THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY

Descripción del Articulo

One of the most complex problems faced by universities is to achieve from the initial training process that all subjects respond to the profession so that when the student begins his working life, he will be able to solve new challenges of science and technology. In the teaching-learning process of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Guillen-Estévez, Anselmo Leonides, Torres-Rivera, Rosalina Caridad, Soancatl-Palacios, Eric, Ku-Tzec, Wendy Lucely, Contreras-Vidal, Jorge Luis, Ramírez-Mesa, Celidanay, Armiñana-García, Rafael, Iannacone, José
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5047
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:fenómenos biomédicos
Física
integración
proceso de enseñanza-aprendizaje
taller
biomedical phenomena
integration
Physics
Teaching Learning Process
workshop
id REVURP_d55334c0968d01f48583ba285ba9b784
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5047
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY EL TALLER: UNA VÍA PARA INTEGRAR LA FÍSICA CON LA BIOLOGÍAGuillen-Estévez, Anselmo Leonides Torres-Rivera, Rosalina Caridad Soancatl-Palacios, Eric Ku-Tzec, Wendy Lucely Contreras-Vidal, Jorge Luis Ramírez-Mesa, Celidanay Armiñana-García, Rafael Iannacone, Joséfenómenos biomédicosFísicaintegraciónproceso de enseñanza-aprendizajetallerbiomedical phenomenaintegrationPhysicsTeaching Learning ProcessworkshopOne of the most complex problems faced by universities is to achieve from the initial training process that all subjects respond to the profession so that when the student begins his working life, he will be able to solve new challenges of science and technology. In the teaching-learning process of the Physics subject, which was developed in the Bachelor's Degree in Nursing at the University of Medical Sciences of Villa Clara, Cuba, there are insufficiencies to achieve the integration of Physics and the biological subjects that make up the "Health Technology and Nursing" careers. In this sense, the objective is to propose a workshop system for the teaching-learning process of the Physics subject. Different methods were used to collect and process the information. The proposal was submitted to experts' criteria, who assessed it as pertinent and the opinions issued by them allowed perfecting it before its introduction in the pedagogical process of Physics, which revealed novel results once implemented in the course 2020-2021.Uno de los problemas más complejos que afrontan las universidades es lograr desde el proceso de formación inicial que todas las asignaturas respondan a la profesión, para cuando inicie el estudiante su vida laboral, sea capaz de resolver nuevos retos de la ciencia y la tecnología. En el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Física, que se desarrolló en la carrera de Licenciatura en enfermería en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Cuba, existen insuficiencias para lograr la integración de la Física y las asignaturas biológicas que conforman las carreras de “Tecnología de Salud y Enfermería”. En tal sentido se declara como objetivo proponer un sistema de talleres para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Física. Se utilizaron diversos métodos de recopilación y procesamiento de la información. La propuesta fue sometida a criterio de expertos, que la valoraron de pertinente y las opiniones emitidas por ellos permitieron perfeccionarla antes de su introducción en el proceso pedagógico de la Física, los cuales revelaron resultados novedosos una vez implementada en el curso 2020-2021.Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma2023-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/504710.31381/biotempo.v19i2.5047Biotempo; Vol. 19 Núm. 2 (2022): Biotempo; 195-2062519-56971992-215910.31381/biotempo.v19i2reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/6510http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/8076Derechos de autor 2022 Biotempoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/50472023-04-11T18:03:01Z
dc.title.none.fl_str_mv THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
EL TALLER: UNA VÍA PARA INTEGRAR LA FÍSICA CON LA BIOLOGÍA
title THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
spellingShingle THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
Guillen-Estévez, Anselmo Leonides
fenómenos biomédicos
Física
integración
proceso de enseñanza-aprendizaje
taller
biomedical phenomena
integration
Physics
Teaching Learning Process
workshop
title_short THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
title_full THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
title_fullStr THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
title_full_unstemmed THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
title_sort THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
dc.creator.none.fl_str_mv Guillen-Estévez, Anselmo Leonides
Torres-Rivera, Rosalina Caridad
Soancatl-Palacios, Eric
Ku-Tzec, Wendy Lucely
Contreras-Vidal, Jorge Luis
Ramírez-Mesa, Celidanay
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, José
author Guillen-Estévez, Anselmo Leonides
author_facet Guillen-Estévez, Anselmo Leonides
Torres-Rivera, Rosalina Caridad
Soancatl-Palacios, Eric
Ku-Tzec, Wendy Lucely
Contreras-Vidal, Jorge Luis
Ramírez-Mesa, Celidanay
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, José
author_role author
author2 Torres-Rivera, Rosalina Caridad
Soancatl-Palacios, Eric
Ku-Tzec, Wendy Lucely
Contreras-Vidal, Jorge Luis
Ramírez-Mesa, Celidanay
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, José
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv fenómenos biomédicos
Física
integración
proceso de enseñanza-aprendizaje
taller
biomedical phenomena
integration
Physics
Teaching Learning Process
workshop
topic fenómenos biomédicos
Física
integración
proceso de enseñanza-aprendizaje
taller
biomedical phenomena
integration
Physics
Teaching Learning Process
workshop
description One of the most complex problems faced by universities is to achieve from the initial training process that all subjects respond to the profession so that when the student begins his working life, he will be able to solve new challenges of science and technology. In the teaching-learning process of the Physics subject, which was developed in the Bachelor's Degree in Nursing at the University of Medical Sciences of Villa Clara, Cuba, there are insufficiencies to achieve the integration of Physics and the biological subjects that make up the "Health Technology and Nursing" careers. In this sense, the objective is to propose a workshop system for the teaching-learning process of the Physics subject. Different methods were used to collect and process the information. The proposal was submitted to experts' criteria, who assessed it as pertinent and the opinions issued by them allowed perfecting it before its introduction in the pedagogical process of Physics, which revealed novel results once implemented in the course 2020-2021.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-14
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047
10.31381/biotempo.v19i2.5047
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047
identifier_str_mv 10.31381/biotempo.v19i2.5047
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/6510
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/8076
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Biotempo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Biotempo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Biotempo; Vol. 19 Núm. 2 (2022): Biotempo; 195-206
2519-5697
1992-2159
10.31381/biotempo.v19i2
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625159435419648
score 13.92737
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).