Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023

Descripción del Articulo

The present research work is inherent to how to confront discrimination in Peru, particularly in the Cusco Region, from a regulatory proposal of the postgraduate units of two universities in Cusco. Given that even in the 21st century, manifestations of various forms of discrimination continue to be...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Romani Miranda, Úrsula Isabel, Rivera Muñoz, Jorge Leoncio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6304
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/6304
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:emotional factors and behavioral factors)
Cognitive-emotional-behavioral factors
digital participation
digital education
inequality and inequity
Factores cognitivos-emocionales-conductuales
participación digital
educación digital
desigualdad e inequidad
id REVURP_13517f2b8fe2dc827f9759b61d2851f4
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/6304
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023Ciudadanía digital y discriminación en programas de maestría de derecho en Cusco- Perú 2023Romani Miranda, Úrsula Isabel Rivera Muñoz, Jorge Leoncio emotional factors and behavioral factors)Cognitive-emotional-behavioral factorsdigital participationdigital educationinequality and inequityFactores cognitivos-emocionales-conductualesparticipación digitaleducación digitaldesigualdad e inequidadThe present research work is inherent to how to confront discrimination in Peru, particularly in the Cusco Region, from a regulatory proposal of the postgraduate units of two universities in Cusco. Given that even in the 21st century, manifestations of various forms of discrimination continue to be observed, such as: ethnic, linguistic, origin, social, economic, ideological, gender, among others. In this sense, the main objective of the work is to establish comparative criteria of mechanisms and use of digital citizenship to confront discrimination in the Law Master’s Program of the Andina University of Cusco and the San Antonio de Abad National University of Cusco. In Semester 2023-I, therefore, the methodology applied is a qualitative research approach with phenomenological design, assuming a population and census sample with intentionality. Finally, the comparison criteria were obtained: the subcategories of digital citizenship.El presente trabajo de investigación es inherente a cómo enfrentar la discriminación en el Perú, en particular en la Región Cusco, desde una propuesta normativa de las unidades de posgrado de dos universidades del Cusco. Dado que aún en pleno siglo XXI se siguen observando manifestaciones de diversas formas de discriminación como: la étnica, la lingüística, de procedencia, la social, la económica, la ideológica, de género, entre otras. En tal sentido, el objetivo principal del trabajo es establecer criterios comparativos de mecanismos y uso de la ciudadanía digital para enfrentar la discriminación en el Programa de Maestría de Derecho de la Universidad de Andina del Cusco y la Universidad Nacional San Antonio de Abad del Cusco, en el Semestre 2023-I, por ello, la metodología aplicada es una investigación enfoque cualitativo con el diseño fenomenológico, asumiendo una población y muestra censal con intencionalidad. Por último, se obtuvo como resultado los criterios de comparación las subcategorías de la ciudadanía digital (factores cognitivos, factores emocionales y factores conductuales), los tipos de discriminación (étnico y género) y el sexo de los estudiantes (femenino y masculino).UNIVERSIDAD RICARDO PALMA2024-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por pares.application/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/6304Scientia; Vol. 25 Núm. 25 (2023): SCIENTIA1993-422X2519-574310.31381/scientia.v25i25reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/6304/9793Derechos de autor 2024 Scientiainfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/63042024-01-03T03:52:26Z
dc.title.none.fl_str_mv Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
Ciudadanía digital y discriminación en programas de maestría de derecho en Cusco- Perú 2023
title Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
spellingShingle Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
Romani Miranda, Úrsula Isabel
emotional factors and behavioral factors)
Cognitive-emotional-behavioral factors
digital participation
digital education
inequality and inequity
Factores cognitivos-emocionales-conductuales
participación digital
educación digital
desigualdad e inequidad
title_short Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
title_full Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
title_fullStr Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
title_full_unstemmed Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
title_sort Digital citizenship and discrimination in master of law programs in Cusco- Peru 2023
dc.creator.none.fl_str_mv Romani Miranda, Úrsula Isabel
Rivera Muñoz, Jorge Leoncio
author Romani Miranda, Úrsula Isabel
author_facet Romani Miranda, Úrsula Isabel
Rivera Muñoz, Jorge Leoncio
author_role author
author2 Rivera Muñoz, Jorge Leoncio
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv emotional factors and behavioral factors)
Cognitive-emotional-behavioral factors
digital participation
digital education
inequality and inequity
Factores cognitivos-emocionales-conductuales
participación digital
educación digital
desigualdad e inequidad
topic emotional factors and behavioral factors)
Cognitive-emotional-behavioral factors
digital participation
digital education
inequality and inequity
Factores cognitivos-emocionales-conductuales
participación digital
educación digital
desigualdad e inequidad
description The present research work is inherent to how to confront discrimination in Peru, particularly in the Cusco Region, from a regulatory proposal of the postgraduate units of two universities in Cusco. Given that even in the 21st century, manifestations of various forms of discrimination continue to be observed, such as: ethnic, linguistic, origin, social, economic, ideological, gender, among others. In this sense, the main objective of the work is to establish comparative criteria of mechanisms and use of digital citizenship to confront discrimination in the Law Master’s Program of the Andina University of Cusco and the San Antonio de Abad National University of Cusco. In Semester 2023-I, therefore, the methodology applied is a qualitative research approach with phenomenological design, assuming a population and census sample with intentionality. Finally, the comparison criteria were obtained: the subcategories of digital citizenship.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo evaluado por pares.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/6304
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/6304
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Scientia/article/view/6304/9793
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Scientia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Scientia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD RICARDO PALMA
dc.source.none.fl_str_mv Scientia; Vol. 25 Núm. 25 (2023): SCIENTIA
1993-422X
2519-5743
10.31381/scientia.v25i25
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625160832122880
score 13.939085
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).