Narratology for teaching literature: a literature Review

Descripción del Articulo

The objective was to analyze the various contributions of narratology for the teaching of literature. The method used, within the framework of qualitative research, was the literature review. The results were oriented to three categories: the story in literary history, the story as a science: narrat...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre, Falla Ortiz, Janeth Benedicta
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/935
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:story
narratology
literature education
relato
narratología
enseñanza de la literatura
id REVUSAT_e818a7bcfe02c3da799411fc0ea06653
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/935
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Narratology for teaching literature: a literature ReviewLa Narratología para la enseñanza de la literatura: una revisión de literaturaLopez Lluen, Jose Luis GeanpierreFalla Ortiz, Janeth Benedictastorynarratologyliterature educationrelatonarratologíaenseñanza de la literaturaThe objective was to analyze the various contributions of narratology for the teaching of literature. The method used, within the framework of qualitative research, was the literature review. The results were oriented to three categories: the story in literary history, the story as a science: narratology, and narratology for the teaching of literature. The databases used were books linked to narrative theory, indexed journals, national and international theses repositories, and scientific articles. The search for information was oriented from the years of 1896 to the present, through a systematic, evolutionary and synchronous review. In the discussion, the approaches to literature from a theoretical and experiential reflection were detailed; the need to link narratology with Pedagogy was highlighted; and the limitations of the study were made known, above all, in the scarcity of research in Spanish. Three conclusions were reached: the narratology arises as a reflection of the story, in addition it should not be dissociated from the reality close to the student context; therefore, the focus of animation and mediation of literature from transversality should be highlighted to create literacy communities.El objetivo fue analizar los diversos aportes de la narratología para la enseñanza de la literatura. El método empleado, en el marco de la investigación cualitativa, fue el de la revisión de literatura. Los resultados se orientaron a tres categorías: el relato en la historia literaria, el relato como ciencia: narratología, y la narratología para la enseñanza de la literatura. Las bases de datos utilizadas fueron libros vinculados a la teoría narrativa, revistas indexadas, repositorios de tesis nacionales e internacionales y artículos científicos. La búsqueda de información se orientó desde los años de 1896 hasta la actualidad, mediante una revisión sistemática, evolutiva y síncrona. En la discusión, se detallaron los acercamientos a la literatura desde una reflexión teórica y experiencial; se resaltó la necesidad de vincular la narratología con la Pedagogía; y se dieron a conocer las limitaciones del estudio, sobre todo, en la escasez de investigaciones en lengua española. Se llegaron a tres conclusiones: la narratología surge como reflexión del relato, además no se debe disociar de la realidad cercana al contexto estudiantil; por ende, se debe resaltar el enfoque de animación y mediación de la literatura desde la transversalidad para crear comunidades de lectoescritura.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/93510.35383/educare.v11i2.935EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 46-562312-901810.35383/educare.v11i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1770https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1771Derechos de autor 2024 Jose Luis Geanpierre Lopez Lluen, Janeth Benedicta Falla Ortizhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/9352024-09-06T16:52:04Z
dc.title.none.fl_str_mv Narratology for teaching literature: a literature Review
La Narratología para la enseñanza de la literatura: una revisión de literatura
title Narratology for teaching literature: a literature Review
spellingShingle Narratology for teaching literature: a literature Review
Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre
story
narratology
literature education
relato
narratología
enseñanza de la literatura
title_short Narratology for teaching literature: a literature Review
title_full Narratology for teaching literature: a literature Review
title_fullStr Narratology for teaching literature: a literature Review
title_full_unstemmed Narratology for teaching literature: a literature Review
title_sort Narratology for teaching literature: a literature Review
dc.creator.none.fl_str_mv Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre
Falla Ortiz, Janeth Benedicta
author Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre
author_facet Lopez Lluen, Jose Luis Geanpierre
Falla Ortiz, Janeth Benedicta
author_role author
author2 Falla Ortiz, Janeth Benedicta
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv story
narratology
literature education
relato
narratología
enseñanza de la literatura
topic story
narratology
literature education
relato
narratología
enseñanza de la literatura
description The objective was to analyze the various contributions of narratology for the teaching of literature. The method used, within the framework of qualitative research, was the literature review. The results were oriented to three categories: the story in literary history, the story as a science: narratology, and narratology for the teaching of literature. The databases used were books linked to narrative theory, indexed journals, national and international theses repositories, and scientific articles. The search for information was oriented from the years of 1896 to the present, through a systematic, evolutionary and synchronous review. In the discussion, the approaches to literature from a theoretical and experiential reflection were detailed; the need to link narratology with Pedagogy was highlighted; and the limitations of the study were made known, above all, in the scarcity of research in Spanish. Three conclusions were reached: the narratology arises as a reflection of the story, in addition it should not be dissociated from the reality close to the student context; therefore, the focus of animation and mediation of literature from transversality should be highlighted to create literacy communities.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935
10.35383/educare.v11i2.935
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935
identifier_str_mv 10.35383/educare.v11i2.935
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1770
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/935/1771
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Jose Luis Geanpierre Lopez Lluen, Janeth Benedicta Falla Ortiz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Jose Luis Geanpierre Lopez Lluen, Janeth Benedicta Falla Ortiz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 46-56
2312-9018
10.35383/educare.v11i2
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1810293519930097664
score 13.918182
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).