Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school
Descripción del Articulo
This research was carried out with the objective of analyzing and explaining how the competence approach (CE) and formative evaluation (PE) are developed in rural schools. The qualitative approach was used under the case study design using participant observation technique. The results show that in...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2021 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/1036 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | enfoque por competencias evaluación formativa pensamiento complejo retroalimentación. competency approach formative assessment complex thinking feedback |
id |
REVUSIL_883c36296988fa19e821d32e1660ff5a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/1036 |
network_acronym_str |
REVUSIL |
network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository_id_str |
. |
spelling |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural schoolEnfoque por competencias (EC) y Evaluación formativa (EF). Caso: Escuela ruralQuiñones Ramírez, LeonelaZárate - Ruiz, GustavoMiranda - Aburto, ElderSosa Celi, Paulenfoque por competenciasevaluación formativapensamiento complejoretroalimentación.competency approachformative assessment complex thinkingfeedbackThis research was carried out with the objective of analyzing and explaining how the competence approach (CE) and formative evaluation (PE) are developed in rural schools. The qualitative approach was used under the case study design using participant observation technique. The results show that in the development of CE and PE, complex interdisciplinary activities were proposed to develop reasoning, creativity and critical thinking through planning, learning management and evaluation processes. However, some students have not achieved improvements in their learning, despite applying different strategies and previously sharing the evaluation criteria. It was concluded that for thedevelopment of CE and PE, in distance education, it is essential to manage activities in an interdisciplinary way, prioritizing some competences because, due to the communication limitations that exist, it was not possible to work all the areas established in the curriculum. For this, all possible means must be used that allow feedback on the process and the final products.La presente investigación se realizó con el objetivo de analizar y explicar cómo se desarrolla el enfoque por competencias (EC) y la evaluación formativa (EF) en la escuela rural. Se utilizó el enfoque cualitativo bajo el diseño de estudio de casos utilizando técnica la observación participante. Los resultados evidencian que en el desarrollo del EC y EF se propusieron actividades complejas de tipo interdisciplinar para desarrollar razonamiento, creatividad y pensamiento crítico a través de los procesos de planificación, gestión del aprendizaje y evaluación. Sin embargo, algunos estudiantes no han logrado mejoras en sus aprendizajes, a pesar de aplicarse distintas estrategias y compartir previamente los criterios de evaluación. Se concluyó que para el desarrollo del EC y la EF, en la educación a distancia, es imprescindible gestionar actividades de manera interdisciplinaria, priorizando algunas competencias pues, por las limitaciones de comunicación que existen no fue posible trabajar todas las áreas que se establecen en el currículo. Para ello deben emplearse todos los medios posibles que permitan la retroalimentación del proceso y de los productos finales.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2021-02-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/103610.20511/pyr2021.v9n1.1036Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 9 No. 1 (2021): Enero - Abril; e1036Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 9 ##issue.no## 1 (2021): Enero - Abril; e1036Propósitos y Representaciones; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Enero - Abril; e10362310-46352307-799910.20511/pyr2021.v9n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036/1310Derechos de autor 2021 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/10362022-05-20T16:16:14Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school Enfoque por competencias (EC) y Evaluación formativa (EF). Caso: Escuela rural |
title |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school |
spellingShingle |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school Quiñones Ramírez, Leonela enfoque por competencias evaluación formativa pensamiento complejo retroalimentación. competency approach formative assessment complex thinking feedback |
title_short |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school |
title_full |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school |
title_fullStr |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school |
title_full_unstemmed |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school |
title_sort |
Competency Approach (CE) and Formative Assessment (EF). Case: Rural school |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quiñones Ramírez, Leonela Zárate - Ruiz, Gustavo Miranda - Aburto, Elder Sosa Celi, Paul |
author |
Quiñones Ramírez, Leonela |
author_facet |
Quiñones Ramírez, Leonela Zárate - Ruiz, Gustavo Miranda - Aburto, Elder Sosa Celi, Paul |
author_role |
author |
author2 |
Zárate - Ruiz, Gustavo Miranda - Aburto, Elder Sosa Celi, Paul |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
enfoque por competencias evaluación formativa pensamiento complejo retroalimentación. competency approach formative assessment complex thinking feedback |
topic |
enfoque por competencias evaluación formativa pensamiento complejo retroalimentación. competency approach formative assessment complex thinking feedback |
description |
This research was carried out with the objective of analyzing and explaining how the competence approach (CE) and formative evaluation (PE) are developed in rural schools. The qualitative approach was used under the case study design using participant observation technique. The results show that in the development of CE and PE, complex interdisciplinary activities were proposed to develop reasoning, creativity and critical thinking through planning, learning management and evaluation processes. However, some students have not achieved improvements in their learning, despite applying different strategies and previously sharing the evaluation criteria. It was concluded that for thedevelopment of CE and PE, in distance education, it is essential to manage activities in an interdisciplinary way, prioritizing some competences because, due to the communication limitations that exist, it was not possible to work all the areas established in the curriculum. For this, all possible means must be used that allow feedback on the process and the final products. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-06 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036 10.20511/pyr2021.v9n1.1036 |
url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2021.v9n1.1036 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/1036/1310 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 9 No. 1 (2021): Enero - Abril; e1036 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 9 ##issue.no## 1 (2021): Enero - Abril; e1036 Propósitos y Representaciones; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Enero - Abril; e1036 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2021.v9n1 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789528874894229504 |
score |
13.95948 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).