Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002

Descripción del Articulo

This document presents a methodology for the calculation of the Structural Balance of the Public Sector and its application to the Peruvian economy during the period 1990-2002. There are two objectives for this research effort. First, it permits the evaluation of the economic authority's behavi...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ormeño S., Arturo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad del Pacífico
Repositorio:Revistas - Universidad del Pacífico
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/521
Enlace del recurso:https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/521
Nivel de acceso:acceso abierto
id REVUP_322bba44ab259e89d88eb1a450aee00d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/521
network_acronym_str REVUP
network_name_str Revistas - Universidad del Pacífico
repository_id_str
spelling Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002Balance estructural y la política fiscal en el Perú: 1990-2002Ormeño S., ArturoThis document presents a methodology for the calculation of the Structural Balance of the Public Sector and its application to the Peruvian economy during the period 1990-2002. There are two objectives for this research effort. First, it permits the evaluation of the economic authority's behavior during the period under analysis. Second, it allows the specification of a rule for fiscal policy. This rule is embedded into a general equilibrium model.The results obtained show that the Central Government management of its accounts can be characterized as pro-cyclical between 1990 and 1997 and counter-cyclical for the period 1996-2001. However, the results for the second and third quarter of 2002 show preliminary evidence of a change in fiscal policy towards a pro-cyclical pattern.Finally, and as expected, the incorporation of a fiscal rule into the general equilibrium model results in changes in the evolution of the fiscal deficit and the public debt stock. Both accounts fall more sharply in the occurrence of a positive terms of trade shock when the rule is added to the model than when it is not. Other results associated to the incorporation of the fiscal rule are: (i) a decline in the rate of growth of public expenditures due to the reduction in interest payments; (ii) a reduction in the rate of growth of imports; and (iii) an increase in the net foreign asset position of the economy.En este documento se presenta la metodología para el cálculo del balance estructural del sector publico y su aplicación en la economía peruana, en el período 1990-2002. Esto servirá, en primer lugar, para evaluar el comportamiento de la autoridad económica en el período bajo análisis. En segundo lugar, permite derivar una regla para el manejo de la política fiscal, la cual es incorporada en un modelo de equilibrio general.Los resultados obtenidos del cálculo del balance estructural del sector público muestran la aplicación de una política fiscal marcadamente procíclica -entre los años 1990-1995- y contracíclica -para el período 1996-2001- por parte del Gobierno central. En tanto, los resultados obtenidos para el segundo y tercer trimestre del año 2002, brindan evidencia preliminar de un cambio en el manejo fiscal hacia una conducta procíclica.Finalmente, en lo que respecta a los resultados obtenidos de la incorporación de la regla fiscal en un modelo de equilibrio general, se puede observar una marcada reducción del déficit fiscal y del stock de deuda, ante un shock positivo en los términos de intercambio. Asimismo, en comparación con los resultados obtenidos de un modelo que no incorpora este tipo de regla, se registra unmenor incremento en el gasto de gobierno (producto del menor pago porintereses de la deuda), un menor incremento en las importaciones y mayor crecimiento en el stock de activos externos netos de la economía, entre otros resultados.Universidad del Pacífico2014-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/52110.21678/apuntes.50.521Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 50; 80-106Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 50; 80-1062223-17570252-1865reponame:Revistas - Universidad del Pacíficoinstname:Universidad del Pacíficoinstacron:UPspahttps://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/521/523Derechos de autor 2017 Apuntesinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.up.edu.pe:article/5212018-04-03T16:45:11Z
dc.title.none.fl_str_mv Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
Balance estructural y la política fiscal en el Perú: 1990-2002
title Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
spellingShingle Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
Ormeño S., Arturo
title_short Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
title_full Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
title_fullStr Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
title_full_unstemmed Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
title_sort Structural Balance and Fiscal Policy in Peru: 1990-2002
dc.creator.none.fl_str_mv Ormeño S., Arturo
author Ormeño S., Arturo
author_facet Ormeño S., Arturo
author_role author
description This document presents a methodology for the calculation of the Structural Balance of the Public Sector and its application to the Peruvian economy during the period 1990-2002. There are two objectives for this research effort. First, it permits the evaluation of the economic authority's behavior during the period under analysis. Second, it allows the specification of a rule for fiscal policy. This rule is embedded into a general equilibrium model.The results obtained show that the Central Government management of its accounts can be characterized as pro-cyclical between 1990 and 1997 and counter-cyclical for the period 1996-2001. However, the results for the second and third quarter of 2002 show preliminary evidence of a change in fiscal policy towards a pro-cyclical pattern.Finally, and as expected, the incorporation of a fiscal rule into the general equilibrium model results in changes in the evolution of the fiscal deficit and the public debt stock. Both accounts fall more sharply in the occurrence of a positive terms of trade shock when the rule is added to the model than when it is not. Other results associated to the incorporation of the fiscal rule are: (i) a decline in the rate of growth of public expenditures due to the reduction in interest payments; (ii) a reduction in the rate of growth of imports; and (iii) an increase in the net foreign asset position of the economy.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-05
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/521
10.21678/apuntes.50.521
url https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/521
identifier_str_mv 10.21678/apuntes.50.521
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.up.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/521/523
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
publisher.none.fl_str_mv Universidad del Pacífico
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes. Social Sciences Journal; Apuntes 50; 80-106
Apuntes. Revista de ciencias sociales; Apuntes 50; 80-106
2223-1757
0252-1865
reponame:Revistas - Universidad del Pacífico
instname:Universidad del Pacífico
instacron:UP
instname_str Universidad del Pacífico
instacron_str UP
institution UP
reponame_str Revistas - Universidad del Pacífico
collection Revistas - Universidad del Pacífico
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1790892661023965184
score 13.78023
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).