“Dark commercial patterns” o “Patrones comerciales oscuros” en el Perú: Comentarios sobre su licitud y evaluación en materia de protección al consumidor

Descripción del Articulo

This article explores dark patterns in commerce, including their definition, key elements, and modalities. These practices are increasingly relevant in virtual commerce channels, raising concerns among competent bodies regarding their potential infringement on consumer choice freedom. In Peru, consu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Olano Rodríguez, Karina Leticia, Loaiza Tapia, José Sebastián
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/202234
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/actualidadmercantil/article/view/28770/26389
https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202234
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Dark commercial patterns
Consumer protection
Consumer sovereignty
Marketing and advertising
Protection of personal data
Patrones comerciales oscuros
Protección al consumidor
Soberanía del Consumidor
Marketing y publicidad
Protección de datos personales
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00
Descripción
Sumario:This article explores dark patterns in commerce, including their definition, key elements, and modalities. These practices are increasingly relevant in virtual commerce channels, raising concerns among competent bodies regarding their potential infringement on consumer choice freedom. In Peru, consumer protection regulations could empower the National Institute for the Defense of Competition and the Protection of Intellectual Property (Indecopi) to apply coercive, aggressive, or deceptive commercial methods to sanction such practices. Given the limited legal precedent in Peru, it’s crucial to examine comparative regulation and jurisprudence to better understand how to resolve these cases, aiming to protect consumer rights without unjustifiably restricting commercial innovation. Finding a balance that allows providers to exercise their right to private initiative and promote sales through accurate information in their publications is essential.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).