, y la Vita nuova, de Dante Alighieri

Descripción del Articulo

One of the similarities that can be drawn between Dante’s Vita Nuova and Camino de Ximena (2002), Peruvian writer Santiago del Prado’s opera prima, has to do with its generic condition. As Dante’s Vita Nuova, in effect, del Prado’s Camino de Ximena can be labelled as a «trascendental autobiography»....

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Wiesse, Jorge
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2011
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:UP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.up.edu.pe:11354/514
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/11354/514
https://doi.org/10.21678/apuntes.69.637
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Literatura
Descripción
Sumario:One of the similarities that can be drawn between Dante’s Vita Nuova and Camino de Ximena (2002), Peruvian writer Santiago del Prado’s opera prima, has to do with its generic condition. As Dante’s Vita Nuova, in effect, del Prado’s Camino de Ximena can be labelled as a «trascendental autobiography». Another similarity can be advanced: the loved one’s status. This paper argues that both personae (Beatrice and Ximena) are different, even opposing characters. If one respects Dante’s mental frame, Beatrice is hyperreal, as she is a figura, in the terms specified by Eric Auerbach. Not so Ximena, if one is to respect Santiago del Prado’s frame of mind. Ximena must be imagined as a literary phantasy conceived by a cultivated artist.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).