Estudio sociolingüístico de los tiempos verbales pretérito perfecto simple y pretérito pluscuamperfecto en modo indicativo en los estudiantes universitarios
Descripción del Articulo
ABSTRACTIn this article, from the perspective of William Labov’s variationist sociolinguistics, we describe the influence of the social variables of gender, age and career in alternation with the uses of the perfect simple and pluperfect verb tenses in indicative mode in students of the Faculty of L...
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| Fecha de Publicación: | 2021 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español |
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| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4585 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Sociolingüística, variables sociales, tiempos verbales, universidad Sociolinguistics, social variables, verb tenses, university |
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Estudio sociolingüístico de los tiempos verbales pretérito perfecto simple y pretérito pluscuamperfecto en modo indicativo en los estudiantes universitariosYalta Gonzales, EdgarRobles Muñoz, MirellaSociolingüística, variables sociales, tiempos verbales, universidadSociolinguistics, social variables, verb tenses, universityABSTRACTIn this article, from the perspective of William Labov’s variationist sociolinguistics, we describe the influence of the social variables of gender, age and career in alternation with the uses of the perfect simple and pluperfect verb tenses in indicative mode in students of the Faculty of Letters and Human Sciences (FLCH) of Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). For this purpose, we elaborated a questionnaire that is applied to know the frequency of use of these verb tenses in the students and thus, through the use of the sociolinguistic form, we analysed the influence of the social variables.En este artículo, desde la perspectiva de la sociolingüística variacionista de William Labov, describimos la influencia de las variables sociales de sexo, edad y carrera en alternancia con los usos de los tiempos verbales perfecto simple y pluscuamperfecto en modo indicativo en los estudiantes de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas (FLCH) de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). Para ello, elaboramos un cuestionario que se aplica con la finalidad de recabar la frecuencia de uso de estos tiempos verbales en los estudiantes y así, a través del empleo de la ficha sociolingüística, analizamos la influencia de las variables sociales en cuestión.Universidad Ricardo Palma2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRevisión por pares externosExternal peer reviewapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/458510.31381/pluriversidad.v1i8.4585PLURIVERSIDAD; Núm. 8 (2021): PLURIVERSIDAD; 145 - 1592617-62622617-625410.31381/pluriversidad.v1i8reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4585/5562http://revistas.urp.edu.pe/index.php/pluriversidad/article/view/4585/5571Derechos de autor 2021 PLURIVERSIDADinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/45852022-02-08T01:11:07Z |
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ABSTRACTIn this article, from the perspective of William Labov’s variationist sociolinguistics, we describe the influence of the social variables of gender, age and career in alternation with the uses of the perfect simple and pluperfect verb tenses in indicative mode in students of the Faculty of Letters and Human Sciences (FLCH) of Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM). For this purpose, we elaborated a questionnaire that is applied to know the frequency of use of these verb tenses in the students and thus, through the use of the sociolinguistic form, we analysed the influence of the social variables. |
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