Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico
Descripción del Articulo
Mexico possess a system of Intercultural Universities built “from the top” (of the government) that after ten years of implementation presents important limitations derived from the hegemonic state indigenism. As an alternative, education experiences have emerged “ from below” ( from the i...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2772 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below” Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo |
id |
REVURP_b36ae210815c3e4fa6d751427efbe434 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/2772 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, MexicoDisputas por la educación superior intercultural en escenarios de conflicto. El caso de Guerrero, MéxicoVargas Moreno, PaolaHigher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below”Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajoMexico possess a system of Intercultural Universities built “from the top” (of the government) that after ten years of implementation presents important limitations derived from the hegemonic state indigenism. As an alternative, education experiences have emerged “ from below” ( from the indigenism people) to build a counterhegemonic and autonomous higher education , closer to the local necessities, however financing and legality of these process put them in a juncture that mark their relations (conflict- business) with the government. This dispute scenario becomes even more complex when the territories where this projects take place are conflict scenarios between the government, political parties, local guerrillas, drug trafficking and different forms of the own local community justice, as it is in the Guerrero area in Mexico. In this context, this document: I) show us the way the dispute has been increase in relation to the reason and the duty of the Intercultural Higher Education, in Guerrero. II) It places as a variable, the relation of the experiences with the local violence context and, III) it shows the lack of dichotomy “from the top” vs, “from below”, all of this considering the creation and development of two local intercultural universities.México cuenta con un sistema de Universidades Interculturales construidas “desde arriba” (desde el Estado) que, tras diez años de implementación, presenta limitaciones importantes derivadas del indigenismo estatal hegemónico. Como alternativa, han emergido experiencias “desde abajo” (desde los pueblos indígenas) para construir una educación superior contrahegemónica y autónoma, más cercana a las necesidades locales; empero, el financiamiento y legalidad de estos procesos, los coloca en una encrucijada que signa sus relaciones (negociaciones-conflictos) con el Estado. Este escenario de disputa se complejiza aún más cuando los territorios en donde se materializan los proyectos son escenarios de conflicto entre Estado, partidos políticos, guerrillas locales, narcotráfico y formas de justicia propia-comunitaria, como sucede en el caso del Estado de Guerrero, México. En este marco, el presente documento I) da cuenta de cómo se ha consolidado la disputa por el ser y el deber ser de la Educación Superior Intercultural en Guerrero II) coloca como variable la relación de las experiencias con el contexto de violencia local y III) demuestra la insuficiencia de la dicotomía “desde arriba” vs. “desde abajo”, todo ello con base en el análisis de los orígenes y trayectorias de dos universidades interculturales locales. Universidad Ricardo Palma2020-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/277210.31381/pluriversidad.v4i4.2772PLURIVERSIDAD; Núm. 4 (2019): PLURIVERSIDAD; 81 - 982617-62622617-625410.31381/pluriversidad.v4i4reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2907http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2943Derechos de autor 2020 PLURIVERSIDADinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/27722020-02-25T16:27:06Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico Disputas por la educación superior intercultural en escenarios de conflicto. El caso de Guerrero, México |
title |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico |
spellingShingle |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico Vargas Moreno, Paola Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below” Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo |
title_short |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico |
title_full |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico |
title_fullStr |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico |
title_full_unstemmed |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico |
title_sort |
Dispute for the higher intercultural education in conflict scenes. Guerrero case, Mexico |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Vargas Moreno, Paola |
author |
Vargas Moreno, Paola |
author_facet |
Vargas Moreno, Paola |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below” Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo |
topic |
Higher education, intercultural higher education, Guerrero (Mexico), violence, “from the top” vs, “from below” Educación superior, educación superior intercultural, Guerrero (México), violencia, “desde arriba” vs “desde abajo |
description |
Mexico possess a system of Intercultural Universities built “from the top” (of the government) that after ten years of implementation presents important limitations derived from the hegemonic state indigenism. As an alternative, education experiences have emerged “ from below” ( from the indigenism people) to build a counterhegemonic and autonomous higher education , closer to the local necessities, however financing and legality of these process put them in a juncture that mark their relations (conflict- business) with the government. This dispute scenario becomes even more complex when the territories where this projects take place are conflict scenarios between the government, political parties, local guerrillas, drug trafficking and different forms of the own local community justice, as it is in the Guerrero area in Mexico. In this context, this document: I) show us the way the dispute has been increase in relation to the reason and the duty of the Intercultural Higher Education, in Guerrero. II) It places as a variable, the relation of the experiences with the local violence context and, III) it shows the lack of dichotomy “from the top” vs, “from below”, all of this considering the creation and development of two local intercultural universities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Revisión por pares externos External peer review |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772 10.31381/pluriversidad.v4i4.2772 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772 |
identifier_str_mv |
10.31381/pluriversidad.v4i4.2772 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2907 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/2772/2943 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 PLURIVERSIDAD info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 PLURIVERSIDAD |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
dc.source.none.fl_str_mv |
PLURIVERSIDAD; Núm. 4 (2019): PLURIVERSIDAD; 81 - 98 2617-6262 2617-6254 10.31381/pluriversidad.v4i4 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789625152271548416 |
score |
13.959468 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).