Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa

Descripción del Articulo

The objective of this study was to determine the relationship between engagement and emotional intelligence in male and female students of a private university in Arequipa. For this, a sample of 246 students of the first semester (117 women and 129 men) was taken. Two instruments were applied: the E...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Arias-Chávez, Dennis, Vera-Buitrón, Mervi P., Ramos-Quispe, Teresa, Pérez-Saavedra, Segundo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/423
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Engagement
Intelligence
Emotions
University Student
Inteligencia
Afectividad
Estudiante universitario
id REVUSIL_aafd2fd8217bc154db973f1c2f1002d2
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/423
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of ArequipaEngagement e Inteligencia emocional en estudiantes de una universidad privada en la ciudad de ArequipaArias-Chávez, DennisVera-Buitrón, Mervi P.Ramos-Quispe, TeresaPérez-Saavedra, SegundoEngagementIntelligenceEmotionsUniversity StudentEngagementInteligenciaAfectividadEstudiante universitarioThe objective of this study was to determine the relationship between engagement and emotional intelligence in male and female students of a private university in Arequipa. For this, a sample of 246 students of the first semester (117 women and 129 men) was taken. Two instruments were applied: the EQI Bar-On (Emotional Quotient Inventory) test adapted by Ugarriza and Pajares and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) adapted by Schaufeli and Bakker. The design is of a non-experimental type of relationallevel. The results indicate that the average emotional intelligence obtained in the students was 77.04, out of 120 possible points. Regarding the engagement variable, an average of 51.09 was reached, with a maximum of 68 points. Regarding the correlationsof the engagement variable with the components of the emotional intelligence variable and with the same emotional intelligence variable stratified by sexes, it is observed that in women there is a relationship between engagment and interpersonal, intrapersonal, adaptability, impression components. and with the variable emotional intelligence, while in men the correlations range from .383 to .202.El objetivo del presente estudio fue determinar la relación entre el engagement y la inteligencia emocional en estudiantes hombres y estudiantes mujeres de una universidad privada en Arequipa. Para ello se tomó una muestra de 246 alumnos del primer semestre (117 mujeres y 129 hombres). Se aplicaron dos instrumentos: el test EQI Bar-On (Emotional Quotient Inventory), adaptado por Ugarriza y Pajares, y el Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9), adaptado por Schaufeli y Bakker. El diseño es de tipo no experimental de nivel relacional. Los resultados indican que el promedio de inteligencia emocional obtenido en los estudiantes fue de 77,04, de 120 puntos posibles. En cuanto a la variable de engagement se alcanzó un promedio de 51.09, de 68 puntos como máximo. En cuanto a las correlaciones de la variable engagement con los componentes de la variable inteligencia emocional y con la misma variable inteligencia emocional estratificada por sexos, se observa que en las mujeres existe relación entre el engagment y los componentes interpersonales, intrapersonales, de adaptabilidad, de impresión y con la variable inteligencia emocional, en tanto que en los varones las correlaciones van desde .383 hasta .202.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/42310.20511/pyr2020.v8n1.423Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e4232310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423/871Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4232022-05-24T14:48:28Z
dc.title.none.fl_str_mv Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
Engagement e Inteligencia emocional en estudiantes de una universidad privada en la ciudad de Arequipa
title Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
spellingShingle Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
Arias-Chávez, Dennis
Engagement
Intelligence
Emotions
University Student
Engagement
Inteligencia
Afectividad
Estudiante universitario
title_short Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
title_full Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
title_fullStr Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
title_full_unstemmed Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
title_sort Engagement and Emotional Intelligence in Students of a Private University in the City of Arequipa
dc.creator.none.fl_str_mv Arias-Chávez, Dennis
Vera-Buitrón, Mervi P.
Ramos-Quispe, Teresa
Pérez-Saavedra, Segundo
author Arias-Chávez, Dennis
author_facet Arias-Chávez, Dennis
Vera-Buitrón, Mervi P.
Ramos-Quispe, Teresa
Pérez-Saavedra, Segundo
author_role author
author2 Vera-Buitrón, Mervi P.
Ramos-Quispe, Teresa
Pérez-Saavedra, Segundo
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Engagement
Intelligence
Emotions
University Student
Engagement
Inteligencia
Afectividad
Estudiante universitario
topic Engagement
Intelligence
Emotions
University Student
Engagement
Inteligencia
Afectividad
Estudiante universitario
description The objective of this study was to determine the relationship between engagement and emotional intelligence in male and female students of a private university in Arequipa. For this, a sample of 246 students of the first semester (117 women and 129 men) was taken. Two instruments were applied: the EQI Bar-On (Emotional Quotient Inventory) test adapted by Ugarriza and Pajares and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-9) adapted by Schaufeli and Bakker. The design is of a non-experimental type of relationallevel. The results indicate that the average emotional intelligence obtained in the students was 77.04, out of 120 possible points. Regarding the engagement variable, an average of 51.09 was reached, with a maximum of 68 points. Regarding the correlationsof the engagement variable with the components of the emotional intelligence variable and with the same emotional intelligence variable stratified by sexes, it is observed that in women there is a relationship between engagment and interpersonal, intrapersonal, adaptability, impression components. and with the variable emotional intelligence, while in men the correlations range from .383 to .202.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423
10.20511/pyr2020.v8n1.423
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n1.423
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/423/871
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e423
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528872382889984
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).