Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school

Descripción del Articulo

This research was carried out with the objective of analyzing and explaining how the competence approach (CE) and formative evaluation (PE) are developed in rural schools. The qualitative approach was used under the case study design using participant observation technique. The results show that in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Quiñones Ramírez, Leonela, Zárate - Ruiz, Gustavo, Miranda - Aburto, Elder, Sosa Celi, Paul
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2021
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/1036
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:enfoque por competencias
evaluación formativa
pensamiento complejo
retroalimentación.
competency approach
formative assessment
complex thinking
feedback
id REVUSIL_883c36296988fa19e821d32e1660ff5a
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/1036
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural schoolEnfoque por competencias (EC) y Evaluación formativa (EF). Caso: Escuela ruralQuiñones Ramírez, LeonelaZárate - Ruiz, GustavoMiranda - Aburto, ElderSosa Celi, Paulenfoque por competenciasevaluación formativapensamiento complejoretroalimentación.competency approachformative assessment complex thinkingfeedbackThis research was carried out with the objective of analyzing and explaining how the competence approach (CE) and formative evaluation (PE) are developed in rural schools. The qualitative approach was used under the case study design using participant observation technique. The results show that in the development of CE and PE, complex interdisciplinary activities were proposed to develop reasoning, creativity and critical thinking through planning, learning management and evaluation processes. However, some students have not achieved improvements in their learning, despite applying different strategies and previously sharing the evaluation criteria. It was concluded that for thedevelopment of CE and PE, in distance education, it is essential to manage activities in an interdisciplinary way, prioritizing some competences because, due to the communication limitations that exist, it was not possible to work all the areas established in the curriculum. For this, all possible means must be used that allow feedback on the process and the final products.La presente investigación se realizó con el objetivo de analizar y explicar cómo se desarrolla el enfoque por competencias (EC) y la evaluación formativa (EF) en la escuela rural. Se utilizó el enfoque cualitativo bajo el diseño de estudio de casos utilizando técnica la observación participante. Los resultados evidencian que en el desarrollo del EC y EF se propusieron actividades complejas de tipo interdisciplinar para desarrollar razonamiento, creatividad y pensamiento crítico a través de los procesos de planificación, gestión del aprendizaje y evaluación. Sin embargo, algunos estudiantes no han logrado mejoras en sus aprendizajes, a pesar de aplicarse distintas estrategias y compartir previamente los criterios de evaluación. Se concluyó que para el desarrollo del EC y la EF, en la educación a distancia, es imprescindible gestionar actividades de manera interdisciplinaria, priorizando algunas competencias pues, por las limitaciones de comunicación que existen no fue posible trabajar todas las áreas que se establecen en el currículo. Para ello deben emplearse todos los medios posibles que permitan la retroalimentación del proceso y de los productos finales.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2021-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/103610.20511/pyr2021.v9n1.1036Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 9 No. 1 (2021): Enero - Abril; e1036Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 9 ##issue.no## 1 (2021): Enero - Abril; e1036Propósitos y Representaciones; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Enero - Abril; e10362310-46352307-799910.20511/pyr2021.v9n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036/1310Derechos de autor 2021 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/10362022-05-20T16:16:14Z
dc.title.none.fl_str_mv Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
Enfoque por competencias (EC) y Evaluación formativa (EF). Caso: Escuela rural
title Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
spellingShingle Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
Quiñones Ramírez, Leonela
enfoque por competencias
evaluación formativa
pensamiento complejo
retroalimentación.
competency approach
formative assessment
complex thinking
feedback
title_short Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
title_full Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
title_fullStr Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
title_full_unstemmed Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
title_sort Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
dc.creator.none.fl_str_mv Quiñones Ramírez, Leonela
Zárate - Ruiz, Gustavo
Miranda - Aburto, Elder
Sosa Celi, Paul
author Quiñones Ramírez, Leonela
author_facet Quiñones Ramírez, Leonela
Zárate - Ruiz, Gustavo
Miranda - Aburto, Elder
Sosa Celi, Paul
author_role author
author2 Zárate - Ruiz, Gustavo
Miranda - Aburto, Elder
Sosa Celi, Paul
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv enfoque por competencias
evaluación formativa
pensamiento complejo
retroalimentación.
competency approach
formative assessment
complex thinking
feedback
topic enfoque por competencias
evaluación formativa
pensamiento complejo
retroalimentación.
competency approach
formative assessment
complex thinking
feedback
description This research was carried out with the objective of analyzing and explaining how the competence approach (CE) and formative evaluation (PE) are developed in rural schools. The qualitative approach was used under the case study design using participant observation technique. The results show that in the development of CE and PE, complex interdisciplinary activities were proposed to develop reasoning, creativity and critical thinking through planning, learning management and evaluation processes. However, some students have not achieved improvements in their learning, despite applying different strategies and previously sharing the evaluation criteria. It was concluded that for thedevelopment of CE and PE, in distance education, it is essential to manage activities in an interdisciplinary way, prioritizing some competences because, due to the communication limitations that exist, it was not possible to work all the areas established in the curriculum. For this, all possible means must be used that allow feedback on the process and the final products.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036
10.20511/pyr2021.v9n1.1036
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036
identifier_str_mv 10.20511/pyr2021.v9n1.1036
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036/1310
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 9 No. 1 (2021): Enero - Abril; e1036
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 9 ##issue.no## 1 (2021): Enero - Abril; e1036
Propósitos y Representaciones; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Enero - Abril; e1036
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2021.v9n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528874894229504
score 13.95948
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).