The middle classes in the popular imagination

Descripción del Articulo

In this article the authors aim at putting together the basic opinions and attitudes held by low-income groups regarding the middle classes, placing special emphasis on the underlying social processes. In other words, the authors explore the subjective dimensión of how social classes perceive each o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Portocarrero, Gonzalo, Arrieta, María Luisa
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1985
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:Revistas - Universidad del Pacífico
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/217
Enlace del recurso:https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/217
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVUP_f45c9d7e3b7a4745aa69d29021bd61c6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/217
network_acronym_str REVUP
network_name_str Revistas - Universidad del Pacífico
repository_id_str
spelling The middle classes in the popular imaginationLas clases medias en la imaginación popularPortocarrero, GonzaloArrieta, María LuisaIn this article the authors aim at putting together the basic opinions and attitudes held by low-income groups regarding the middle classes, placing special emphasis on the underlying social processes. In other words, the authors explore the subjective dimensión of how social classes perceive each other. The method used is based on the utilization of a projective test especially designed for this research project and of a questionnaire answered by 307 sénior high school students, both in Lima and in other provinces. According to the analysis of the results, the authors arrive to an interpetation of the attitudes and beliefs of low-income youth with regard to wealth and its attainment.​En el presente artículo los autores buscan reconstruir las opiniones y actitudes de los sectores populares hacia las clases medias dando especial énfasis en sus análisis a las formas colectivas de pensar y sentir, es decir, explorando la dimensión subjetiva de cómo se perciben mutuamente las clases sociales. El método seguido se basa en la utilización de una prueba proyectiva elaborada especialmente para esta investigación y de un cuestionario aplicado individualmente a 307 estudiantes del quinto año de secundaria, en Lima y provincias. En función del análisis de estos resultados, los autores hacen una interpretación de cómo piensa y se sitúa la juventud popular frente a la riqueza y al logro de la misma.Universidad del Pacífico1985-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/21710.21678/apuntes.17.217Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 17; 47-68Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 17; 47-682223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/217/219Derechos de autor 2017 Apunteshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/2172018-04-05T15:59:25Z
dc.title.none.fl_str_mv The middle classes in the popular imagination
Las clases medias en la imaginación popular
title The middle classes in the popular imagination
spellingShingle The middle classes in the popular imagination
Portocarrero, Gonzalo
title_short The middle classes in the popular imagination
title_full The middle classes in the popular imagination
title_fullStr The middle classes in the popular imagination
title_full_unstemmed The middle classes in the popular imagination
title_sort The middle classes in the popular imagination
dc.creator.none.fl_str_mv Portocarrero, Gonzalo
Arrieta, María Luisa
author Portocarrero, Gonzalo
author_facet Portocarrero, Gonzalo
Arrieta, María Luisa
author_role author
author2 Arrieta, María Luisa
author2_role author
description In this article the authors aim at putting together the basic opinions and attitudes held by low-income groups regarding the middle classes, placing special emphasis on the underlying social processes. In other words, the authors explore the subjective dimensión of how social classes perceive each other. The method used is based on the utilization of a projective test especially designed for this research project and of a questionnaire answered by 307 sénior high school students, both in Lima and in other provinces. According to the analysis of the results, the authors arrive to an interpetation of the attitudes and beliefs of low-income youth with regard to wealth and its attainment.​
publishDate 1985
dc.date.none.fl_str_mv 1985-01-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/217
10.21678/apuntes.17.217
url https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/217
identifier_str_mv 10.21678/apuntes.17.217
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/217/219
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 17; 47-68
Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 17; 47-68
2223-1757
0252-1865
reponame:Revistas - Universidad del Pacífico
instname:Universidad del Pacífico
instacron:UP
instname_str Universidad del Pacífico
instacron_str UP
institution UP
reponame_str Revistas - Universidad del Pacífico
collection Revistas - Universidad del Pacífico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1790892659225657344
score 13.959421
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).