Entre la comunicación y el arte: una mirada a los primeros afiches peruanos

Descripción del Articulo

The present article is an approximation to the first stage of the development of the Peruvian posters of the late fifties and sixties. The text is questioned on the two dimensions with which these first posters are born: communication and art, and also on the attempt to match precisely its esthetic...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sánchez Flores, Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/114728
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https://doi.org/10.18800/conexion.201701.003
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Afiches
Diseño gráfico
Arte
Comunicación
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spelling Sánchez Flores, Miguel2017-08-17http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/19011/19227https://doi.org/10.18800/conexion.201701.003The present article is an approximation to the first stage of the development of the Peruvian posters of the late fifties and sixties. The text is questioned on the two dimensions with which these first posters are born: communication and art, and also on the attempt to match precisely its esthetic dimension with its informative and commercial function. The text also identifies many of the first exponents, renowned graphic artists, who found in the design of posters, covers and commercial logos a space not only to develop their artistic practice but also a source of habitual income. Precisely, the article question those two dimensions —which do not seem to be faced in the beginning— and which agree favorably in the development of advertising graphics and also of Peruvian art. Finally, the article asks about the function of the poster and poses the hypotheses about what makes a poster transcend its informative function and make it remain in time as an object of collectible art, as happened with some of these first Peruvian posters.El presente artículo es una aproximación a la primera etapa del desarrollo del afichismo peruano de fines de los cincuenta y de los años sesenta del siglo pasado. Se cuestiona sobre aquellas dos dimensiones con las que estos afiches nacen: la comunicación y el arte, y también sobre el intento por hacer coincidir justamente su dimensión estética con su función informativa y comercial. Asimismo, el texto identifica a muchos de los primeros exponentes, reputados artistas gráficos, que encontraron en el diseño de afiches, portadas y logos comerciales un espacio no solo para desarrollar su práctica artística sino también una fuente de ingreso habitual. Precisamente, el artículo se cuestiona sobre aquellas dos dimensiones —que no parecen enfrentadas en un principio— y que coinciden favorablemente en el desarrollo de la gráfica publicitaria y también del arte peruano. Por último, se pregunta sobre la misma función del afiche y plantea hipótesis sobre qué es lo que hace que trascienda su función informativa y permanezca en el tiempo como un objeto de arte coleccionable, como sucedió con algunos de estos primeros afiches. application/pdfspaPontificia Universidad Católica del Perú. Fondo EditorialPEurn:issn:2413-5437urn:issn:2305-7467info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Conexión; Núm. 7 (2017)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPAfichesDiseño gráficoArteComunicaciónPublicidadhttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01Entre la comunicación y el arte: una mirada a los primeros afiches peruanosBetween art and communication: a closer look to the first peruvians postersinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/114728oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1147282024-06-05 09:50:35.089http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe
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description The present article is an approximation to the first stage of the development of the Peruvian posters of the late fifties and sixties. The text is questioned on the two dimensions with which these first posters are born: communication and art, and also on the attempt to match precisely its esthetic dimension with its informative and commercial function. The text also identifies many of the first exponents, renowned graphic artists, who found in the design of posters, covers and commercial logos a space not only to develop their artistic practice but also a source of habitual income. Precisely, the article question those two dimensions —which do not seem to be faced in the beginning— and which agree favorably in the development of advertising graphics and also of Peruvian art. Finally, the article asks about the function of the poster and poses the hypotheses about what makes a poster transcend its informative function and make it remain in time as an object of collectible art, as happened with some of these first Peruvian posters.
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