Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
Descripción del Articulo
The objective of this essay was to reflect on the meanings about eating habits from the mothers' voice through Symbolic Interactionism. Food is a basic need for people and provides the body with the nutrients it needs for optimal functioning and health preservation. Unhealthy diets are among th...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/918 |
Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico. Ensayo |
id |
REVUSAT_c1bb3f4135f76fc0554a6c728bac06ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/918 |
network_acronym_str |
REVUSAT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository_id_str |
. |
spelling |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic InteractionismAlimentación a los hijos: significados desde la voz de las madres a la luz del interaccionismo simbólicoLizalde Hernández, AzucenaGuzmán Ortiz, Elizabeth Moreno González, María Mercedes Valenzuela Gandarilla, Josefina Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic InteractionismResponsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico.EnsayoThe objective of this essay was to reflect on the meanings about eating habits from the mothers' voice through Symbolic Interactionism. Food is a basic need for people and provides the body with the nutrients it needs for optimal functioning and health preservation. Unhealthy diets are among the top ten risk factors for disease worldwide, behaviors characterized by consumption of sugary drinks, carbohydrates and high salt content. It is a problem in which social and cultural factors are involved in each context or region; mothers as social beings attribute meanings to food, select, prepare, consume and give food to their children; understanding the meaning as a social product that motivates unhealthy eating behavior derived from the interaction in the upbringing of their children, family and society. Meaning constitutes the surface through which the possibility of understanding is raised which is the basis of humanism itself and understanding needs to be contextualized in the real world of people, exercising the ability to place oneself in the place of the other through an inductive process, generating scientific knowledge derived from a sensory experience, facts felt, seen and heard.El objetivo del presente ensayo fue reflexionar acerca de los significados sobre los hábitos alimentarios desde la voz de las madres a través del Interaccionismo Simbólico. La alimentación es una necesidad básica para las personas y proporciona al organismo los nutrientes que necesita para un funcionamiento óptimo y conservar la salud. Las dietas poco saludables, se encuentran entre los diez principales factores de riesgo de enfermedades a nivel mundial, los comportamientos se caracterizan por consumo de bebidas azucaradas, hidratos de carbono y alto contenido en sal. Es un problema en el que intervienen factores sociales y culturales en cada contexto o región; las madres como seres sociales atribuyen significados a los alimentos, seleccionan, preparan, consumen y otorgan alimentos a sus hijos; comprender el significado como producto social que motiva una conducta alimentaria poco saludable derivada de la interacción en la crianza de sus hijos, familiares y sociedad. El significado constituye la superficie a través de la cual se eleva la posibilidad de la comprensión que es la base del propio humanismo y la comprensión necesita ser contextualizada en el mundo real de las personas, ejerciendo la capacidad de colocarse a sí mismo en el lugar del otro a través de un proceso inductivo, generando conocimiento científico derivado de una experiencia sensorial, hechos sentidos, vistos y oídos.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2023-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Ensayos de investigacióntextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918ACC CIETNA: Revista de la Escuela de Enfermería; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Acc Cietna: para el cuidado de la salud Vol. 10. N° 1 (Jul 2023) ; 194 - 2042309-857010.35383/cietna.v10i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1695https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1696Méxicoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/9182023-09-20T16:28:16Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism Alimentación a los hijos: significados desde la voz de las madres a la luz del interaccionismo simbólico |
title |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism |
spellingShingle |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism Lizalde Hernández, Azucena Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico. Ensayo |
title_short |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism |
title_full |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism |
title_fullStr |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism |
title_full_unstemmed |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism |
title_sort |
Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Lizalde Hernández, Azucena Guzmán Ortiz, Elizabeth Moreno González, María Mercedes Valenzuela Gandarilla, Josefina |
author |
Lizalde Hernández, Azucena |
author_facet |
Lizalde Hernández, Azucena Guzmán Ortiz, Elizabeth Moreno González, María Mercedes Valenzuela Gandarilla, Josefina |
author_role |
author |
author2 |
Guzmán Ortiz, Elizabeth Moreno González, María Mercedes Valenzuela Gandarilla, Josefina |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico. Ensayo |
topic |
Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico. Ensayo |
description |
The objective of this essay was to reflect on the meanings about eating habits from the mothers' voice through Symbolic Interactionism. Food is a basic need for people and provides the body with the nutrients it needs for optimal functioning and health preservation. Unhealthy diets are among the top ten risk factors for disease worldwide, behaviors characterized by consumption of sugary drinks, carbohydrates and high salt content. It is a problem in which social and cultural factors are involved in each context or region; mothers as social beings attribute meanings to food, select, prepare, consume and give food to their children; understanding the meaning as a social product that motivates unhealthy eating behavior derived from the interaction in the upbringing of their children, family and society. Meaning constitutes the surface through which the possibility of understanding is raised which is the basis of humanism itself and understanding needs to be contextualized in the real world of people, exercising the ability to place oneself in the place of the other through an inductive process, generating scientific knowledge derived from a sensory experience, facts felt, seen and heard. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Ensayos de investigación texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918 |
url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1695 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1696 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
México |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
dc.source.none.fl_str_mv |
ACC CIETNA: Revista de la Escuela de Enfermería; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Acc Cietna: para el cuidado de la salud Vol. 10. N° 1 (Jul 2023) ; 194 - 204 2309-8570 10.35383/cietna.v10i1 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
instacron_str |
USAT |
institution |
USAT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789365606938574848 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).