Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico

Descripción del Articulo

Mexico possess a system of Intercultural Universities built “from the top” (of the government) that after ten years of implementation presents important limitations derived from the hegemonic state indigenism. As an alternative, education experiences have emerged  “ from below” ( from the i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Vargas Moreno, Paola
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2772
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below”
Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo
id REVURP_b36ae210815c3e4fa6d751427efbe434
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2772
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, MexicoDisputas por la educación superior intercultural en escenarios de conflicto. El caso de Guerrero, MéxicoVargas Moreno, PaolaHigher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below”Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajoMexico possess a system of Intercultural Universities built “from the top” (of the government) that after ten years of implementation presents important limitations derived from the hegemonic state indigenism. As an alternative, education experiences have emerged  “ from below” ( from the indigenism people) to build a counterhegemonic and autonomous  higher education , closer to the local necessities, however financing and legality of these process put them in a juncture that mark their relations (conflict- business) with the government. This dispute scenario becomes even more complex when the territories where this projects take place are conflict scenarios between the government, political parties, local guerrillas, drug trafficking and different forms of the own local community justice, as it is in the Guerrero area in Mexico.  In this context, this document: I) show us the way the dispute has been increase in relation to the reason and the duty of the Intercultural Higher Education, in Guerrero.  II) It places as a variable, the relation of the experiences with the local violence context and, III) it shows the lack of dichotomy “from the top” vs, “from below”, all of this considering the creation and development of two local intercultural universities.México cuenta con un sistema de Universidades Interculturales construidas “desde arriba” (desde el Estado) que, tras diez años de implementación, presenta limitaciones importantes derivadas del indigenismo estatal hegemónico. Como alternativa, han emergido experiencias “desde abajo” (desde los pueblos indígenas) para construir una educación superior contrahegemónica y autónoma, más cercana a las necesidades locales; empero, el financiamiento y legalidad de estos procesos, los coloca en una encrucijada que signa sus relaciones (negociaciones-conflictos) con el Estado. Este escenario de disputa se complejiza aún más cuando los territorios en donde se materializan los proyectos son escenarios de conflicto entre Estado, partidos políticos, guerrillas locales, narcotráfico y formas de justicia propia-comunitaria, como sucede en el caso del Estado de Guerrero, México. En este marco, el presente documento I) da cuenta de cómo se ha consolidado la disputa por el ser y el deber ser de la Educación Superior Intercultural en Guerrero II) coloca como variable la relación de las experiencias con el contexto de violencia local y III) demuestra la insuficiencia de la dicotomía “desde arriba” vs. “desde abajo”, todo ello con base en el análisis de los orígenes y trayectorias de dos universidades interculturales locales. Universidad Ricardo Palma2020-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/277210.31381/pluriversidad.v4i4.2772PLURIVERSIDAD; Núm. 4 (2019): PLURIVERSIDAD; 81 - 982617-62622617-625410.31381/pluriversidad.v4i4reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2907http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2943Derechos de autor 2020 PLURIVERSIDADinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/27722020-02-25T16:27:06Z
dc.title.none.fl_str_mv Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
Disputas por la educación superior intercultural en escenarios de conflicto. El caso de Guerrero, México
title Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
spellingShingle Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
Vargas Moreno, Paola
Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below”
Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo
title_short Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
title_full Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
title_fullStr Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
title_full_unstemmed Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
title_sort Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
dc.creator.none.fl_str_mv Vargas Moreno, Paola
author Vargas Moreno, Paola
author_facet Vargas Moreno, Paola
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below”
Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo
topic Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below”
Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo
description Mexico possess a system of Intercultural Universities built “from the top” (of the government) that after ten years of implementation presents important limitations derived from the hegemonic state indigenism. As an alternative, education experiences have emerged  “ from below” ( from the indigenism people) to build a counterhegemonic and autonomous  higher education , closer to the local necessities, however financing and legality of these process put them in a juncture that mark their relations (conflict- business) with the government. This dispute scenario becomes even more complex when the territories where this projects take place are conflict scenarios between the government, political parties, local guerrillas, drug trafficking and different forms of the own local community justice, as it is in the Guerrero area in Mexico.  In this context, this document: I) show us the way the dispute has been increase in relation to the reason and the duty of the Intercultural Higher Education, in Guerrero.  II) It places as a variable, the relation of the experiences with the local violence context and, III) it shows the lack of dichotomy “from the top” vs, “from below”, all of this considering the creation and development of two local intercultural universities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Revisión por pares externos
External peer review
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772
10.31381/pluriversidad.v4i4.2772
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772
identifier_str_mv 10.31381/pluriversidad.v4i4.2772
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2907
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2943
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 PLURIVERSIDAD
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 PLURIVERSIDAD
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv PLURIVERSIDAD; Núm. 4 (2019): PLURIVERSIDAD; 81 - 98
2617-6262
2617-6254
10.31381/pluriversidad.v4i4
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625152271548416
score 13.959468
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).