¿Cárcel para colusores? Reflexiones sobre la criminalización de las prácticas anticompetitivas en el Perú

Descripción del Articulo

On August 29, 2020, in an attempt to address some of the public's claims in the context of the health crisis, the Congress of the Republic of Peru approved Law 31040, a Law amending the Criminal Code and the Consumer Protection Code, with regard to hoarding, speculation and adulteration, which...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Floríndez Aramburú, Francisco José, Velarde Ferreyros, Sebastián, Zúñiga Alemán, Laura
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/181046
Enlace del recurso:http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/24173/22936
http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/themis/article/view/24173/22963
https://doi.org/10.18800/themis.202002.010
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ley 31040
Abuso de poder económico
Prácticas anticompetitivas
Libre competencia
Sanción penal
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.01
Descripción
Sumario:On August 29, 2020, in an attempt to address some of the public's claims in the context of the health crisis, the Congress of the Republic of Peru approved Law 31040, a Law amending the Criminal Code and the Consumer Protection Code, with regard to hoarding, speculation and adulteration, which aims to criminalize the execution of anticompetitive practices. Thus, these practices, until before the enactment, merited only administrative sanctions imposed by Indecopi's Committee on the Defense of Free Competition.In this paper, the authors present some reflections on the compatibility of that Act with the Peruvian legal system. In this way, they substantiate why it constitutes an obstacle to the suppression of anticompetitive practices and increases the level of legal uncertainty for potential offenders.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).