Ley de Promoción a la Industria Nacional: distorsiones y gasto en exceso en las compras públicas de medicamentos
Descripción del Articulo
The purpose of this research is to analyze the effects caused to the state and society by Law 27143 'Ley de Promoción Temporal del Desarrollo Productivo Nacional' with regard to public procurement of medicines. To this end, a database was constructed to calculate the amount of money overpa...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2007 |
| Institución: | Universidad del Pacífico |
| Repositorio: | UP-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.up.edu.pe:11354/555 |
| Enlace del recurso: | http://hdl.handle.net/11354/555 https://doi.org/10.21678/apuntes.60/61.563 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Compras públicas Políticas de promoción industrial Distorsión del mercado Modelamiento de comportamiento Maximización Precios Costo social Discriminación de tercer grado Monopsonio Monopolio Asimetría de información Teoría de juegos Licitación |
| Sumario: | The purpose of this research is to analyze the effects caused to the state and society by Law 27143 'Ley de Promoción Temporal del Desarrollo Productivo Nacional' with regard to public procurement of medicines. To this end, a database was constructed to calculate the amount of money overpaid by the state due to the 20% bonus given to domestic medicine producers. This was expressed as the difference between the price paid to the domestic producer who won the contract and the price otherwise payable to an importer. These numbers show the quantum of treatments that could have been offered to patients if the cheapest product had been bought. Finally a model was built to help understand the price-setting behavior of domestic firms awarded in this way. Using this methodology, we ascertained that the state paid an excess of S/.37,57 million due to this law. With this amount of money, it would have been possible to offer 1.571.471 treatments to adults and 81.175 to children in the period 2002–2006. Finally we show that the domestic pharmaceutical laboratories use the 20% bonus as a price setting mechanism that enables them to keep charging high prices compared to the competition and still win the procurement process. |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).