Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006

Descripción del Articulo

Recent economic expansion in Peru has apparently encouraged higher education demand. Averages, however, mask strong differences between expenditure groups and a potential anti-poor bias. We build a simple theoretical model that predicts a positive relation between education demand, households’ endow...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Castro, Juan F., Casavilca, Pedro, Lizarzaburu, Rose
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2010
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:Revistas - Universidad del Pacífico
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/596
Enlace del recurso:https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/596
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVUP_ca29473990cc5668562b7f1e1bdc7ba9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/596
network_acronym_str REVUP
network_name_str Revistas - Universidad del Pacífico
repository_id_str
spelling Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006Crecimiento económico y demanda por educación superior en el Perú: un estudio para el período 2004-2006Castro, Juan F.Casavilca, PedroLizarzaburu, RoseRecent economic expansion in Peru has apparently encouraged higher education demand. Averages, however, mask strong differences between expenditure groups and a potential anti-poor bias. We build a simple theoretical model that predicts a positive relation between education demand, households’ endowments and wage premia. Access to credit reduces endowments’ impact and also encourages education demand if its return is sufficiently large. These predictions are validated after estimating enrolment probabilities using a panelof households for the period 2004-2006. Results help explain the antipoor bias if we combine the relatively small expenditure growth experienced by the first quintiles and the reduction exhibited by the wage premium. Our results also highlight the importance of short run credit constraints and basic education quality as determinants of postsecondary enrolment. This supports the need to develop financing opportunities for low income youngsters, but only after securing an appropriate selection mechanism to focalize this intervention on those with academic potential.En el Perú, la reciente expansión económica parece haber alentado una mayor demanda por educación superior. Sin embargo, el promedio enmascara marcadas diferencias entre grupos de gasto y un potencial sesgo antipobre. Construimos un modelo teórico sencillo que predice una relación positiva entre esta demanda, la dotación del hogar y la prima de salarios. El acceso al crédito, por su parte, reduce la importancia de la dotación y también alienta la demanda por educación si su retorno es alto. Estas predicciones son validadas con una estimación de la probabilidad de asistencia usando un panel de hogares para el periodo 2004-2006. Los resultados ayudan a explicar el sesgo antipobre si combinamos la menor expansión del gasto ocurrida en los primeros quintiles con la caída registrada en la prima de salarios. Nuestros resultados también destacan la importancia que tienen las restricciones crediticias de corto plazo y la calidad de la instrucción básica como determinantes de lamatrícula post secundaria. Esto refuerza la necesidad de desarrollar oportunidades de financiamiento para jóvenes de bajos ingresos, pero solo después de asegurar un mecanismo de selección que permita focalizar la intervención sobre aquellos con potencial académico.Universidad del Pacífico2010-02-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/59610.21678/apuntes.66.596Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 66; 29-58Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 66; 29-582223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/596/598Derechos de autor 2017 Apunteshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/5962018-03-27T21:40:19Z
dc.title.none.fl_str_mv Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
Crecimiento económico y demanda por educación superior en el Perú: un estudio para el período 2004-2006
title Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
spellingShingle Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
Castro, Juan F.
title_short Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
title_full Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
title_fullStr Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
title_full_unstemmed Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
title_sort Economic growth and demand for higher education in Peru: a study for the period 2004-2006
dc.creator.none.fl_str_mv Castro, Juan F.
Casavilca, Pedro
Lizarzaburu, Rose
author Castro, Juan F.
author_facet Castro, Juan F.
Casavilca, Pedro
Lizarzaburu, Rose
author_role author
author2 Casavilca, Pedro
Lizarzaburu, Rose
author2_role author
author
description Recent economic expansion in Peru has apparently encouraged higher education demand. Averages, however, mask strong differences between expenditure groups and a potential anti-poor bias. We build a simple theoretical model that predicts a positive relation between education demand, households’ endowments and wage premia. Access to credit reduces endowments’ impact and also encourages education demand if its return is sufficiently large. These predictions are validated after estimating enrolment probabilities using a panelof households for the period 2004-2006. Results help explain the antipoor bias if we combine the relatively small expenditure growth experienced by the first quintiles and the reduction exhibited by the wage premium. Our results also highlight the importance of short run credit constraints and basic education quality as determinants of postsecondary enrolment. This supports the need to develop financing opportunities for low income youngsters, but only after securing an appropriate selection mechanism to focalize this intervention on those with academic potential.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-02-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/596
10.21678/apuntes.66.596
url https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/596
identifier_str_mv 10.21678/apuntes.66.596
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/596/598
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 66; 29-58
Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 66; 29-58
2223-1757
0252-1865
reponame:Revistas - Universidad del Pacífico
instname:Universidad del Pacífico
instacron:UP
instname_str Universidad del Pacífico
instacron_str UP
institution UP
reponame_str Revistas - Universidad del Pacífico
collection Revistas - Universidad del Pacífico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1790892661631090688
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).