Digital time with parents in initial education: improving digital skills
Descripción del Articulo
There are many studies of digital technology in teachers and students, however, in parents the previous literature is scarce, possibly because the importance of information technologies in this population had not been considered, even more so in circumstances in which They became co-protagonists of...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/806 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/806 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | information technology, learning software, electronic media, digital technology tecnologías de la información, programa informático de aprendizaje, medios electrónicos, tecnología digital. |
| id |
REVUSAT_b99f57501e50690fed4019e908fe898a |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/806 |
| network_acronym_str |
REVUSAT |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Digital time with parents in initial education: improving digital skillsDigital Time With Parents para mejorar las competencias digitales básicas en educación inicialCortijo Osores, Geraldine del CarmenAguinaga Doig, Silvia Georginainformation technology, learning software, electronic media, digital technologytecnologías de la información, programa informático de aprendizaje, medios electrónicos, tecnología digital.There are many studies of digital technology in teachers and students, however, in parents the previous literature is scarce, possibly because the importance of information technologies in this population had not been considered, even more so in circumstances in which They became co-protagonists of the educational processes in virtuality. The study aimed to apply workshops to improve basic digital skills in initial education. It proceeds with the pre-experimental design (pre- and post-test) for a sample of 42 participants selected by intentional non-probabilistic sampling and as a relevant result, the majority of the participating subjects raised the initial averages by 11 points, findings verified after the application of the program. From the study it is concluded that a determining cause of the announced weaknesses is due to the fact that the participating subjects do not correspond to the technological generation, constituting a challenge faced by teachers, parents and children. Finally, it was possible to determine that the program contributes to the performance of the companions in remote education and therefore improves the learning of boys and girls in order to strengthen pedagogical processes mediated by digital technology.Existen muchos estudios de tecnología digital en profesores y estudiantes, sin embargo, en padres de familia la literatura previa es escasa, posiblemente porque no se había considerado la importancia de las tecnologías de la información en esta población, más aún en circunstancias por las que se convirtieron en coprotagonistas de los procesos educativos en la virtualidad. El estudio se propuso aplicar talleres para mejorar las competencias digitales básicas en educación inicial. Procede con el diseño pre experimental (pre y pos prueba) para una muestra de 42 participantes seleccionada por muestreo no probabilístico intencionado y como resultado relevante cuenta, que la mayoría de los sujetos participantes, elevaron en 11 puntos los promedios iniciales, hallazgos verificados luego de la aplicación del programa. Del estudio se concluye que una causa determinante sobre las debilidades anunciadas se debe a que los sujetos participantes no corresponden a la generación tecnológica, constituyendo desafío que afrontaron docentes, padres y niños. Finalmente, se logró determinar que el programa contribuye a los desempeños de los acompañantes en la educación remota y por ende mejora los aprendizajes de niños y niñas en aras de fortalecer procesos pedagógicos mediados por la tecnología digital.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2023-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigaciónTextotext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/80610.35383/educare.v10i2.806EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Educare et Comunicare; 109-1182312-901810.35383/educare.v10i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/806/1651https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/806/1652Investigation articleArticulo de investigacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/8062024-09-06T16:52:44Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills Digital Time With Parents para mejorar las competencias digitales básicas en educación inicial |
| title |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills |
| spellingShingle |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills Cortijo Osores, Geraldine del Carmen information technology, learning software, electronic media, digital technology tecnologías de la información, programa informático de aprendizaje, medios electrónicos, tecnología digital. |
| title_short |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills |
| title_full |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills |
| title_fullStr |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills |
| title_full_unstemmed |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills |
| title_sort |
Digital time with parents in initial education: improving digital skills |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Cortijo Osores, Geraldine del Carmen Aguinaga Doig, Silvia Georgina |
| author |
Cortijo Osores, Geraldine del Carmen |
| author_facet |
Cortijo Osores, Geraldine del Carmen Aguinaga Doig, Silvia Georgina |
| author_role |
author |
| author2 |
Aguinaga Doig, Silvia Georgina |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
information technology, learning software, electronic media, digital technology tecnologías de la información, programa informático de aprendizaje, medios electrónicos, tecnología digital. |
| topic |
information technology, learning software, electronic media, digital technology tecnologías de la información, programa informático de aprendizaje, medios electrónicos, tecnología digital. |
| description |
There are many studies of digital technology in teachers and students, however, in parents the previous literature is scarce, possibly because the importance of information technologies in this population had not been considered, even more so in circumstances in which They became co-protagonists of the educational processes in virtuality. The study aimed to apply workshops to improve basic digital skills in initial education. It proceeds with the pre-experimental design (pre- and post-test) for a sample of 42 participants selected by intentional non-probabilistic sampling and as a relevant result, the majority of the participating subjects raised the initial averages by 11 points, findings verified after the application of the program. From the study it is concluded that a determining cause of the announced weaknesses is due to the fact that the participating subjects do not correspond to the technological generation, constituting a challenge faced by teachers, parents and children. Finally, it was possible to determine that the program contributes to the performance of the companions in remote education and therefore improves the learning of boys and girls in order to strengthen pedagogical processes mediated by digital technology. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Text Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación Texto |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/806 10.35383/educare.v10i2.806 |
| url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/806 |
| identifier_str_mv |
10.35383/educare.v10i2.806 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/806/1651 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/806/1652 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
| dc.coverage.none.fl_str_mv |
Investigation article Articulo de investigación |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Educare et Comunicare; 109-118 2312-9018 10.35383/educare.v10i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
| instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| instacron_str |
USAT |
| institution |
USAT |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1810293519546318848 |
| score |
13.924246 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).