Networking and Cooperation as School Improvement Elements
Descripción del Articulo
The school is an enriched learning environment, but it is not the only educational environment. The educational mission of the school should take into account the school-family coordination as a feature of its social project. A great part of this bridge between school and family is based on dialogue...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
Lenguaje: | español inglés |
OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/150 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | School family cooperation networking participation Escuela familia cooperación trabajo en red participación |
id |
REVUSIL_410fcb459e58eca1f33899a4329e8b54 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/150 |
network_acronym_str |
REVUSIL |
network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository_id_str |
. |
spelling |
Networking and Cooperation as School Improvement ElementsEl trabajo en red y la cooperación como elementos para la mejora escolarSuárez-Guerrero, CristóbalMuñoz Moreno, José LuísSchoolfamilycooperationnetworkingparticipationEscuelafamiliacooperacióntrabajo en redparticipaciónThe school is an enriched learning environment, but it is not the only educational environment. The educational mission of the school should take into account the school-family coordination as a feature of its social project. A great part of this bridge between school and family is based on dialogue through the participation of the family in the comprehensive educational development, which is the basis of the democratizing notion of school. Therefore, this work addresses networking as a school improvement element through cooperation. It focuses on networking for learning and knowledge, and on cooperative teams as a networking unit. An example of this way of work can be specified in two relevant experiences in the Spanish context: the "Polígono Sur Comprehensive Plan" (Sevilla) and "Sport and School" (Ripollet). The main conclusions shows that open participation, consensus-building and interaction management are useful tools to foster cooperation and networking in the various contexts of intervention and the different action scenarios.La escuela es un entorno enriquecido de aprendizaje, pero no es el único entorno educativo. La misión educativa de la escuela debe contemplar la coordinación escuela-familia como rasgo de su proyecto social. Buena parte de este puente se fundamenta en el diálogo desde la participación de la familia con el desarrollo educativo integral, base de la noción democratizadora de la escuela. Por ello, esta aportación aborda el trabajo en red como elemento para la mejora escolar desde la cooperación. Se focaliza en el trabajo en red al servicio del aprendizaje y el conocimiento y en los equipos cooperativos como unidad de trabajo en red. Una muestra de esta forma de trabajo se concreta en dos experiencias relevantes en el contexto español: el “Plan Integral del Polígono Sur” (Sevilla) y “Deporte y Escuela” (Ripollet). Las principales conclusiones ponen de manifiesto que la participación abierta, la búsqueda del consenso y la gestión de la interacción son instrumentos útiles para fomentar la cooperación y el trabajo en red en los diversos contextos de intervención y los distintos escenarios de actuación.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2017-04-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/15010.20511/pyr2017.v5n1.150Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 5 No. 1 (2017): January - June; 349-402Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 5 ##issue.no## 1 (2017): Enero - Junio; 349-402Propósitos y Representaciones; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 349-4022310-46352307-799910.20511/pyr2017.v5n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspaenghttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150/253https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150/254https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150/382Derechos de autor 2017 Propósitos y Representacionesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/1502022-04-01T19:28:05Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements El trabajo en red y la cooperación como elementos para la mejora escolar |
title |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements |
spellingShingle |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements Suárez-Guerrero, Cristóbal School family cooperation networking participation Escuela familia cooperación trabajo en red participación |
title_short |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements |
title_full |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements |
title_fullStr |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements |
title_full_unstemmed |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements |
title_sort |
Networking and Cooperation as School Improvement Elements |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Suárez-Guerrero, Cristóbal Muñoz Moreno, José Luís |
author |
Suárez-Guerrero, Cristóbal |
author_facet |
Suárez-Guerrero, Cristóbal Muñoz Moreno, José Luís |
author_role |
author |
author2 |
Muñoz Moreno, José Luís |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
School family cooperation networking participation Escuela familia cooperación trabajo en red participación |
topic |
School family cooperation networking participation Escuela familia cooperación trabajo en red participación |
description |
The school is an enriched learning environment, but it is not the only educational environment. The educational mission of the school should take into account the school-family coordination as a feature of its social project. A great part of this bridge between school and family is based on dialogue through the participation of the family in the comprehensive educational development, which is the basis of the democratizing notion of school. Therefore, this work addresses networking as a school improvement element through cooperation. It focuses on networking for learning and knowledge, and on cooperative teams as a networking unit. An example of this way of work can be specified in two relevant experiences in the Spanish context: the "Polígono Sur Comprehensive Plan" (Sevilla) and "Sport and School" (Ripollet). The main conclusions shows that open participation, consensus-building and interaction management are useful tools to foster cooperation and networking in the various contexts of intervention and the different action scenarios. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-10 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150 10.20511/pyr2017.v5n1.150 |
url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150 |
identifier_str_mv |
10.20511/pyr2017.v5n1.150 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
language |
spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150/253 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150/254 https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/150/382 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Propósitos y Representaciones info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Propósitos y Representaciones |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 5 No. 1 (2017): January - June; 349-402 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 5 ##issue.no## 1 (2017): Enero - Junio; 349-402 Propósitos y Representaciones; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Enero - Junio; 349-402 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2017.v5n1 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
instacron_str |
USIL |
institution |
USIL |
reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789528871207436288 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).