Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida

Descripción del Articulo

“Wittgenstein’s Ghosts. Between Deleuze and Derrida”. Both Derrida and Deleuze agree that with the advent of the moving image and the art of film, we need to articulate a new ontology or –in Wittgenstein’s terms–, a new grammar. Derrida suggests this much when he reflects on what he calls the return...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Krebs, Victor J.
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/119337
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/estudiosdefilosofia/article/view/15891/16323
https://doi.org/10.18800/estudiosdefilosofia.201601.009
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Wittgenstein
Deleuze
Derrida
Cavell
Cine
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
id RPUC_aaba97f04fc28078d21f4a35faef6ecd
oai_identifier_str oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/119337
network_acronym_str RPUC
network_name_str PUCP-Institucional
repository_id_str 2905
spelling Krebs, Victor J.2016-12-01http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/estudiosdefilosofia/article/view/15891/16323https://doi.org/10.18800/estudiosdefilosofia.201601.009“Wittgenstein’s Ghosts. Between Deleuze and Derrida”. Both Derrida and Deleuze agree that with the advent of the moving image and the art of film, we need to articulate a new ontology or –in Wittgenstein’s terms–, a new grammar. Derrida suggests this much when he reflects on what he calls the return of ghosts, which he attributes to the advent of film and the communications media; Deleuze does the same in his studies of film, and in particular in what he calls the time-image. They both carve a grammatical space where room is opened for us to talk about an experience that fuses, paradoxically, problematically, the real and the virtual. Wittgenstein is tracing this grammar in his discussions on inner experience and in his observations about the phenomenon of aspect-seeing. Articulating a new grammar requires also a new way of seeing and this new seeing is the purpose of his methods; “clairvoyant” methods we can call them, following Deleuze’s term for what the time image propitiates in the viewer, in that they allow us to see beyond things to their aspects, beyond substances to processes; in other words, they train us to think in moving time. Philosophy is thus always a work of mourning and a commerce with ghosts. What this means is that Wittgenstein is –as Derrida and Deleuze are too–, what we might call a philosopher of becoming.Tanto Derrida como Deleuze concuerdan en que con el advenimiento de la imagen en movimiento y el arte del cine, necesitamos articular una nueva ontología o –en palabras de Wittgenstein–, una nueva gramática. Derrida sugiere por lo menos esto, cuando reflexiona sobre lo que llama el retorno de los fantasmas, que él atribuye al advenimiento del cine y de los medios de la comunicación. Deleuze hace lo mismo en sus estudios de cine, y en particular en lo que llama la imagen-tiempo. Ambos tallan un espacio gramatical donde se abre un lugar para poder hablar de una experiencia que funde, paradójica, y problemáticamente lo real y lo virtual. Wittgenstein está rastreando esta gramática en sus discusiones sobre la experiencia interna y en sus observaciones sobre el fenómeno de ver aspectos. Articular una nueva gramática requiere también de una nueva forma de ver y esta nueva visión es el propósito desus métodos; métodos “clarividentes” podríamos llamarlos, siguiendo a Deleuzecuando describe lo que la imagen-tiempo propicia en el espectador, en la medida en que nos permite ver más allá de las cosas a sus aspectos, más allá de las substancias a los procesos. En otras palabras nos entrenan a pensar en la imagen en movimiento. La filosofía es por lo tanto siempre una labor de duelo y un comercio con fantasmas. Lo que esto significa es que Wittgenstein es –como Derrida y Deleuze lo son también– un filósofo del devenir application/pdfspaPontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-AgüeroPEurn:issn:2409-1596info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Estudios de Filosofía; Vol. 14 (2016)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPWittgensteinDeleuzeDerridaCavellCinehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y DerridaGramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derridainfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/119337oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1193372024-06-05 09:53:03.024http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe
dc.title.es_ES.fl_str_mv Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
title Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
spellingShingle Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
Krebs, Victor J.
Wittgenstein
Deleuze
Derrida
Cavell
Cine
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
title_short Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
title_full Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
title_fullStr Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
title_full_unstemmed Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
title_sort Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida
author Krebs, Victor J.
author_facet Krebs, Victor J.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Krebs, Victor J.
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Wittgenstein
Deleuze
Derrida
Cavell
Cine
topic Wittgenstein
Deleuze
Derrida
Cavell
Cine
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
dc.subject.ocde.none.fl_str_mv https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.03.01
description “Wittgenstein’s Ghosts. Between Deleuze and Derrida”. Both Derrida and Deleuze agree that with the advent of the moving image and the art of film, we need to articulate a new ontology or –in Wittgenstein’s terms–, a new grammar. Derrida suggests this much when he reflects on what he calls the return of ghosts, which he attributes to the advent of film and the communications media; Deleuze does the same in his studies of film, and in particular in what he calls the time-image. They both carve a grammatical space where room is opened for us to talk about an experience that fuses, paradoxically, problematically, the real and the virtual. Wittgenstein is tracing this grammar in his discussions on inner experience and in his observations about the phenomenon of aspect-seeing. Articulating a new grammar requires also a new way of seeing and this new seeing is the purpose of his methods; “clairvoyant” methods we can call them, following Deleuze’s term for what the time image propitiates in the viewer, in that they allow us to see beyond things to their aspects, beyond substances to processes; in other words, they train us to think in moving time. Philosophy is thus always a work of mourning and a commerce with ghosts. What this means is that Wittgenstein is –as Derrida and Deleuze are too–, what we might call a philosopher of becoming.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-12-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.other.none.fl_str_mv Artículo
format article
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/estudiosdefilosofia/article/view/15891/16323
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv https://doi.org/10.18800/estudiosdefilosofia.201601.009
url http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/estudiosdefilosofia/article/view/15891/16323
https://doi.org/10.18800/estudiosdefilosofia.201601.009
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv urn:issn:2409-1596
dc.rights.es_ES.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero
dc.publisher.country.none.fl_str_mv PE
dc.source.es_ES.fl_str_mv Estudios de Filosofía; Vol. 14 (2016)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:PUCP-Institucional
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str PUCP-Institucional
collection PUCP-Institucional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la PUCP
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pucp.pe
_version_ 1835638901069316096
score 13.949927
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).