Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara

Descripción del Articulo

The project takes as its starting point a cultural manifestation of which no records are preserved: the jaranas in the colonial sugar plantation Santa Bárbara located in San Luis de Cañete. Thinking of a jarana in a sugar plantation has an ethnic, historical and cultural charge if we look at the his...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Campos Pariasca, Claudia Sofía
Formato: objeto de conferencia
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/202632
Enlace del recurso:https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202632
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Jarana
Criollismo
Música Afroperuana
Historia
Hacienda Azucarera
Arte Sonoro
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.01
id RPUC_90be158d0ec3398e311a108213aa03ad
oai_identifier_str oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/202632
network_acronym_str RPUC
network_name_str PUCP-Institucional
repository_id_str 2905
dc.title.es_ES.fl_str_mv Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Open-ended song: counterpoints in santa barbara
title Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
spellingShingle Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
Campos Pariasca, Claudia Sofía
Jarana
Criollismo
Música Afroperuana
Historia
Hacienda Azucarera
Arte Sonoro
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.01
title_short Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
title_full Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
title_fullStr Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
title_full_unstemmed Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
title_sort Canción abierta: contrapuntos en Santa Bárbara
author Campos Pariasca, Claudia Sofía
author_facet Campos Pariasca, Claudia Sofía
author_role author
dc.contributor.corporatename.none.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos Pariasca, Claudia Sofía
dc.subject.es_ES.fl_str_mv Jarana
Criollismo
Música Afroperuana
Historia
Hacienda Azucarera
Arte Sonoro
topic Jarana
Criollismo
Música Afroperuana
Historia
Hacienda Azucarera
Arte Sonoro
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.01
dc.subject.ocde.es_ES.fl_str_mv https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.01
description The project takes as its starting point a cultural manifestation of which no records are preserved: the jaranas in the colonial sugar plantation Santa Bárbara located in San Luis de Cañete. Thinking of a jarana in a sugar plantation has an ethnic, historical and cultural charge if we look at the history of sugar in relation to slavery, as well as afroperuvian musical expression as a response to a stripped-down origin. In this work the musical counterpoint is extrapolated to other aspects present in the meeting of people in a jarana such as ethnic, discursive, spatial, among others. Drawing on Cañete’s public music archives, such as recordings or interviews, and generating new sounds allows me to create a space of other forms of narration, listening and encounter, where music, dialogue, bodies and history coexist. The proposal is to resume what could be a jarana in the aforementioned sugar plantation house. But the jarana, a cultural manifestation that belongs to the past of that hacienda today in ruins, can continue to be effective in a present that seeks to be confronted, or counterpointed by those who give it life today. To what extent are we aware of the historical burdens that stain our sounds and music? Could the moment of the jarana be a possibility of temporary harmony for a society that fails to put an end to discriminatory violence?
publishDate 2024
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-11-04T21:40:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-11-04T21:40:58Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2024
dc.type.es_ES.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
dc.type.other.none.fl_str_mv Congreso
format conferenceObject
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202632
url https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202632
dc.language.iso.es_ES.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartof.es_ES.fl_str_mv urn:isbn:978-612-49793-0-9
dc.relation.conferencedate.none.fl_str_mv Setiembre, 2022
dc.relation.conferencename.none.fl_str_mv 4 Laboratorio de Proyectos de Arte y Diseño
dc.relation.conferenceplace.none.fl_str_mv Lima, Perú
dc.rights.es_ES.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/pe/
eu_rights_str_mv openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/pe/
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv Pontificia Universidad Católica del Perú
dc.publisher.country.es_ES.fl_str_mv PE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:PUCP-Institucional
instname:Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron:PUCP
instname_str Pontificia Universidad Católica del Perú
instacron_str PUCP
institution PUCP
reponame_str PUCP-Institucional
collection PUCP-Institucional
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucp.edu.pe/bitstreams/cdeb6cc3-91e8-48f0-aac7-281b2578be1e/download
https://repositorio.pucp.edu.pe/bitstreams/1113290d-5d04-4140-9376-8662cbb498cd/download
https://repositorio.pucp.edu.pe/bitstreams/7e89dc8e-84b2-4931-b897-061afec4a8e0/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 129ac7d7127331610f423a0f02bb6c3c
7a189ff2414afb84dff4a572f37a691b
6e6e1ea57b59211b57fb35da95e64d80
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la PUCP
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pucp.pe
_version_ 1835638131032850432
spelling Campos Pariasca, Claudia SofíaPontificia Universidad Católica del Perú2024-11-04T21:40:58Z2024-11-04T21:40:58Z2024https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202632The project takes as its starting point a cultural manifestation of which no records are preserved: the jaranas in the colonial sugar plantation Santa Bárbara located in San Luis de Cañete. Thinking of a jarana in a sugar plantation has an ethnic, historical and cultural charge if we look at the history of sugar in relation to slavery, as well as afroperuvian musical expression as a response to a stripped-down origin. In this work the musical counterpoint is extrapolated to other aspects present in the meeting of people in a jarana such as ethnic, discursive, spatial, among others. Drawing on Cañete’s public music archives, such as recordings or interviews, and generating new sounds allows me to create a space of other forms of narration, listening and encounter, where music, dialogue, bodies and history coexist. The proposal is to resume what could be a jarana in the aforementioned sugar plantation house. But the jarana, a cultural manifestation that belongs to the past of that hacienda today in ruins, can continue to be effective in a present that seeks to be confronted, or counterpointed by those who give it life today. To what extent are we aware of the historical burdens that stain our sounds and music? Could the moment of the jarana be a possibility of temporary harmony for a society that fails to put an end to discriminatory violence?El proyecto toma como punto de partida una manifestación cultural de la que no se conservan registros: las jaranas en la hacienda azucarera Santa Bárbara ubicada en San Luis de Cañete. Pensar una jarana en una hacienda tiene una carga étnica, histórica y cultural si observamos la historia del azúcar en relación a la esclavitud, así como la expresión musical negra como respuesta a un origen despojado. En este trabajo el contrapunto musical se extrapola a otros aspectos presentes en la reunión de personas en una jarana, como lo son el étnico, el discursivo, el espacial, entre otros. Recurrir a archivos musicales públicos de Cañete, como grabaciones o entrevistas, y a la generación de sonidos nuevos me permite crear un espacio de otras formas de narración, escucha y encuentro, en donde convive la música, el diálogo, los cuerpos y la historia. La propuesta pasa por retomar lo que podría ser una jarana en la hacienda mencionada. Pero la jarana, una manifestación cultural que pertenece al pasado de esa hacienda hoy en ruinas, puede seguir siendo efectiva en un presente que busca ser confrontado, o contrapunteado por quienes le den vida hoy día. ¿En qué medida somos conscientes de las cargas históricas que tiñen los sonidos y la música? ¿Podría ser el momento de la jarana una posibilidad de armonía pasajera para una sociedad que no consigue dar fin a la violencia discriminatoria?spaPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:isbn:978-612-49793-0-9Setiembre, 20224 Laboratorio de Proyectos de Arte y DiseñoLima, Perúinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/2.5/pe/JaranaCriollismoMúsica AfroperuanaHistoriaHacienda AzucareraArte Sonorohttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.04.01Canción abierta: contrapuntos en Santa BárbaraOpen-ended song: counterpoints in santa barbarainfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectCongresoreponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPORIGINAL1-LOCAL_02-CAMPOS.pdf1-LOCAL_02-CAMPOS.pdfTexto completoapplication/pdf6006731https://repositorio.pucp.edu.pe/bitstreams/cdeb6cc3-91e8-48f0-aac7-281b2578be1e/download129ac7d7127331610f423a0f02bb6c3cMD53trueAnonymousREADTHUMBNAIL1-LOCAL_02-CAMPOS.pdf.jpg1-LOCAL_02-CAMPOS.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg45878https://repositorio.pucp.edu.pe/bitstreams/1113290d-5d04-4140-9376-8662cbb498cd/download7a189ff2414afb84dff4a572f37a691bMD57falseAnonymousREADTEXT1-LOCAL_02-CAMPOS.pdf.txt1-LOCAL_02-CAMPOS.pdf.txtExtracted texttext/plain12889https://repositorio.pucp.edu.pe/bitstreams/7e89dc8e-84b2-4931-b897-061afec4a8e0/download6e6e1ea57b59211b57fb35da95e64d80MD56falseAnonymousREAD20.500.14657/202632oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/2026322025-03-26 19:09:21.646http://creativecommons.org/licenses/by/2.5/pe/info:eu-repo/semantics/openAccessopen.accesshttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe
score 13.919782
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).