Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism

Descripción del Articulo

The objective of this essay was to reflect on the meanings about eating habits from the mothers' voice through Symbolic Interactionism. Food is a basic need for people and provides the body with the nutrients it needs for optimal functioning and health preservation. Unhealthy diets are among th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Lizalde Hernández, Azucena, Guzmán Ortiz, Elizabeth, Moreno González, María Mercedes, Valenzuela Gandarilla, Josefina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Repositorio:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasusat:article/918
Enlace del recurso:https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism
Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico.
Ensayo
id REVUSAT_c1bb3f4135f76fc0554a6c728bac06ab
oai_identifier_str oai:revistasusat:article/918
network_acronym_str REVUSAT
network_name_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository_id_str .
spelling Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic InteractionismAlimentación a los hijos: significados desde la voz de las madres a la luz del interaccionismo simbólicoLizalde Hernández, AzucenaGuzmán Ortiz, Elizabeth Moreno González, María Mercedes Valenzuela Gandarilla, Josefina Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic InteractionismResponsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico.EnsayoThe objective of this essay was to reflect on the meanings about eating habits from the mothers' voice through Symbolic Interactionism. Food is a basic need for people and provides the body with the nutrients it needs for optimal functioning and health preservation. Unhealthy diets are among the top ten risk factors for disease worldwide, behaviors characterized by consumption of sugary drinks, carbohydrates and high salt content. It is a problem in which social and cultural factors are involved in each context or region; mothers as social beings attribute meanings to food, select, prepare, consume and give food to their children; understanding the meaning as a social product that motivates unhealthy eating behavior derived from the interaction in the upbringing of their children, family and society. Meaning constitutes the surface through which the possibility of understanding is raised which is the basis of humanism itself and understanding needs to be contextualized in the real world of people, exercising the ability to place oneself in the place of the other through an inductive process, generating scientific knowledge derived from a sensory experience, facts felt, seen and heard.El objetivo del presente ensayo fue reflexionar acerca de los significados sobre los hábitos alimentarios desde la voz de las madres a través del Interaccionismo Simbólico. La alimentación es una necesidad básica para las personas y proporciona al organismo los nutrientes que necesita para un funcionamiento óptimo y conservar la salud. Las dietas poco saludables, se encuentran entre los diez principales factores de riesgo de enfermedades a nivel mundial, los comportamientos se caracterizan por consumo de bebidas azucaradas, hidratos de carbono y alto contenido en sal. Es un problema en el que intervienen factores sociales y culturales en cada contexto o región; las madres como seres sociales atribuyen significados a los alimentos, seleccionan, preparan, consumen y otorgan alimentos a sus hijos; comprender el significado como producto social que motiva una conducta alimentaria poco saludable derivada de la interacción en la crianza de sus hijos, familiares y sociedad. El significado constituye la superficie a través de la cual se eleva la posibilidad de la comprensión que es la base del propio humanismo y la comprensión necesita ser contextualizada en el mundo real de las personas, ejerciendo la capacidad de colocarse a sí mismo en el lugar del otro a través de un proceso inductivo, generando conocimiento científico derivado de una experiencia sensorial, hechos sentidos, vistos y oídos.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2023-07-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Ensayos de investigacióntextoapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918ACC CIETNA: Revista de la Escuela de Enfermería; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Acc Cietna: para el cuidado de la salud Vol. 10. N° 1 (Jul 2023) ; 194 - 2042309-857010.35383/cietna.v10i1reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1695https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1696Méxicoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/9182023-09-20T16:28:16Z
dc.title.none.fl_str_mv Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
Alimentación a los hijos: significados desde la voz de las madres a la luz del interaccionismo simbólico
title Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
spellingShingle Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
Lizalde Hernández, Azucena
Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism
Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico.
Ensayo
title_short Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
title_full Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
title_fullStr Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
title_full_unstemmed Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
title_sort Feeding children: meanings from the voice of mothers in the light of Symbolic Interactionism
dc.creator.none.fl_str_mv Lizalde Hernández, Azucena
Guzmán Ortiz, Elizabeth
Moreno González, María Mercedes
Valenzuela Gandarilla, Josefina
author Lizalde Hernández, Azucena
author_facet Lizalde Hernández, Azucena
Guzmán Ortiz, Elizabeth
Moreno González, María Mercedes
Valenzuela Gandarilla, Josefina
author_role author
author2 Guzmán Ortiz, Elizabeth
Moreno González, María Mercedes
Valenzuela Gandarilla, Josefina
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism
Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico.
Ensayo
topic Parenting; Feeding Behavior; Caregivers; Symbolic Interactionism
Responsabilidad parental; Conducta alimentaria; Cuidadores; Interaccionismo Simbólico.
Ensayo
description The objective of this essay was to reflect on the meanings about eating habits from the mothers' voice through Symbolic Interactionism. Food is a basic need for people and provides the body with the nutrients it needs for optimal functioning and health preservation. Unhealthy diets are among the top ten risk factors for disease worldwide, behaviors characterized by consumption of sugary drinks, carbohydrates and high salt content. It is a problem in which social and cultural factors are involved in each context or region; mothers as social beings attribute meanings to food, select, prepare, consume and give food to their children; understanding the meaning as a social product that motivates unhealthy eating behavior derived from the interaction in the upbringing of their children, family and society. Meaning constitutes the surface through which the possibility of understanding is raised which is the basis of humanism itself and understanding needs to be contextualized in the real world of people, exercising the ability to place oneself in the place of the other through an inductive process, generating scientific knowledge derived from a sensory experience, facts felt, seen and heard.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares, Ensayos de investigación
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918
url https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1695
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/cietna/article/view/918/1696
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.coverage.none.fl_str_mv México
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
dc.source.none.fl_str_mv ACC CIETNA: Revista de la Escuela de Enfermería; Vol. 10 Núm. 1 (2023): Acc Cietna: para el cuidado de la salud Vol. 10. N° 1 (Jul 2023) ; 194 - 204
2309-8570
10.35383/cietna.v10i1
reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron:USAT
instname_str Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
instacron_str USAT
institution USAT
reponame_str Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
collection Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789365606938574848
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).