Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014
Descripción del Articulo
ABSTRACT An observational, descriptive and cross-sectional study was performed to determine the factors associated with the degree of user satisfaction at the outpatient Gastroenterology Service in the Air Force´s Central Hospital from Peru, because the patient’s insatisfaction is associated to the...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | USMP-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.usmp.edu.pe:20.500.12727/6163 |
Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12727/6163 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Satisfacción del paciente Calidad de la atención de salud Hospitales militares Atención ambulatoria Servicios de salud Gastroenterología https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00 |
id |
USMP_b0252568cbc37f09163c2a0ed8c9edae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.usmp.edu.pe:20.500.12727/6163 |
network_acronym_str |
USMP |
network_name_str |
USMP-Institucional |
repository_id_str |
2089 |
dc.title.es_PE.fl_str_mv |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 |
dc.title.alternative.es_PE.fl_str_mv |
Associated Factors to the satisfaction degree of the user of the external gastroenterology clinic of the Central Hospital of the Peruvian Air Force. May, 2014 Fatores associados ao grau de satisfação do usuário do consultório de gastrenterologia do Hospital Central da Força Aérea peruana. Maio, 2014 |
title |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 |
spellingShingle |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 La Torre Mantilla, Angello Rafael Satisfacción del paciente Calidad de la atención de salud Hospitales militares Atención ambulatoria Servicios de salud Gastroenterología https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00 |
title_short |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 |
title_full |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 |
title_fullStr |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 |
title_full_unstemmed |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 |
title_sort |
Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014 |
author |
La Torre Mantilla, Angello Rafael |
author_facet |
La Torre Mantilla, Angello Rafael Oyola García, Alfredo Enrique Quispe Ilanzo, Melisa Pamela |
author_role |
author |
author2 |
Oyola García, Alfredo Enrique Quispe Ilanzo, Melisa Pamela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
La Torre Mantilla, Angello Rafael Oyola García, Alfredo Enrique Quispe Ilanzo, Melisa Pamela |
dc.subject.es_PE.fl_str_mv |
Satisfacción del paciente Calidad de la atención de salud Hospitales militares Atención ambulatoria Servicios de salud Gastroenterología |
topic |
Satisfacción del paciente Calidad de la atención de salud Hospitales militares Atención ambulatoria Servicios de salud Gastroenterología https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00 |
dc.subject.ocde.es_PE.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00 |
description |
ABSTRACT An observational, descriptive and cross-sectional study was performed to determine the factors associated with the degree of user satisfaction at the outpatient Gastroenterology Service in the Air Force´s Central Hospital from Peru, because the patient’s insatisfaction is associated to the level of professional excellence, the efficient use of resources and very low risk for the patient. The sample consisted of 221 patients. It was found that 21.3 % patients were satisfied with the care provided, 26.7 % in the reliability component, 31.2 % in the liability component, 48 % in the security component, 38.9 % in the empathy component and 32.6 % in the tangible component. Insatisfaction was observed in 75 (70.8 %) of males, 99 (86.1 %) of females (p = 0.005), 65 (70.7 %) of direct beneficiaries and 109 (84.5 %) of the family members (p = 0.013). Also, as the waiting time for care increased patient´s satisfaction decreased (r = -0.316, p = 0.000). RESUMO Desenvolveu-se um estudo observacional, descritivo e transversal para determinar os fatores associados ao grau de satisfação do utente da clínica médica ambulatória de gastrenterologia do Hospital Central da Força Aérea de Peru, devido a que a insatisfação do paciente é associada com o nível de excelência profissional, uso eficiente dos recursos e mínimo risco para o paciente. A amostra incluiu 221 pacientes. Achou-se que 21.3 % de pacientes estavam satisfeitos com o atendimento, 26,7 % com o componente fiabilidade, 31.2 % no componente responsabilidade, 48 % no componente segurança, 38.9 % no componente empatia e 32.6 % com no componente tangíveis. A insatisfação observou-se em 75 (70.8 %) dos homens, 99 (86.1 %) das mulheres (p = 0.005), 65 (70.7 %) dos beneficiários direitos e 109 (84.5 %) dos parentes (p = 0.013). Além disso, à medida que aumentava o tempo de espera para o atendimento, diminuía a satisfação do paciente (r = -0.316; p = 0.000). |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2020-06-08T14:35:17Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2020-06-08T14:35:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-08-15 |
dc.type.es_PE.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv |
La Torre AR., Oyola AE., Quispe MP. Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014. Revista Gerencia y Políticas de Salud. 2018; 17(34): 59-68. |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12727/6163 |
identifier_str_mv |
La Torre AR., Oyola AE., Quispe MP. Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014. Revista Gerencia y Políticas de Salud. 2018; 17(34): 59-68. |
url |
https://hdl.handle.net/20.500.12727/6163 |
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
urn:issn:1657-7027 |
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv |
Revista Gerencia y Políticas de Salud;vol. 17, no. 34 |
dc.relation.uri.es_PE.fl_str_mv |
http://ref.scielo.org/9vzd4x http://dx.doi.org/10.11144/javeriana.rgps17-34.fasu |
dc.rights.es_PE.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.uri.es_PE.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.format.extent.es_PE.fl_str_mv |
pp. |
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Javeriana |
dc.publisher.country.es_PE.fl_str_mv |
ES |
dc.source.es_PE.fl_str_mv |
Repositorio Académico USMP Universidad San Martín de Porres - USMP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:USMP-Institucional instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
USMP-Institucional |
collection |
USMP-Institucional |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/1/latorre_marfmh-2018.pdf https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/2/license.txt https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/3/latorre_marfmh-2018.pdf.txt https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/4/latorre_marfmh-2018.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ae7e3bb11a55fd2b4b132e0ac47b5c03 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 4ebae1ba7283d2ef3346ca54b821d2a3 f2ee8f0f97a74a016756e499afd4b980 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
REPOSITORIO ACADEMICO USMP |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@usmp.pe |
_version_ |
1843720327260012544 |
spelling |
La Torre Mantilla, Angello RafaelOyola García, Alfredo EnriqueQuispe Ilanzo, Melisa Pamela2020-06-08T14:35:17Z2020-06-08T14:35:17Z2018-08-15La Torre AR., Oyola AE., Quispe MP. Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014. Revista Gerencia y Políticas de Salud. 2018; 17(34): 59-68.https://hdl.handle.net/20.500.12727/6163ABSTRACT An observational, descriptive and cross-sectional study was performed to determine the factors associated with the degree of user satisfaction at the outpatient Gastroenterology Service in the Air Force´s Central Hospital from Peru, because the patient’s insatisfaction is associated to the level of professional excellence, the efficient use of resources and very low risk for the patient. The sample consisted of 221 patients. It was found that 21.3 % patients were satisfied with the care provided, 26.7 % in the reliability component, 31.2 % in the liability component, 48 % in the security component, 38.9 % in the empathy component and 32.6 % in the tangible component. Insatisfaction was observed in 75 (70.8 %) of males, 99 (86.1 %) of females (p = 0.005), 65 (70.7 %) of direct beneficiaries and 109 (84.5 %) of the family members (p = 0.013). Also, as the waiting time for care increased patient´s satisfaction decreased (r = -0.316, p = 0.000). RESUMO Desenvolveu-se um estudo observacional, descritivo e transversal para determinar os fatores associados ao grau de satisfação do utente da clínica médica ambulatória de gastrenterologia do Hospital Central da Força Aérea de Peru, devido a que a insatisfação do paciente é associada com o nível de excelência profissional, uso eficiente dos recursos e mínimo risco para o paciente. A amostra incluiu 221 pacientes. Achou-se que 21.3 % de pacientes estavam satisfeitos com o atendimento, 26,7 % com o componente fiabilidade, 31.2 % no componente responsabilidade, 48 % no componente segurança, 38.9 % no componente empatia e 32.6 % com no componente tangíveis. A insatisfação observou-se em 75 (70.8 %) dos homens, 99 (86.1 %) das mulheres (p = 0.005), 65 (70.7 %) dos beneficiários direitos e 109 (84.5 %) dos parentes (p = 0.013). Além disso, à medida que aumentava o tempo de espera para o atendimento, diminuía a satisfação do paciente (r = -0.316; p = 0.000).Se desarrolló un estudio observacional, descriptivo y transversal para determinar los factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú, debido a que la insatisfacción del paciente se asocia con el nivel de excelencia profesional, uso eficiente de los recursos y mínimo riesgo para el paciente. La muestra incluyó 221 pacientes. Se halló que 21.3 % de pacientes estaban satisfechos con la atención, 26,7 % en el componente fiabilidad, 31.2 % en el componente responsabilidad, 48 % en el componente seguridad, 38.9 % en el componente empatía y 32.6 % en el componente tangibles. La insatisfacción se observó en 75 (70.8 %) de los varones, 99 (86.1 %) de las mujeres (p = 0.005), en 65 (70.7 %) de los beneficiarios directos y 109 (84.5 %) de los familiares (p = 0.013). Asimismo, conforme aumentaba el tiempo de espera para la atención, disminuía la satisfacción del paciente (r = -0.316; p = 0.000).pp.spaPontificia Universidad JaverianaESurn:issn:1657-7027Revista Gerencia y Políticas de Salud;vol. 17, no. 34http://ref.scielo.org/9vzd4xhttp://dx.doi.org/10.11144/javeriana.rgps17-34.fasuinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Repositorio Académico USMPUniversidad San Martín de Porres - USMPreponame:USMP-Institucionalinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPSatisfacción del pacienteCalidad de la atención de saludHospitales militaresAtención ambulatoriaServicios de saludGastroenterologíahttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.00Factores asociados al grado de satisfacción del usuario del consultorio externo de gastroenterología del Hospital Central de la Fuerza Aérea del Perú. Mayo, 2014Associated Factors to the satisfaction degree of the user of the external gastroenterology clinic of the Central Hospital of the Peruvian Air Force. May, 2014Fatores associados ao grau de satisfação do usuário do consultório de gastrenterologia do Hospital Central da Força Aérea peruana. Maio, 2014info:eu-repo/semantics/articleMedicina HumanaUniversidad de San Martín de Porres. Facultad de Medicina HumanaMedicinaORIGINALlatorre_marfmh-2018.pdflatorre_marfmh-2018.pdfTrabajoapplication/pdf685043https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/1/latorre_marfmh-2018.pdfae7e3bb11a55fd2b4b132e0ac47b5c03MD51LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/2/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD52TEXTlatorre_marfmh-2018.pdf.txtlatorre_marfmh-2018.pdf.txtExtracted texttext/plain36864https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/3/latorre_marfmh-2018.pdf.txt4ebae1ba7283d2ef3346ca54b821d2a3MD53THUMBNAILlatorre_marfmh-2018.pdf.jpglatorre_marfmh-2018.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg7473https://repositorio.usmp.edu.pe/bitstream/20.500.12727/6163/4/latorre_marfmh-2018.pdf.jpgf2ee8f0f97a74a016756e499afd4b980MD5420.500.12727/6163oai:repositorio.usmp.edu.pe:20.500.12727/61632020-06-09 03:01:06.307REPOSITORIO ACADEMICO USMPrepositorio@usmp.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 |
score |
13.023852 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).