Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior
Descripción del Articulo
-- This investigation has as main aim to determine the influence of the application of the Mind Maps in the reading comprehension. For it apply the Cloze Test to be able to measure the reading comprenhension in a group of 209 students of superior education of wich 104 use de Mind Maps as technique o...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | tesis de grado |
| Fecha de Publicación: | 2008 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | UNMSM-Tesis |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:cybertesis.unmsm.edu.pe:20.500.12672/2385 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12672/2385 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Rendimiento académico Educación - Estudio y enseñanza (Superior) - Perú Comprensión de lectura - Estudio y enseñanza (Superior) Estrategias de aprendizaje https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| id |
UNMS_9c6521aec39956e234a751f484ad2144 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:cybertesis.unmsm.edu.pe:20.500.12672/2385 |
| network_acronym_str |
UNMS |
| network_name_str |
UNMSM-Tesis |
| repository_id_str |
410 |
| spelling |
Pizarro Cherre, Edwin Fernando2013-08-20T21:11:13Z2013-08-20T21:11:13Z2008https://hdl.handle.net/20.500.12672/2385-- This investigation has as main aim to determine the influence of the application of the Mind Maps in the reading comprehension. For it apply the Cloze Test to be able to measure the reading comprenhension in a group of 209 students of superior education of wich 104 use de Mind Maps as technique of reading. The Cloze Test is composed of 6 subtest of 20 items each one developed by Raul Gonzáles Moreyra in an investigation on the level of readin comprehension in 1998 applied to university students. The experimental group was evaluated in the use of the Mind Maps applying a didactic instrument proposed by Jasmin Sambrano The result show us that in both groups the level of reading comprehension es deficient and in no casa would reach the level of independent reading. however is observed that group that applies the Mind Map improves its levels of reading comprhension percentage disminishing the precentage of terrible and bad readers. Of this way; it concludes showing the influence of the Mind Maps in the reading comprehension coinciding with the students of Dr. Taul Gonzales Moreyra as for establishing that the level of reading comnprehension coinciding with the investigation of Raul Gonzales Moreyra as for estableshing that the level of reading comprehension in our estudents is low ant deficient.El objetivo general es determinar si existen diferencias significativas en la Comprensión Lectora del grupo de estudiantes del Ciclo I de los Institutos Superiores Tecnológicos y Pedagógicos de la zona urbana del distrito de Huaral que aplican la técnica del Mapa Mental (Grupo Experimental) con respecto al grupo de estudiantes que no aplican dicha técnica (Grupo Control).TesisspaUniversidad Nacional Mayor de San MarcosPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Universidad Nacional Mayor de San MarcosRepositorio de Tesis - UNMSMreponame:UNMSM-Tesisinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMRendimiento académicoEducación - Estudio y enseñanza (Superior) - PerúComprensión de lectura - Estudio y enseñanza (Superior)Estrategias de aprendizajehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superiorinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisSUNEDUMagíster en EducaciónUniversidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Educación. Unidad de PosgradoEducaciónhttps://purl.org/pe-repo/renati/level#maestrohttps://purl.org/pe-repo/renati/type#tesisORIGINALPizarro_che.pdfapplication/pdf522928https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstreams/f85fbf10-9bd8-43b4-bceb-861a93c5432b/downloadafa77e4dc5dc2aa2afe89b862190c657MD51TEXTPizarro_che.pdf.txtPizarro_che.pdf.txtExtracted texttext/plain166481https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstreams/894fd09e-8676-487e-8f13-9a4d6d05bf47/download611f0ad432099f1cdc31cbe81841ffaaMD52THUMBNAILPizarro_che.pdf.jpgPizarro_che.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg10997https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstreams/d179aaa0-3d7f-41f3-a2e7-072dd6485830/downloada2c34f736f6baba1a9b9e0c541f3bf5eMD5320.500.12672/2385oai:cybertesis.unmsm.edu.pe:20.500.12672/23852021-09-25 12:23:18.217https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://cybertesis.unmsm.edu.peCybertesis UNMSMcybertesis@unmsm.edu.pe |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior |
| title |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior |
| spellingShingle |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior Pizarro Cherre, Edwin Fernando Rendimiento académico Educación - Estudio y enseñanza (Superior) - Perú Comprensión de lectura - Estudio y enseñanza (Superior) Estrategias de aprendizaje https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| title_short |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior |
| title_full |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior |
| title_fullStr |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior |
| title_full_unstemmed |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior |
| title_sort |
Aplicación de los mapas mentales en la comprensión lectora en estudiantes del ciclo I de instituciones de educación superior |
| author |
Pizarro Cherre, Edwin Fernando |
| author_facet |
Pizarro Cherre, Edwin Fernando |
| author_role |
author |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pizarro Cherre, Edwin Fernando |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Rendimiento académico Educación - Estudio y enseñanza (Superior) - Perú Comprensión de lectura - Estudio y enseñanza (Superior) Estrategias de aprendizaje |
| topic |
Rendimiento académico Educación - Estudio y enseñanza (Superior) - Perú Comprensión de lectura - Estudio y enseñanza (Superior) Estrategias de aprendizaje https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01 |
| description |
-- This investigation has as main aim to determine the influence of the application of the Mind Maps in the reading comprehension. For it apply the Cloze Test to be able to measure the reading comprenhension in a group of 209 students of superior education of wich 104 use de Mind Maps as technique of reading. The Cloze Test is composed of 6 subtest of 20 items each one developed by Raul Gonzáles Moreyra in an investigation on the level of readin comprehension in 1998 applied to university students. The experimental group was evaluated in the use of the Mind Maps applying a didactic instrument proposed by Jasmin Sambrano The result show us that in both groups the level of reading comprehension es deficient and in no casa would reach the level of independent reading. however is observed that group that applies the Mind Map improves its levels of reading comprhension percentage disminishing the precentage of terrible and bad readers. Of this way; it concludes showing the influence of the Mind Maps in the reading comprehension coinciding with the students of Dr. Taul Gonzales Moreyra as for establishing that the level of reading comnprehension coinciding with the investigation of Raul Gonzales Moreyra as for estableshing that the level of reading comprehension in our estudents is low ant deficient. |
| publishDate |
2008 |
| dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2013-08-20T21:11:13Z |
| dc.date.available.none.fl_str_mv |
2013-08-20T21:11:13Z |
| dc.date.issued.fl_str_mv |
2008 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
| format |
bachelorThesis |
| dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/20.500.12672/2385 |
| url |
https://hdl.handle.net/20.500.12672/2385 |
| dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.ispartof.fl_str_mv |
SUNEDU |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| dc.publisher.country.none.fl_str_mv |
PE |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos Repositorio de Tesis - UNMSM reponame:UNMSM-Tesis instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
UNMSM-Tesis |
| collection |
UNMSM-Tesis |
| bitstream.url.fl_str_mv |
https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstreams/f85fbf10-9bd8-43b4-bceb-861a93c5432b/download https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstreams/894fd09e-8676-487e-8f13-9a4d6d05bf47/download https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstreams/d179aaa0-3d7f-41f3-a2e7-072dd6485830/download |
| bitstream.checksum.fl_str_mv |
afa77e4dc5dc2aa2afe89b862190c657 611f0ad432099f1cdc31cbe81841ffaa a2c34f736f6baba1a9b9e0c541f3bf5e |
| bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
| repository.name.fl_str_mv |
Cybertesis UNMSM |
| repository.mail.fl_str_mv |
cybertesis@unmsm.edu.pe |
| _version_ |
1846618226526519296 |
| score |
13.37947 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).