How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!

Descripción del Articulo

Peruvian author Ricardo Palma achieved prominence as a South American literary through his pleasant and entertaining Peruvian Traditions that mostly resurrected the colonial world. To write his historical fiction, Palma was inspired by the Chronicles of the Indies and the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ward, Thomas
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3509
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico
Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Peruvian Traditions, Royal Commentaries, coloniality, indigenous representation, War of the Pacific.
id REVURP_393f3637a2df17977d7ab9aa27a53ff9
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/3509
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!¡Cómo desvanecen los Comentarios reales de «Carta canta» de Palma!Ward, ThomasRicardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del PacíficoRicardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Peruvian Traditions, Royal Commentaries, coloniality, indigenous representation, War of the Pacific.Peruvian author Ricardo Palma achieved prominence as a South American literary through his pleasant and entertaining Peruvian Traditions that mostly resurrected the colonial world. To write his historical fiction, Palma was inspired by the Chronicles of the Indies and the plot of his tradition “Carta canta” comes directly from Inca Garcilaso de la Vega’s Royal Commentaries. However, from the firstincarnation of the tradition from 1875 to the last one, Palma conceals his true source of the story. For the second version, improved after the War of the Pacific, our philological research reveals that Palma continued tweaking still other Garcilaso elements. We offer some conclusions about why he insisted on hiding his debt to Garcilaso and what coloniality had to do with his motivations.El autor peruano Ricardo Palma logró preeminencia como luminaria literaria sudamericana mediante sus placenteras y amenas Tradiciones peruanas que en su mayoría resucitan el mundo colonial. Para redactar su ficción histórica, Palma se inspira en las crónicas de Indias y la trama de su tradición «Carta canta» viene directamente de los Comentarios reales de Inca Garcilaso de la Vega. Sin embargo, desde la primera encarnación de la tradición de 1875 hasta la última, Palma oculta la verdadera fuente para el relato. Para la segunda versión, perfeccionada después de la Guerra del Pacífico, nuestra investigación filológica revela que Palma sigue modificando aun otros elementos de Garcilaso. Ofrecemos algunas conclusiones sobre por qué se empeñaba en esconder su deuda conGarcilaso y cómo sus motivaciones en estas actividades se relacionan con la colonialidad.Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/350910.31381/ap.v0i19.3509Aula Palma; Núm. 19 (2020): Aula Palma; 329-3482415-22181810-752410.31381/ap.v0i19reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509/4286Derechos de autor 2020 Aula Palmainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/35092021-05-12T08:17:11Z
dc.title.none.fl_str_mv How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
¡Cómo desvanecen los Comentarios reales de «Carta canta» de Palma!
title How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
spellingShingle How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
Ward, Thomas
Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico
Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Peruvian Traditions, Royal Commentaries, coloniality, indigenous representation, War of the Pacific.
title_short How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
title_full How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
title_fullStr How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
title_full_unstemmed How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
title_sort How the actual Comments of "Carta sings" from Palma!
dc.creator.none.fl_str_mv Ward, Thomas
author Ward, Thomas
author_facet Ward, Thomas
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico
Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Peruvian Traditions, Royal Commentaries, coloniality, indigenous representation, War of the Pacific.
topic Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Tradiciones Peruanas, Comentarios reales, colonialidad, representación de indígenas, Guerra del Pacífico
Ricardo Palma, Inca Garcilaso de la Vega, Jiménez de la Espada, Peruvian Traditions, Royal Commentaries, coloniality, indigenous representation, War of the Pacific.
description Peruvian author Ricardo Palma achieved prominence as a South American literary through his pleasant and entertaining Peruvian Traditions that mostly resurrected the colonial world. To write his historical fiction, Palma was inspired by the Chronicles of the Indies and the plot of his tradition “Carta canta” comes directly from Inca Garcilaso de la Vega’s Royal Commentaries. However, from the firstincarnation of the tradition from 1875 to the last one, Palma conceals his true source of the story. For the second version, improved after the War of the Pacific, our philological research reveals that Palma continued tweaking still other Garcilaso elements. We offer some conclusions about why he insisted on hiding his debt to Garcilaso and what coloniality had to do with his motivations.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509
10.31381/ap.v0i19.3509
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509
identifier_str_mv 10.31381/ap.v0i19.3509
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Aula_Palma/article/view/3509/4286
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Aula Palma
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Aula Palma
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Instituto Ricardo Palma de la Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Aula Palma; Núm. 19 (2020): Aula Palma; 329-348
2415-2218
1810-7524
10.31381/ap.v0i19
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625151603605504
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).