Intervención educativa para mejorar la adherencia al sulfato ferroso en gestantes adolescentes con anemia de Bellavista Nanay Iquitos 2023
Descripción del Articulo
The objective was to evaluate the educational intervention to improve the level of adherence to ferrous sulfate in pregnant adolescents between 12 and 17 years of age attended at the I-4 Bellavista Nanay Health Services Provider Institution, Iquitos 2023. The type of study was analytical, longitudin...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | tesis doctoral |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| Repositorio: | UNAPIquitos-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/10685 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12737/10685 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Intervención educativa Cumplimiento y adherencia al tratamiento Sulfato ferroso Anemia Mujeres embarazadaz Adolescentes https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.03.05 https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#3.02.02 |
| Sumario: | The objective was to evaluate the educational intervention to improve the level of adherence to ferrous sulfate in pregnant adolescents between 12 and 17 years of age attended at the I-4 Bellavista Nanay Health Services Provider Institution, Iquitos 2023. The type of study was analytical, longitudinal, prospective; the study design was quasi-experimental, pretest and posttest with a single group; the sample consisted of 20 adolescent pregnant women aged 12 to 17 years with anemia. An educational intervention program and a questionnaire of adherence to treatment of anemia with ferrous sulfate were used, with a validity of 0.839 and a reliability of 0.71. The results determined that the level of adherence to ferrous sulfate before the educational intervention was minimal in 30.0% and 70% was regular. After the intervention, the level of adherence was regular in 100.0% of the participants. When the Wilcoxon Ranks test was applied, a p-value |
|---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).