Ruido ambiental y comparación con el estándar nacional de calidad ambiental para ruido en la avenida participación - Belén, 2022
Descripción del Articulo
The main objective of this study was to compare the levels of environmental noise with the national standard of quality of environmental noise that was evaluated in La Participación avenue in the Belén district-2022. The method used for this was the quantitative whose comparative descriptive researc...
| Autores: | , |
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| Formato: | tesis de grado |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Nacional De La Amazonía Peruana |
| Repositorio: | UNAPIquitos-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/8420 |
| Enlace del recurso: | https://hdl.handle.net/20.500.12737/8420 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Ruido Medición del ruido Calidad del medio ambiente https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#1.05.08 |
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The main objective of this study was to compare the levels of environmental noise with the national standard of quality of environmental noise that was evaluated in La Participación avenue in the Belén district-2022. The method used for this was the quantitative whose comparative descriptive research design of independent groups, with 93 samples, collected only on La Participación avenue in the Belén district, programmed for three different times, (morning, noon, and afternoon) using the Peruvian Technical Standard. The NTP ISO 1996-2 specification procedure used a Class 1 sound level meter as the measuring instrument. The results obtained in the said road, the vehicular traffic in the morning (7:00 - 9:00) spend an average of one hour 867 motorcycles, 1551 motokar and 102 cars, at noon (12:00 - 14:00) they pass in an average of one hour 885 motorcycles, 1331 motokar and 75 cars, in the afternoon (17:00 - 19:00) spend an average of one hour 1009 motorcycles, 1317 motokar and 84 cars, in the same way 61 commercial activities were identified and 75 activities that provide services, considering fixed sources of noise emission. However, an average noise level has been obtained in the morning of 78.3 dB, at noon of 77.9 dB, in the afternoon of 78.1 dB, whose P-value making the contrasts with the independent sample T-test with the environmental quality standard for noise and the urban development plan of the province of Maynas, a value of 0.000 has been obtained. whose conclusion the general hypothesis is accepted according to the contrast with the inferential test, due to the existence of fixed and mobile sources that generate noise above the environmental quality standard for noise. |
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The results obtained in the said road, the vehicular traffic in the morning (7:00 - 9:00) spend an average of one hour 867 motorcycles, 1551 motokar and 102 cars, at noon (12:00 - 14:00) they pass in an average of one hour 885 motorcycles, 1331 motokar and 75 cars, in the afternoon (17:00 - 19:00) spend an average of one hour 1009 motorcycles, 1317 motokar and 84 cars, in the same way 61 commercial activities were identified and 75 activities that provide services, considering fixed sources of noise emission. However, an average noise level has been obtained in the morning of 78.3 dB, at noon of 77.9 dB, in the afternoon of 78.1 dB, whose P-value making the contrasts with the independent sample T-test with the environmental quality standard for noise and the urban development plan of the province of Maynas, a value of 0.000 has been obtained. whose conclusion the general hypothesis is accepted according to the contrast with the inferential test, due to the existence of fixed and mobile sources that generate noise above the environmental quality standard for noise.El objetivo principal de este estudio fue: comparar los niveles de ruido ambiental con el estándar nacional de calidad de ruido ambiental que se evaluó en la avenida Participación del distrito de Belén - 2022. El método utilizado fue de tipo cuantitativo, cuyo diseño de investigación descriptivo comparativo de grupos independientes, con 93 muestras. recolectada únicamente en la Avenida de la Participación en el distrito de Belén y en tres horarios (mañana, mediodía y tarde) utilizando la Norma Técnica Peruana. El procedimiento de especificación NTP ISO 1996-2, utilizó un sonómetro Clase 1 como instrumento de medición. Los resultados obtenidos en dicha vía, el tráfico vehicular en la mañana (7:00 – 9:00) pasan en promedio de una hora 867 motos, 1551 motokar y 102 carros, al medio día (12:00 – 14:00) pasan en promedio de una hora 885 motos, 1331 motokar y 75 carros, en la tarde (17:00 – 19:00) pasan en promedio de una hora 1009 motos, 1317 motokar y 84 carros, del mismo modo se identificaron 61 actividades comerciales y 75 actividades que prestan servicios, considerando fuentes fijas de emisión sonora. No obstante, se ha obtenido un nivel de ruido medio en el horario de la mañana de 78.3 dB, al medio día de 77.9 dB, en la tarde de 78.1 dB, cuyo P-valor haciendo el contraste con la Prueba T de muestra independientes con el estándar de calidad ambiental para ruido y el plan de desarrollo urbano de la provincia de Maynas, se ha obtenido el valor de 0.000. cuya conclusión se acepta la hipótesis general de acuerdo al contraste con la prueba inferencial, debido a la existencia de fuentes fijas y móviles que generan el ruido por encima del estándar de calidad ambiental para ruido.application/pdfspaUniversidad Nacional de la Amazonía PeruanaPEinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/RuidoMedición del ruidoCalidad del medio ambientehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#1.05.08Ruido ambiental y comparación con el estándar nacional de calidad ambiental para ruido en la avenida participación - Belén, 2022info:eu-repo/semantics/bachelorThesisreponame:UNAPIquitos-Institucionalinstname:Universidad Nacional De La Amazonía Peruanainstacron:UNAPIquitosSUNEDUIngeniería QuímicaUniversidad Nacional de la Amazonía Peruana. Facultad de Ingeniería QuímicaIngeniero(a) Químico(a)1811223160814355https://orcid.org/0000-0002-1981-2012https://orcid.org/0000-0002-5717-88684521843105412286https://purl.org/pe-repo/renati/type#tesis531026https://purl.org/pe-repo/renati/level#tituloProfesionalFlores Bernuy, Hugo EmersonSaldaña Ramírez, RobinsonGarcía Navarro, Matsen RolandoORIGINALJosue_Tesis_Titulo_2022.pdfJosue_Tesis_Titulo_2022.pdfapplication/pdf3459771https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/c978b0f4-0e30-4a32-b396-842585094ac2/download43c97c24f5fb46bae76deb1f2a8656aaMD51trueAnonymousREADTEXTJosue_Tesis_Titulo_2022.pdf.txtJosue_Tesis_Titulo_2022.pdf.txtExtracted texttext/plain67609https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/b792040c-ea8e-406f-b0c9-452edef72ced/download3b46158d04f628ed0609e3b4e428b19fMD522falseAnonymousREADTHUMBNAILJosue_Tesis_Titulo_2022.pdf.jpgJosue_Tesis_Titulo_2022.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4410https://repositorio.unapiquitos.edu.pe/bitstreams/169335e7-9f22-4007-a4d8-e52928e721ff/downloadd7d028df86701e1a78146b5881eb57c1MD523falseAnonymousREAD20.500.12737/8420oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/84202025-09-27T22:56:53.564146Zhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.unapiquitos.edu.peRepositorio Digital UNAPrepositorio.institucional@unapiquitos.edu.pe |
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