DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS

Descripción del Articulo

The purpose of the study was to analyze the perceptions of teachers from an educational institution regarding text comprehension and didactic innovation. Using a qualitative method, the interview technique mediated by a semi-structured question guide was used to collect information. Said instrument...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Delgado Davila, Heiser Joel, Aguinaga Doig, Silvia Georgina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/940
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching
Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza
id REVUSAT_eaa15cf66ddeaac1e5bf066c15bd2917
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/940
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERSInnovación didáctica en la comprensión de textos en Educación Secundaria: Percepciones de docentes peruanosDelgado Davila, Heiser JoelAguinaga Doig, Silvia GeorginaPedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teachingInnovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanzaThe purpose of the study was to analyze the perceptions of teachers from an educational institution regarding text comprehension and didactic innovation. Using a qualitative method, the interview technique mediated by a semi-structured question guide was used to collect information. Said instrument was oriented to consult concepts, group experience, organization and planning of teachers in the area of ​​communication. The findings show that the causes of a deficient management of reading competence are the low mastery of reading strategies and the role played by innovation in the educational field. Likewise, it was possible to conclude on the important performance of the teacher as a spokesperson for techno-didactic issues, facing the advances of the technique that bring with them some advantages and disadvantages due to the presence of artificial intelligence and excessive use tempting the new generations.El estudio tuvo como propósito analizar las percepciones de los docentes de una institución educativa respecto a la comprensión de textos y la innovación didáctica. Con método cualitativo, en la recolección de información se utilizó la técnica de la entrevista mediada por una guía de preguntas semiestructuradas, dicho instrumento estuvo orientado a consultar conceptos, experiencia grupal, organización y planificación de los docentes del área de comunicación. Los hallazgos demuestran que las causas de un deficiente manejo de la competencia lectora son el bajo dominio de las estrategias de lectura y el rol que cumple la innovación en el ámbito educativo. Asimismo, se logró concluir en la importante actuación del docente como portavoz de las cuestiones tecno didácticas haciendo frente a los avances de la técnica que traen consigo algunas ventajas y desventajas por la presencia de la inteligencia artificial y el uso desmedido tentando las nuevas generaciones.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 38-452312-901810.35383/educare.v11i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1768https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1769Derechos de autor 2024 Heiser Joel Delgado Davila, Silvia Georgina Aguinaga Doighttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/9402024-09-06T16:52:04Z
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
Innovación didáctica en la comprensión de textos en Educación Secundaria: Percepciones de docentes peruanos
title DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
spellingShingle DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
Delgado Davila, Heiser Joel
Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching
Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza
title_short DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
title_full DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
title_fullStr DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
title_full_unstemmed DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
title_sort DIDACTIC INNOVATION IN THE COMPREHENSION OF TEXTS IN SECONDARY EDUCATION: PERCEPTIONS OF PERUVIAN TEACHERS
dc.creator.none.fl_str_mv Delgado Davila, Heiser Joel
Aguinaga Doig, Silvia Georgina
author Delgado Davila, Heiser Joel
author_facet Delgado Davila, Heiser Joel
Aguinaga Doig, Silvia Georgina
author_role author
author2 Aguinaga Doig, Silvia Georgina
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching
Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza
topic Pedagogical innovation; reading; educational strategies; education; teaching
Innovación pedagógica; lectura; estrategias educativas; educación; enseñanza
description The purpose of the study was to analyze the perceptions of teachers from an educational institution regarding text comprehension and didactic innovation. Using a qualitative method, the interview technique mediated by a semi-structured question guide was used to collect information. Said instrument was oriented to consult concepts, group experience, organization and planning of teachers in the area of ​​communication. The findings show that the causes of a deficient management of reading competence are the low mastery of reading strategies and the role played by innovation in the educational field. Likewise, it was possible to conclude on the important performance of the teacher as a spokesperson for techno-didactic issues, facing the advances of the technique that bring with them some advantages and disadvantages due to the presence of artificial intelligence and excessive use tempting the new generations.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1768
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/940/1769
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Heiser Joel Delgado Davila, Silvia Georgina Aguinaga Doig
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Heiser Joel Delgado Davila, Silvia Georgina Aguinaga Doig
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 38-45
2312-9018
10.35383/educare.v11i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1810293519936389120
score 13.7211075
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).