DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
Descripción del Articulo
The purpose of the study was to analyze the perceptions of teachers from an educational institution regarding text comprehension and didactic innovation. Using a qualitative method, the interview technique mediated by a semi-structured question guide was used to collect information. Said instrument...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/940 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza |
id |
REVUSAT_eaa15cf66ddeaac1e5bf066c15bd2917 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/940 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERSInnovación didáctica en la comprensión de textos en Educación Secundaria: Percepciones de docentes peruanosDelgado Davila, Heiser JoelAguinaga Doig, Silvia GeorginaPedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teachingInnovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanzaThe purpose of the study was to analyze the perceptions of teachers from an educational institution regarding text comprehension and didactic innovation. Using a qualitative method, the interview technique mediated by a semi-structured question guide was used to collect information. Said instrument was oriented to consult concepts, group experience, organization and planning of teachers in the area of communication. The findings show that the causes of a deficient management of reading competence are the low mastery of reading strategies and the role played by innovation in the educational field. Likewise, it was possible to conclude on the important performance of the teacher as a spokesperson for techno-didactic issues, facing the advances of the technique that bring with them some advantages and disadvantages due to the presence of artificial intelligence and excessive use tempting the new generations.El estudio tuvo como propósito analizar las percepciones de los docentes de una institución educativa respecto a la comprensión de textos y la innovación didáctica. Con método cualitativo, en la recolección de información se utilizó la técnica de la entrevista mediada por una guía de preguntas semiestructuradas, dicho instrumento estuvo orientado a consultar conceptos, experiencia grupal, organización y planificación de los docentes del área de comunicación. Los hallazgos demuestran que las causas de un deficiente manejo de la competencia lectora son el bajo dominio de las estrategias de lectura y el rol que cumple la innovación en el ámbito educativo. Asimismo, se logró concluir en la importante actuación del docente como portavoz de las cuestiones tecno didácticas haciendo frente a los avances de la técnica que traen consigo algunas ventajas y desventajas por la presencia de la inteligencia artificial y el uso desmedido tentando las nuevas generaciones.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 38-452312-901810.35383/educare.v11i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1768https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1769Derechos de autor 2024 Heiser Joel Delgado Davila, Silvia Georgina Aguinaga Doighttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/9402024-09-06T16:52:04Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS Innovación didáctica en la comprensión de textos en Educación Secundaria: Percepciones de docentes peruanos |
title |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS |
spellingShingle |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS Delgado Davila, Heiser Joel Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza |
title_short |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS |
title_full |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS |
title_fullStr |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS |
title_full_unstemmed |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS |
title_sort |
DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Delgado Davila, Heiser Joel Aguinaga Doig, Silvia Georgina |
author |
Delgado Davila, Heiser Joel |
author_facet |
Delgado Davila, Heiser Joel Aguinaga Doig, Silvia Georgina |
author_role |
author |
author2 |
Aguinaga Doig, Silvia Georgina |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza |
topic |
Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza |
description |
The purpose of the study was to analyze the perceptions of teachers from an educational institution regarding text comprehension and didactic innovation. Using a qualitative method, the interview technique mediated by a semi-structured question guide was used to collect information. Said instrument was oriented to consult concepts, group experience, organization and planning of teachers in the area of communication. The findings show that the causes of a deficient management of reading competence are the low mastery of reading strategies and the role played by innovation in the educational field. Likewise, it was possible to conclude on the important performance of the teacher as a spokesperson for techno-didactic issues, facing the advances of the technique that bring with them some advantages and disadvantages due to the presence of artificial intelligence and excessive use tempting the new generations. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1768 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1769 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Heiser Joel Delgado Davila, Silvia Georgina Aguinaga Doig https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Heiser Joel Delgado Davila, Silvia Georgina Aguinaga Doig https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 38-45 2312-9018 10.35383/educare.v11i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1810293519936389120 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).