Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru

Descripción del Articulo

This paper is part of the international EduCovid19 project that seeks to describe teachers’ perceptions of the impact of COVID-19 on their practices, as well as those of their students. In this context, this article focuses on making comparisons of teachers’ perceptions on different variables and pr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Andrada, Pablo, Mateus, Julio-César
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:Revistas - Universidad del Pacífico
Lenguaje:español
inglés
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/1550
Enlace del recurso:https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Teaching practices
education
COVID-19 pandemic
distance learning
Chile
Peru
Prácticas docentes
educación
pandemia
educación a distancia
Perú
id REVUP_77b3610171af1be31df56d67d3fe43fb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/1550
network_acronym_str REVUP
network_name_str Revistas - Universidad del Pacífico
repository_id_str
spelling Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and PeruPercepciones del impacto de la pandemia en las prácticas docentes de Chile y PerúAndrada, PabloMateus, Julio-CésarTeaching practiceseducationCOVID-19 pandemicdistance learningChilePeruPrácticas docenteseducaciónpandemiaeducación a distanciaChilePerúThis paper is part of the international EduCovid19 project that seeks to describe teachers’ perceptions of the impact of COVID-19 on their practices, as well as those of their students. In this context, this article focuses on making comparisons of teachers’ perceptions on different variables and projecting their consequences on their teaching careers. A sample (N=541) of Chilean and Peruvian teachers of all educational levels participated in the study through a virtual structured questionnaire. The results show inequalities in the teaching practices of both countries based on significant differences linked to gender inequality, socioeconomic gaps, and the academic degree of the educators.Este trabajo forma parte del proyecto internacional EduCovid19, que busca describir la percepción de los docentes sobre el impacto de la COVID-19 en sus prácticas, así como la de sus estudiantes. En ese contexto, este texto se focaliza en realizar comparaciones de las percepciones docentes en diferentes variables y proyectar sus consecuencias en la carrera docente. Participaron del estudio una muestra (N=541) de profesores chilenos y peruanos de todos los niveles educativos a través de un cuestionario estructurado virtual. Los resultados muestran desigualdades en las prácticas docentes de ambos países a partir de diferencias significativas vinculadas con la desigualdad de género, brechas socioeconómicas y el grado académico de los educadores.Universidad del Pacífico2022-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 49 No. 92 (2022): Apuntes 92: Los saldos de la pandemia por COVID-19 en la educación latinoamericanaApuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 49 Núm. 92 (2022): Apuntes 92: Los saldos de la pandemia por COVID-19 en la educación latinoamericana2223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspaenghttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550/1616https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550/1802https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550/1660Derechos de autor 2022 Pablo Javier Andrada Sola, Julio Cesar Mateushttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/15502025-06-19T17:08:32Z
dc.title.none.fl_str_mv Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
Percepciones del impacto de la pandemia en las prácticas docentes de Chile y Perú
title Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
spellingShingle Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
Andrada, Pablo
Teaching practices
education
COVID-19 pandemic
distance learning
Chile
Peru
Prácticas docentes
educación
pandemia
educación a distancia
Chile
Perú
title_short Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
title_full Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
title_fullStr Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
title_full_unstemmed Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
title_sort Perceptions of the impact of the pandemic on teaching practices in Chile and Peru
dc.creator.none.fl_str_mv Andrada, Pablo
Mateus, Julio-César
author Andrada, Pablo
author_facet Andrada, Pablo
Mateus, Julio-César
author_role author
author2 Mateus, Julio-César
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Teaching practices
education
COVID-19 pandemic
distance learning
Chile
Peru
Prácticas docentes
educación
pandemia
educación a distancia
Chile
Perú
topic Teaching practices
education
COVID-19 pandemic
distance learning
Chile
Peru
Prácticas docentes
educación
pandemia
educación a distancia
Chile
Perú
description This paper is part of the international EduCovid19 project that seeks to describe teachers’ perceptions of the impact of COVID-19 on their practices, as well as those of their students. In this context, this article focuses on making comparisons of teachers’ perceptions on different variables and projecting their consequences on their teaching careers. A sample (N=541) of Chilean and Peruvian teachers of all educational levels participated in the study through a virtual structured questionnaire. The results show inequalities in the teaching practices of both countries based on significant differences linked to gender inequality, socioeconomic gaps, and the academic degree of the educators.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-23
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550
url https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550
dc.language.none.fl_str_mv spa
eng
language spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550/1616
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550/1802
https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/1550/1660
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Pablo Javier Andrada Sola, Julio Cesar Mateus
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Pablo Javier Andrada Sola, Julio Cesar Mateus
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes. Social Sciences Journal; Vol. 49 No. 92 (2022): Apuntes 92: Los saldos de la pandemia por COVID-19 en la educación latinoamericana
Apuntes. Revista de ciencias sociales; Vol. 49 Núm. 92 (2022): Apuntes 92: Los saldos de la pandemia por COVID-19 en la educación latinoamericana
2223-1757
0252-1865
reponame:Revistas - Universidad del Pacífico
instname:Universidad del Pacífico
instacron:UP
instname_str Universidad del Pacífico
instacron_str UP
institution UP
reponame_str Revistas - Universidad del Pacífico
collection Revistas - Universidad del Pacífico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1836562405137580032
score 13.955627
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).