THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI
Descripción del Articulo
The Spanish inheritance has not only been a method of instruction, of education butcentrally an economic and social regime. Education and teaching must be seen aseconomic and social problems. The French influence was inserted, later, in this contextwith the complacency of those who saw in France the...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2714 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Public instruction school modernization Mariategui Peru Instrucción pública escuela modernización Mariátegui Perú |
id |
REVURP_d2dbd7e1f834110cd41b11c50ae27b17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2714 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUIEL PROCESO DE LA INSTRUCCIÓN PÚBLICA A 90 AÑOS DE LOS “SIETE ENSAYOS” DE JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUIArroyo Laguna, EduardoPublic instructionschoolmodernizationMariateguiPeruInstrucción públicaescuelamodernizaciónMariáteguiPerúThe Spanish inheritance has not only been a method of instruction, of education butcentrally an economic and social regime. Education and teaching must be seen aseconomic and social problems. The French influence was inserted, later, in this contextwith the complacency of those who saw in France the homeland of Jacobin and republicanfreedom as those who at the same time and at the same time were inspired by thethought and practice of conservative restoration . The American influence prevails in theend, although with setbacks, as a result of a country that started an embryonic capitalistdevelopment at the same time that it imported American capital, ideas and technicians.The aim is to explain how Peruvian public education has managed to break into Peruviansociety, but at the same time how it also implies its failure in the 21st century.La herencia española no ha sido solo un método de instrucción, de educación sino centralmente un régimen económico y social. La educación y la enseñanza deben verse como problemas económico y social. La influencia francesa se insertó, más tarde, en este contexto con la complacencia de quienes miraban en Francia la patria de la libertad jacobina y republicana como de quienes a la vez y al mismo tiempo se inspiraban en el pensamiento y la práctica de la restauración conservadora. La influencia norteamericana se impone al final, aunque con retrocesos, como resultado de un país que iniciaba un embrionario desarrollo capitalista al mismo tiempo que importaba capitales, ideas y técnicos estadounidenses. Se trata de explicar cómo la educación pública peruana ha logrado irrumpir en la sociedad peruana, pero a la vez cómo ésta implica también sufracaso en pleno siglo XXI.UNIVERSIDAD RICARDO PALMA2020-01-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por pares.application/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/271410.31381/scientia.v21i21.2714Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 19-311993-422X2519-574310.31381/scientia.v21i21reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714/2851Derechos de autor 2020 Scientiainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/27142021-05-12T19:59:14Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI EL PROCESO DE LA INSTRUCCIÓN PÚBLICA A 90 AÑOS DE LOS “SIETE ENSAYOS” DE JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI |
title |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI |
spellingShingle |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI Arroyo Laguna, Eduardo Public instruction school modernization Mariategui Peru Instrucción pública escuela modernización Mariátegui Perú |
title_short |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI |
title_full |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI |
title_fullStr |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI |
title_full_unstemmed |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI |
title_sort |
THE PUBLIC INSTRUCTION PROCESS 90 YEARS OF THE “SEVEN TESTS” OF JOSÉ CARLOS MARIÁTEGUI |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Arroyo Laguna, Eduardo |
author |
Arroyo Laguna, Eduardo |
author_facet |
Arroyo Laguna, Eduardo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Public instruction school modernization Mariategui Peru Instrucción pública escuela modernización Mariátegui Perú |
topic |
Public instruction school modernization Mariategui Peru Instrucción pública escuela modernización Mariátegui Perú |
description |
The Spanish inheritance has not only been a method of instruction, of education butcentrally an economic and social regime. Education and teaching must be seen aseconomic and social problems. The French influence was inserted, later, in this contextwith the complacency of those who saw in France the homeland of Jacobin and republicanfreedom as those who at the same time and at the same time were inspired by thethought and practice of conservative restoration . The American influence prevails in theend, although with setbacks, as a result of a country that started an embryonic capitalistdevelopment at the same time that it imported American capital, ideas and technicians.The aim is to explain how Peruvian public education has managed to break into Peruviansociety, but at the same time how it also implies its failure in the 21st century. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo evaluado por pares. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714 10.31381/scientia.v21i21.2714 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714 |
identifier_str_mv |
10.31381/scientia.v21i21.2714 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/2714/2851 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Scientia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Scientia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD RICARDO PALMA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDAD RICARDO PALMA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Scientia; Vol. 21 Núm. 21 (2019): SCIENTIA; 19-31 1993-422X 2519-5743 10.31381/scientia.v21i21 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789625160254357504 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).