Narratology for teaching literature: a literature Review
Descripción del Articulo
The objective was to analyze the various contributions of narratology for the teaching of literature. The method used, within the framework of qualitative research, was the literature review. The results were oriented to three categories: the story in literary history, the story as a science: narrat...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/935 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | story narratology literature education relato narratología enseñanza de la literatura |
| id |
REVUSAT_e818a7bcfe02c3da799411fc0ea06653 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/935 |
| network_acronym_str |
REVUSAT |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Narratology for teaching literature: a literature ReviewLa Narratología para la enseñanza de la literatura: una revisión de literaturaLopez Lluen, Jose Luis GeanpierreFalla Ortiz, Janeth Benedictastorynarratologyliterature educationrelatonarratologíaenseñanza de la literaturaThe objective was to analyze the various contributions of narratology for the teaching of literature. The method used, within the framework of qualitative research, was the literature review. The results were oriented to three categories: the story in literary history, the story as a science: narratology, and narratology for the teaching of literature. The databases used were books linked to narrative theory, indexed journals, national and international theses repositories, and scientific articles. The search for information was oriented from the years of 1896 to the present, through a systematic, evolutionary and synchronous review. In the discussion, the approaches to literature from a theoretical and experiential reflection were detailed; the need to link narratology with Pedagogy was highlighted; and the limitations of the study were made known, above all, in the scarcity of research in Spanish. Three conclusions were reached: the narratology arises as a reflection of the story, in addition it should not be dissociated from the reality close to the student context; therefore, the focus of animation and mediation of literature from transversality should be highlighted to create literacy communities.El objetivo fue analizar los diversos aportes de la narratología para la enseñanza de la literatura. El método empleado, en el marco de la investigación cualitativa, fue el de la revisión de literatura. Los resultados se orientaron a tres categorías: el relato en la historia literaria, el relato como ciencia: narratología, y la narratología para la enseñanza de la literatura. Las bases de datos utilizadas fueron libros vinculados a la teoría narrativa, revistas indexadas, repositorios de tesis nacionales e internacionales y artículos científicos. La búsqueda de información se orientó desde los años de 1896 hasta la actualidad, mediante una revisión sistemática, evolutiva y síncrona. En la discusión, se detallaron los acercamientos a la literatura desde una reflexión teórica y experiencial; se resaltó la necesidad de vincular la narratología con la Pedagogía; y se dieron a conocer las limitaciones del estudio, sobre todo, en la escasez de investigaciones en lengua española. Se llegaron a tres conclusiones: la narratología surge como reflexión del relato, además no se debe disociar de la realidad cercana al contexto estudiantil; por ende, se debe resaltar el enfoque de animación y mediación de la literatura desde la transversalidad para crear comunidades de lectoescritura.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/93510.35383/educare.v11i2.935EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 46-562312-901810.35383/educare.v11i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1770https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1771Derechos de autor 2024 Jose Luis Geanpierre Lopez Lluen, Janeth Benedicta Falla Ortizhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/9352024-09-06T16:52:04Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Narratology for teaching literature: a literature Review La Narratología para la enseñanza de la literatura: una revisión de literatura |
| title |
Narratology for teaching literature: a literature Review |
| spellingShingle |
Narratology for teaching literature: a literature Review Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre story narratology literature education relato narratología enseñanza de la literatura |
| title_short |
Narratology for teaching literature: a literature Review |
| title_full |
Narratology for teaching literature: a literature Review |
| title_fullStr |
Narratology for teaching literature: a literature Review |
| title_full_unstemmed |
Narratology for teaching literature: a literature Review |
| title_sort |
Narratology for teaching literature: a literature Review |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre Falla Ortiz, Janeth Benedicta |
| author |
Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre |
| author_facet |
Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre Falla Ortiz, Janeth Benedicta |
| author_role |
author |
| author2 |
Falla Ortiz, Janeth Benedicta |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
story narratology literature education relato narratología enseñanza de la literatura |
| topic |
story narratology literature education relato narratología enseñanza de la literatura |
| description |
The objective was to analyze the various contributions of narratology for the teaching of literature. The method used, within the framework of qualitative research, was the literature review. The results were oriented to three categories: the story in literary history, the story as a science: narratology, and narratology for the teaching of literature. The databases used were books linked to narrative theory, indexed journals, national and international theses repositories, and scientific articles. The search for information was oriented from the years of 1896 to the present, through a systematic, evolutionary and synchronous review. In the discussion, the approaches to literature from a theoretical and experiential reflection were detailed; the need to link narratology with Pedagogy was highlighted; and the limitations of the study were made known, above all, in the scarcity of research in Spanish. Three conclusions were reached: the narratology arises as a reflection of the story, in addition it should not be dissociated from the reality close to the student context; therefore, the focus of animation and mediation of literature from transversality should be highlighted to create literacy communities. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935 10.35383/educare.v11i2.935 |
| url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935 |
| identifier_str_mv |
10.35383/educare.v11i2.935 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1770 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1771 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Jose Luis Geanpierre Lopez Lluen, Janeth Benedicta Falla Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Jose Luis Geanpierre Lopez Lluen, Janeth Benedicta Falla Ortiz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 46-56 2312-9018 10.35383/educare.v11i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
| instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| instacron_str |
USAT |
| institution |
USAT |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1810293519930097664 |
| score |
13.918182 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).