THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY
Descripción del Articulo
One of the most complex problems faced by universities is to achieve from the initial training process that all subjects respond to the profession so that when the student begins his working life, he will be able to solve new challenges of science and technology. In the teaching-learning process of...
| Autores: | , , , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5047 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | fenómenos biomédicos Física integración proceso de enseñanza-aprendizaje taller biomedical phenomena integration Physics Teaching Learning Process workshop |
| id |
REVURP_d55334c0968d01f48583ba285ba9b784 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5047 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| spelling |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY EL TALLER: UNA VÍA PARA INTEGRAR LA FÍSICA CON LA BIOLOGÍAGuillen-Estévez, Anselmo Leonides Torres-Rivera, Rosalina Caridad Soancatl-Palacios, Eric Ku-Tzec, Wendy Lucely Contreras-Vidal, Jorge Luis Ramírez-Mesa, Celidanay Armiñana-García, Rafael Iannacone, Joséfenómenos biomédicosFísicaintegraciónproceso de enseñanza-aprendizajetallerbiomedical phenomenaintegrationPhysicsTeaching Learning ProcessworkshopOne of the most complex problems faced by universities is to achieve from the initial training process that all subjects respond to the profession so that when the student begins his working life, he will be able to solve new challenges of science and technology. In the teaching-learning process of the Physics subject, which was developed in the Bachelor's Degree in Nursing at the University of Medical Sciences of Villa Clara, Cuba, there are insufficiencies to achieve the integration of Physics and the biological subjects that make up the "Health Technology and Nursing" careers. In this sense, the objective is to propose a workshop system for the teaching-learning process of the Physics subject. Different methods were used to collect and process the information. The proposal was submitted to experts' criteria, who assessed it as pertinent and the opinions issued by them allowed perfecting it before its introduction in the pedagogical process of Physics, which revealed novel results once implemented in the course 2020-2021.Uno de los problemas más complejos que afrontan las universidades es lograr desde el proceso de formación inicial que todas las asignaturas respondan a la profesión, para cuando inicie el estudiante su vida laboral, sea capaz de resolver nuevos retos de la ciencia y la tecnología. En el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Física, que se desarrolló en la carrera de Licenciatura en enfermería en la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara, Cuba, existen insuficiencias para lograr la integración de la Física y las asignaturas biológicas que conforman las carreras de “Tecnología de Salud y Enfermería”. En tal sentido se declara como objetivo proponer un sistema de talleres para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Física. Se utilizaron diversos métodos de recopilación y procesamiento de la información. La propuesta fue sometida a criterio de expertos, que la valoraron de pertinente y las opiniones emitidas por ellos permitieron perfeccionarla antes de su introducción en el proceso pedagógico de la Física, los cuales revelaron resultados novedosos una vez implementada en el curso 2020-2021.Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma2023-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/504710.31381/biotempo.v19i2.5047Biotempo; Vol. 19 Núm. 2 (2022): Biotempo; 195-2062519-56971992-215910.31381/biotempo.v19i2reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/6510http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/8076Derechos de autor 2022 Biotempoinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/50472023-04-11T18:03:01Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY EL TALLER: UNA VÍA PARA INTEGRAR LA FÍSICA CON LA BIOLOGÍA |
| title |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY |
| spellingShingle |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY Guillen-Estévez, Anselmo Leonides fenómenos biomédicos Física integración proceso de enseñanza-aprendizaje taller biomedical phenomena integration Physics Teaching Learning Process workshop |
| title_short |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY |
| title_full |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY |
| title_fullStr |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY |
| title_full_unstemmed |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY |
| title_sort |
THE WORKSHOP: A ROAD TO INTEGRATE THE PHYSICS WITH THE BIOLOGY |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Guillen-Estévez, Anselmo Leonides Torres-Rivera, Rosalina Caridad Soancatl-Palacios, Eric Ku-Tzec, Wendy Lucely Contreras-Vidal, Jorge Luis Ramírez-Mesa, Celidanay Armiñana-García, Rafael Iannacone, José |
| author |
Guillen-Estévez, Anselmo Leonides |
| author_facet |
Guillen-Estévez, Anselmo Leonides Torres-Rivera, Rosalina Caridad Soancatl-Palacios, Eric Ku-Tzec, Wendy Lucely Contreras-Vidal, Jorge Luis Ramírez-Mesa, Celidanay Armiñana-García, Rafael Iannacone, José |
| author_role |
author |
| author2 |
Torres-Rivera, Rosalina Caridad Soancatl-Palacios, Eric Ku-Tzec, Wendy Lucely Contreras-Vidal, Jorge Luis Ramírez-Mesa, Celidanay Armiñana-García, Rafael Iannacone, José |
| author2_role |
author author author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
fenómenos biomédicos Física integración proceso de enseñanza-aprendizaje taller biomedical phenomena integration Physics Teaching Learning Process workshop |
| topic |
fenómenos biomédicos Física integración proceso de enseñanza-aprendizaje taller biomedical phenomena integration Physics Teaching Learning Process workshop |
| description |
One of the most complex problems faced by universities is to achieve from the initial training process that all subjects respond to the profession so that when the student begins his working life, he will be able to solve new challenges of science and technology. In the teaching-learning process of the Physics subject, which was developed in the Bachelor's Degree in Nursing at the University of Medical Sciences of Villa Clara, Cuba, there are insufficiencies to achieve the integration of Physics and the biological subjects that make up the "Health Technology and Nursing" careers. In this sense, the objective is to propose a workshop system for the teaching-learning process of the Physics subject. Different methods were used to collect and process the information. The proposal was submitted to experts' criteria, who assessed it as pertinent and the opinions issued by them allowed perfecting it before its introduction in the pedagogical process of Physics, which revealed novel results once implemented in the course 2020-2021. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-14 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047 10.31381/biotempo.v19i2.5047 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047 |
| identifier_str_mv |
10.31381/biotempo.v19i2.5047 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/6510 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Biotempo/article/view/5047/8076 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Biotempo info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Biotempo |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Biotempo; Vol. 19 Núm. 2 (2022): Biotempo; 195-206 2519-5697 1992-2159 10.31381/biotempo.v19i2 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625159435419648 |
| score |
13.92737 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).