Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja

Descripción del Articulo

The present work of investigation, was realised with purpose of experiment the proposal of the Program denominated "kinesis" that owns the propase of diminish the Deficit of Hyperactive Atenttion (TDAH) in children who suffer of this syndrome. For such reason we lead in the task of focusin...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Huaman Escuadra, Delia, Pérez Saldaña, Daylí
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2011
Institución:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
Repositorio:UNSM-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/467
Enlace del recurso:http://hdl.handle.net/11458/467
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Programa
estratégico
Kinesis
para
minimizar
déficit
atención
hiperactiva
(DAH)
alumnos
primaria
distrito
Rioja
id UNSM_e267dc2df33a3c8460e7c83a5cae0f0a
oai_identifier_str oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/467
network_acronym_str UNSM
network_name_str UNSM-Institucional
repository_id_str
dc.title.es_PE.fl_str_mv Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
title Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
spellingShingle Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
Huaman Escuadra, Delia
Programa
estratégico
Kinesis
para
minimizar
déficit
atención
hiperactiva
(DAH)
alumnos
primaria
distrito
Rioja
title_short Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
title_full Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
title_fullStr Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
title_full_unstemmed Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
title_sort Programa estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Rioja
author Huaman Escuadra, Delia
author_facet Huaman Escuadra, Delia
Pérez Saldaña, Daylí
author_role author
author2 Pérez Saldaña, Daylí
author2_role author
dc.contributor.advisor.fl_str_mv Ramírez Rojas, Jans
dc.contributor.author.fl_str_mv Huaman Escuadra, Delia
Pérez Saldaña, Daylí
dc.subject.es_PE.fl_str_mv Programa
estratégico
Kinesis
para
minimizar
déficit
atención
hiperactiva
(DAH)
alumnos
primaria
distrito
Rioja
topic Programa
estratégico
Kinesis
para
minimizar
déficit
atención
hiperactiva
(DAH)
alumnos
primaria
distrito
Rioja
description The present work of investigation, was realised with purpose of experiment the proposal of the Program denominated "kinesis" that owns the propase of diminish the Deficit of Hyperactive Atenttion (TDAH) in children who suffer of this syndrome. For such reason we lead in the task of focusing our investigation; for which it has been taken like reference to all the Educativa lnstitutions (07) of the Leve! of Primary Education which they are in the scope of the jurisdiction of the district of Rioja, whose student population ascends to 927 students in its different sorts. lts started the execution of the investigation with the visit to the sections of First and the Second grade of each Educativa lnstitution, focused (22 sections), in order to find boys and girls with indications of the TDAH. For which, to discard this íncapacíty, it had to use the Test of Conners to the boys and girls with possible indicators with the help of a professional in psychology and the teacher of classroom that participated in this action. Product of this activity, was 30 children with this upheaval, which was summoned to a meeting of coordination with the parents of family (30) of these children, for the execution and their participation in the different factorías that were realised; as well as of the teachers that they have to these children in their classrooms so that they have the information .about the TDAH. Similarly, we met to the 30 children in a classroom preparad for them in the FEH-R in order to develop the factories classes types the days Saturdays anc Sundays during 1 O sessions of learning, monitored by means of the instrument of Checklist to be measuring with the advance of the factories, the degree of diminution of the TDHA in the children; which is inferred that, with the application of the proposal of the program "kinesis", lt's demonstrated the significant development of the attention of children .in front TDAH in the I.E of the district of Rioja; since when realising the statistical tests verified the obtained results product of the use of the statistical formulates (twin comparison) for the verification of the hypothesis, it obtained a value calculated of te = 21 ,34 and a tabular value of tt = 1,699 (obtained of th.e table. of probability of t distribution of Student, with a leve/ of signíficance of 5% and 29 degrees ofliberty), verifying that the ca!culated value is major that the . tabular value, which allows that the null hypothesis is located into of the region of rejection. The refore it is decided to accept the hypothesis of investigation with a level of confidence of 95%, the same that is demonstrated in the graph of the curve of Gauss. In addition we were applied the measurements of the levels of emotional upheavals, disorders conduct, difficulties in the learning in the children with this incapacity; as well as we were applied the measurements of the levels on the knowledge of the TDAH, levels of communication as much in the teachers and the parents of family .
publishDate 2011
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-11-02T19:10:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-11-02T19:10:12Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2011
dc.type.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
dc.identifier.citation.es_PE.fl_str_mv Apa
dc.identifier.other.none.fl_str_mv TEDHU_73
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11458/467
identifier_str_mv Apa
TEDHU_73
url http://hdl.handle.net/11458/467
dc.language.iso.es_PE.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.fl_str_mv SUNEDU
dc.rights.en_US.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/
dc.format.es_PE.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
dc.source.es_PE.fl_str_mv Universidad Nacional de San Martín
Repositorio de Tesis – UNSM
dc.source.none.fl_str_mv reponame:UNSM-Institucional
instname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron:UNSM
instname_str Universidad Nacional de San Martin - Tarapoto
instacron_str UNSM
institution UNSM
reponame_str UNSM-Institucional
collection UNSM-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/467/3/TEDHU_73.pdf.jpg
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/467/1/TEDHU_73.pdf
http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/467/2/TEDHU_73.pdf.txt
bitstream.checksum.fl_str_mv 0eba2bf3bc530734a3babdaaa30004fe
72015ad6df228bd1781ee4badc3bb422
816af9f05ec41f171058a5f9d583aedc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad
repository.mail.fl_str_mv repositorio@unsm.edu.pe
_version_ 1741962212236328960
spelling Ramírez Rojas, Jans995c07b4-dccd-437c-bfa5-5be4d441596615afd56e-e3ae-42c7-a097-ed0918e6fdeaHuaman Escuadra, DeliaPérez Saldaña, Daylí2016-11-02T19:10:12Z2016-11-02T19:10:12Z2011ApaTEDHU_73http://hdl.handle.net/11458/467The present work of investigation, was realised with purpose of experiment the proposal of the Program denominated "kinesis" that owns the propase of diminish the Deficit of Hyperactive Atenttion (TDAH) in children who suffer of this syndrome. For such reason we lead in the task of focusing our investigation; for which it has been taken like reference to all the Educativa lnstitutions (07) of the Leve! of Primary Education which they are in the scope of the jurisdiction of the district of Rioja, whose student population ascends to 927 students in its different sorts. lts started the execution of the investigation with the visit to the sections of First and the Second grade of each Educativa lnstitution, focused (22 sections), in order to find boys and girls with indications of the TDAH. For which, to discard this íncapacíty, it had to use the Test of Conners to the boys and girls with possible indicators with the help of a professional in psychology and the teacher of classroom that participated in this action. Product of this activity, was 30 children with this upheaval, which was summoned to a meeting of coordination with the parents of family (30) of these children, for the execution and their participation in the different factorías that were realised; as well as of the teachers that they have to these children in their classrooms so that they have the information .about the TDAH. Similarly, we met to the 30 children in a classroom preparad for them in the FEH-R in order to develop the factories classes types the days Saturdays anc Sundays during 1 O sessions of learning, monitored by means of the instrument of Checklist to be measuring with the advance of the factories, the degree of diminution of the TDHA in the children; which is inferred that, with the application of the proposal of the program "kinesis", lt's demonstrated the significant development of the attention of children .in front TDAH in the I.E of the district of Rioja; since when realising the statistical tests verified the obtained results product of the use of the statistical formulates (twin comparison) for the verification of the hypothesis, it obtained a value calculated of te = 21 ,34 and a tabular value of tt = 1,699 (obtained of th.e table. of probability of t distribution of Student, with a leve/ of signíficance of 5% and 29 degrees ofliberty), verifying that the ca!culated value is major that the . tabular value, which allows that the null hypothesis is located into of the region of rejection. The refore it is decided to accept the hypothesis of investigation with a level of confidence of 95%, the same that is demonstrated in the graph of the curve of Gauss. In addition we were applied the measurements of the levels of emotional upheavals, disorders conduct, difficulties in the learning in the children with this incapacity; as well as we were applied the measurements of the levels on the knowledge of the TDAH, levels of communication as much in the teachers and the parents of family .El presente trabajo de investigación, se realizó con la finalidad de experimentar la propuesta de un Programa denominado "Kinesis" quien posee el propósito de minimizar el Déficit de Atención Hiperactiva (TDAH) en niños que sufren de este síndrome. Para tal fin nos avocamos en la tarea de focalizar nuestra investigación; para lo cual, se ha tomado como referencia a todos las Instituciones Educativas (07) del Nivel de Educación Primaria que están en el ámbito de la jurisdicción del distrito de Rioja, cuya población estudiantil asciende a 927 estudiantes en sus diferentes géneros. Se inició la ejecución de la investigación con la visita a las secciones del Primer y Segundo Grado de cada Institución Educativa focalizada (22 secciones), con la finalidad de encontrar niños y niñas con indicios del TDAH. Para lo cual, para descartar esta discapacidad, se tuvo que utilizar el Test de Conners a los niños y niñas con posibles indicadores con la ayuda de un profesional en Psicología y el Docente de aula que participó en esta acción. Producto de esta actividad, se encontró 30 niños con este trastorno, lo cual se convocó a una reunión de coordinación con los Padres de Familia (30) de estos niños, para la ejecución y su participación en los diferentes talleres que se realizaron; así como de los docentes que tienen a estos niños en sus aulas para que tengan la información acerca del TDAH. De igual manera, se reunió a los 30 niños en un aula preparada para ellos en la FEH-R a fin de desarrollar mediante talleres clases tipos los días sábados y domingo durante 1 O sesiones de aprendizaje, monitoreado mediante el instrumento de Lista de Cotejos para ir midiendo con el avance de los talleres, el grado de disminución del TDHA en los niños; lo cual se infiere que, con la aplicación de la Propuesta del Programa "Kinesís': queda demostrada el desarrollo significativo de la atención de los niños frente TDAH en las l. E. del distrito de Rioja; ya que al realizar las pruebas estadísticas se verificaron los resultados obtenidos producto de la utilización de las fórmulas estadísticas (comparación pareada) para la verificación de la hipótesis, se obtuvo un valor calculado de te = 2 t34 y un valor tabular de tt = 1,69S {obtenido de la tabla de probabilidad de la distribución t de Student, con un nivel de signífícancia del 5% y 29 grados de libertad, verificando que el valor calculado es mayor que el valor tabular, el cual permite que la hipótesis nula se ubique dentro de la región de rechazo. Por consiguiente se decide aceptar la hipótesis de investigación con un nivel de confianza del 95%, la misma que se evidencia en el gráfico de la curva de Gauss. Además se aplicaron las mediciones de los niveles de trastornos emocionales, conductas .desordenadas, dificultades en el aprendizaje en los niños con esta discapacidad; así como también se aplicaron mediciones de los niveles sobre los conocimientos del TDAH, niveles de comunicación tanto en los Docentes y Padres de Familia.Tesisapplication/pdfspaUniversidad Nacional de San Martíninfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/pe/Universidad Nacional de San MartínRepositorio de Tesis – UNSMreponame:UNSM-Institucionalinstname:Universidad Nacional de San Martin - Tarapotoinstacron:UNSMProgramaestratégicoKinesisparaminimizardéficitatenciónhiperactiva(DAH)alumnosprimariadistritoRiojaPrograma estratégico “Kinesis” para minimizar el déficit de atención hiperactiva (DAH) en alumnos del 1° y 2° de primaria en I.E del distrito de Riojainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUTítulo ProfesionalEducaciónUniversidad Nacional de San Martín.Facultad de Educación y HumanidadesLicenciado en Educación PrimariaTítulo ProfesionalTHUMBNAILTEDHU_73.pdf.jpgTEDHU_73.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg964http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/467/3/TEDHU_73.pdf.jpg0eba2bf3bc530734a3babdaaa30004feMD53ORIGINALTEDHU_73.pdfapplication/pdf5451180http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/467/1/TEDHU_73.pdf72015ad6df228bd1781ee4badc3bb422MD51TEXTTEDHU_73.pdf.txtTEDHU_73.pdf.txtExtracted texttext/plain209155http://repositorio.unsm.edu.pe/bitstream/11458/467/2/TEDHU_73.pdf.txt816af9f05ec41f171058a5f9d583aedcMD5211458/467oai:repositorio.unsm.edu.pe:11458/4672021-12-18 03:11:17.745Repositorio Institucional de la Universidadrepositorio@unsm.edu.pe
score 13.955691
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).