Organizational Commitment of Professionals of a Chilean Municipal School: AMultidimensional Analysis According to Characterization Variables

Descripción del Articulo

The article analyzes the level of organizational commitment present in a public school in Chile, based on the sex, age, position and seniority of the employee. Through the application of the three-dimensional questionnaire of Organizational Commitment of Meyer and Allen(1991), to a sample of 60 coll...

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Detalles Bibliográficos
Autores: Araya-Pizarro, Sebastián Cristóbal, Díaz Cortés, Karen Victoria, Rojas Escobar, Luperfina Eloísa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/428
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/428
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Organizational commitment
Affective commitment
Continuity commitment
Normative commitment
Public education
Compromiso organizacional
Compromiso afectivo
Compromiso de continuidad
Compromiso normativo
Educación pública
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Compromiso Organizacional de Funcionarios de un Colegio Municipal Chileno: Un Análisis Multidimensional según Variables de Caracterización
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description The article analyzes the level of organizational commitment present in a public school in Chile, based on the sex, age, position and seniority of the employee. Through the application of the three-dimensional questionnaire of Organizational Commitment of Meyer and Allen(1991), to a sample of 60 collaborators, the presence of a level of moderate and homogeneous organizational commitment was revealed(affective commitment= 3.38, continuity commitment= 3.24, normative commitment= 3.19), finding only significant differences (p< 0.05) for the normative component according to the age of the official, who evidenced a higher level of moral commitment on the part of workers of greater age range[F(2, 57) = 7.88, p< 0.001]. It concludes about the need to establish transversal strategies that enhance emotional adhesion, the desire for permanence and reciprocity of officials towards the institution, which could be achieved through the generation of an organizational life plan, which manages to connect personal goals with those of the educational establishment.
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Through the application of the three-dimensional questionnaire of Organizational Commitment of Meyer and Allen(1991), to a sample of 60 collaborators, the presence of a level of moderate and homogeneous organizational commitment was revealed(affective commitment= 3.38, continuity commitment= 3.24, normative commitment= 3.19), finding only significant differences (p< 0.05) for the normative component according to the age of the official, who evidenced a higher level of moral commitment on the part of workers of greater age range[F(2, 57) = 7.88, p< 0.001]. It concludes about the need to establish transversal strategies that enhance emotional adhesion, the desire for permanence and reciprocity of officials towards the institution, which could be achieved through the generation of an organizational life plan, which manages to connect personal goals with those of the educational establishment.El artículo analiza el nivel de compromiso organizacional presente en un colegio municipal de Chile, en base al sexo, edad, cargo y antigüedad laboral de sus funcionarios. Mediante la aplicación del cuestionario tridimensional de Compromiso Organizacional de Meyer y Allen (1991), a una muestra de 60 colaboradores, se reveló la existencia de un nivel promedio de compromiso organizacional moderado y homogéneo (compromiso afectivo= 3.38, compromiso de continuidad= 3.24, compromiso normativo= 3.19), encontrándose solo diferencias significativas para el componente normativo según la edad del funcionario, que evidenció un nivel más alto de compromiso moral de parte de los trabajadores de mayor rango etario [F(2, 57) = 7.88, p < 0.001]. Se concluye sobre la necesidad de establecer estrategias transversales que potencien la adhesión emocional, el deseo de permanencia y de reciprocidad de los funcionarios hacia la institución, lo que podría conseguirse mediante la generación de un plan de vida organizacional, que logre conectar los objetivos personales con los del establecimiento educativo.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/42810.20511/pyr2020.v8n3.428Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e428Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e428Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 3 (2020): Setiembre - Diciembre: Gestión educacional y competencias docentes; e4282310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n3reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/428/1123/*ref*/Agencia de Calidad de la Educación. (2017). Panorama de la Gestión Escolar ¿Cómo avanzamos en calidad en las escuelas que más apoyo requieren? Recuperado de http://archivos.agenciaeducacion.cl/libro_panorama_web.pdf/*ref*/Arciniega, L. & González, L. (2006). What is the influence of work values relative to other variables in the development of organizational commitment ? 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