Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
Descripción del Articulo
The objective of this study was to determine the relationship between engagement and emotional intelligence in male and female students of a private university in Arequipa. For this, a sample of 246 students of the first semester (117 women and 129 men) was taken. Two instruments were applied: the E...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/423 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Engagement Intelligence Emotions University Student Inteligencia Afectividad Estudiante universitario |
| id |
REVUSIL_aafd2fd8217bc154db973f1c2f1002d2 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/423 |
| network_acronym_str |
REVUSIL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of ArequipaEngagement e Inteligencia emocional en estudiantes de una universidad privada en la ciudad de ArequipaArias-Chávez, DennisVera-Buitrón, Mervi P.Ramos-Quispe, TeresaPérez-Saavedra, SegundoEngagementIntelligenceEmotionsUniversity StudentEngagementInteligenciaAfectividadEstudiante universitarioThe objective of this study was to determine the relationship between engagement and emotional intelligence in male and female students of a private university in Arequipa. For this, a sample of 246 students of the first semester (117 women and 129 men) was taken. Two instruments were applied: the EQI Bar-On (Emotional Quotient Inventory) test adapted by Ugarriza and Pajares and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) adapted by Schaufeli and Bakker. The design is of a non-experimental type of relationallevel. The results indicate that the average emotional intelligence obtained in the students was 77.04, out of 120 possible points. Regarding the engagement variable, an average of 51.09 was reached, with a maximum of 68 points. Regarding the correlationsof the engagement variable with the components of the emotional intelligence variable and with the same emotional intelligence variable stratified by sexes, it is observed that in women there is a relationship between engagment and interpersonal, intrapersonal, adaptability, impression components. and with the variable emotional intelligence, while in men the correlations range from .383 to .202.El objetivo del presente estudio fue determinar la relación entre el engagement y la inteligencia emocional en estudiantes hombres y estudiantes mujeres de una universidad privada en Arequipa. Para ello se tomó una muestra de 246 alumnos del primer semestre (117 mujeres y 129 hombres). Se aplicaron dos instrumentos: el test EQI Bar-On (Emotional Quotient Inventory), adaptado por Ugarriza y Pajares, y el Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9), adaptado por Schaufeli y Bakker. El diseño es de tipo no experimental de nivel relacional. Los resultados indican que el promedio de inteligencia emocional obtenido en los estudiantes fue de 77,04, de 120 puntos posibles. En cuanto a la variable de engagement se alcanzó un promedio de 51.09, de 68 puntos como máximo. En cuanto a las correlaciones de la variable engagement con los componentes de la variable inteligencia emocional y con la misma variable inteligencia emocional estratificada por sexos, se observa que en las mujeres existe relación entre el engagment y los componentes interpersonales, intrapersonales, de adaptabilidad, de impresión y con la variable inteligencia emocional, en tanto que en los varones las correlaciones van desde .383 hasta .202.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/42310.20511/pyr2020.v8n1.423Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e4232310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423/871Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4232022-05-24T14:48:28Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa Engagement e Inteligencia emocional en estudiantes de una universidad privada en la ciudad de Arequipa |
| title |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa |
| spellingShingle |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa Arias-Chávez, Dennis Engagement Intelligence Emotions University Student Engagement Inteligencia Afectividad Estudiante universitario |
| title_short |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa |
| title_full |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa |
| title_fullStr |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa |
| title_full_unstemmed |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa |
| title_sort |
Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Arias-Chávez, Dennis Vera-Buitrón, Mervi P. Ramos-Quispe, Teresa Pérez-Saavedra, Segundo |
| author |
Arias-Chávez, Dennis |
| author_facet |
Arias-Chávez, Dennis Vera-Buitrón, Mervi P. Ramos-Quispe, Teresa Pérez-Saavedra, Segundo |
| author_role |
author |
| author2 |
Vera-Buitrón, Mervi P. Ramos-Quispe, Teresa Pérez-Saavedra, Segundo |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Engagement Intelligence Emotions University Student Engagement Inteligencia Afectividad Estudiante universitario |
| topic |
Engagement Intelligence Emotions University Student Engagement Inteligencia Afectividad Estudiante universitario |
| description |
The objective of this study was to determine the relationship between engagement and emotional intelligence in male and female students of a private university in Arequipa. For this, a sample of 246 students of the first semester (117 women and 129 men) was taken. Two instruments were applied: the EQI Bar-On (Emotional Quotient Inventory) test adapted by Ugarriza and Pajares and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) adapted by Schaufeli and Bakker. The design is of a non-experimental type of relationallevel. The results indicate that the average emotional intelligence obtained in the students was 77.04, out of 120 possible points. Regarding the engagement variable, an average of 51.09 was reached, with a maximum of 68 points. Regarding the correlationsof the engagement variable with the components of the emotional intelligence variable and with the same emotional intelligence variable stratified by sexes, it is observed that in women there is a relationship between engagment and interpersonal, intrapersonal, adaptability, impression components. and with the variable emotional intelligence, while in men the correlations range from .383 to .202. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423 10.20511/pyr2020.v8n1.423 |
| url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8n1.423 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423/871 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8n1 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789528872382889984 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).