The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa
Descripción del Articulo
The present work studies the color applied with lime paint on the walls of cells or homes of the nuns of the Monastery of Santa Catalina of Arequipa, where different layers of color or chromatic stratigraphy are preserved, which are a direct source to determine technical characteristics and signific...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Privada de Tacna |
Repositorio: | Revistas - Universidad Privada de Tacna |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.upt.edu.pe:article/846 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/846 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Color Pintura a la cal Estratigrafía cromática Celdas Monasterio de Santa Catalina Lime painting Chromatic stratigraphy Cells Monastery of Santa Catalina |
id |
REVUPT_14e3ed1021dd7848120fdb766abf26c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.upt.edu.pe:article/846 |
network_acronym_str |
REVUPT |
network_name_str |
Revistas - Universidad Privada de Tacna |
repository_id_str |
|
spelling |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in ArequipaEl color en los muros de las celdas del Monasterio de Santa Catalina de Siena de ArequipaVelazco Gutiérrez, MarisolColorPintura a la calEstratigrafía cromáticaCeldasMonasterio de Santa CatalinaColorLime paintingChromatic stratigraphyCellsMonastery of Santa CatalinaThe present work studies the color applied with lime paint on the walls of cells or homes of the nuns of the Monastery of Santa Catalina of Arequipa, where different layers of color or chromatic stratigraphy are preserved, which are a direct source to determine technical characteristics and significance. contextual. The tradition of painting lime ashlar walls with indigo blue, yellow ocher, red ocher, orange ocher and white corresponds to a technique and aesthetic that has remained intact for more than 400 years. The methodology began with the identification of layers of colors on the interior and exterior walls that characterize this unique work of art; For this purpose, coves or exploration windows were used, a chromatic and architectural survey detailed in cards. Subsequently, the technical characteristics were evaluated, preparing color samples on ashlar supports with lime paint obtained for the maintenance of the monastery, thus studying materials, preparation and application. The contextual significance of color was studied through tables that show the colors used on the interior and exterior walls of the rooms, which allowed us to appreciate the reduced palette of colors, the contrasts, the relationship with the uses of the space and with the formal characteristics of the space. urban complex of Arequipa viceregal architecture.El presente trabajo estudia el color aplicado con pintura a la cal sobre muros de celdas o viviendas de las religiosas del Monasterio de Santa Catalina de Arequipa, donde se conservan diferentes capas de color o estratigrafía cromática, que son fuente directa para determinar características técnicas y significación contextual. La tradición de pintar a la cal muros de sillar con azul añil, ocre amarillo, ocre rojo, ocre naranja y blanco corresponden a una técnica y estética que se mantiene intacta por más de 400 años. La metodología se inició con la identificación de capas de colores en los muros interiores y exteriores que caracterizan esta singular obra de arte; para este fin se utilizaron calas o ventanas de exploración, un levantamiento cromático y arquitectónico detallado en fichas. Posteriormente, se evaluaron las características técnicas, preparando muestras de colores sobre soportes de sillar con pintura a la cal obtenida para el mantenimiento del monasterio, estudiando así materiales, preparación y aplicación. La significación contextual del color se estudió mediante tablas que muestran los colores usados en los muros interiores y exteriores de los ambientes, lo que permitió apreciar la paleta reducida de colores, los contrastes, la relación con los usos del espacio y con las características formales del conjunto urbano de arquitectura virreinal arequipeña.Universidad Privada de Tacna2023-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/84610.47796/ra.2023i24.846Arquitek; No. 24 (2023): ArquitekArquitek; Núm. 24 (2023): Arquitek2617-08922073-881110.47796/ra.2023i24reponame:Revistas - Universidad Privada de Tacnainstname:Universidad Privada de Tacnainstacron:UPTspahttps://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/846/836https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/846/854Derechos de autor 2023 Marisol Velazco Gutiérrezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.upt.edu.pe:article/8462023-12-21T15:47:26Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa El color en los muros de las celdas del Monasterio de Santa Catalina de Siena de Arequipa |
title |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa |
spellingShingle |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa Velazco Gutiérrez, Marisol Color Pintura a la cal Estratigrafía cromática Celdas Monasterio de Santa Catalina Color Lime painting Chromatic stratigraphy Cells Monastery of Santa Catalina |
title_short |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa |
title_full |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa |
title_fullStr |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa |
title_full_unstemmed |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa |
title_sort |
The color on the walls of the cells of the monastery of Santa Catalina de Siena in Arequipa |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Velazco Gutiérrez, Marisol |
author |
Velazco Gutiérrez, Marisol |
author_facet |
Velazco Gutiérrez, Marisol |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Color Pintura a la cal Estratigrafía cromática Celdas Monasterio de Santa Catalina Color Lime painting Chromatic stratigraphy Cells Monastery of Santa Catalina |
topic |
Color Pintura a la cal Estratigrafía cromática Celdas Monasterio de Santa Catalina Color Lime painting Chromatic stratigraphy Cells Monastery of Santa Catalina |
description |
The present work studies the color applied with lime paint on the walls of cells or homes of the nuns of the Monastery of Santa Catalina of Arequipa, where different layers of color or chromatic stratigraphy are preserved, which are a direct source to determine technical characteristics and significance. contextual. The tradition of painting lime ashlar walls with indigo blue, yellow ocher, red ocher, orange ocher and white corresponds to a technique and aesthetic that has remained intact for more than 400 years. The methodology began with the identification of layers of colors on the interior and exterior walls that characterize this unique work of art; For this purpose, coves or exploration windows were used, a chromatic and architectural survey detailed in cards. Subsequently, the technical characteristics were evaluated, preparing color samples on ashlar supports with lime paint obtained for the maintenance of the monastery, thus studying materials, preparation and application. The contextual significance of color was studied through tables that show the colors used on the interior and exterior walls of the rooms, which allowed us to appreciate the reduced palette of colors, the contrasts, the relationship with the uses of the space and with the formal characteristics of the space. urban complex of Arequipa viceregal architecture. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/846 10.47796/ra.2023i24.846 |
url |
https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/846 |
identifier_str_mv |
10.47796/ra.2023i24.846 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/846/836 https://revistas.upt.edu.pe/ojs/index.php/arquitek/article/view/846/854 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Marisol Velazco Gutiérrez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Marisol Velazco Gutiérrez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Privada de Tacna |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Privada de Tacna |
dc.source.none.fl_str_mv |
Arquitek; No. 24 (2023): Arquitek Arquitek; Núm. 24 (2023): Arquitek 2617-0892 2073-8811 10.47796/ra.2023i24 reponame:Revistas - Universidad Privada de Tacna instname:Universidad Privada de Tacna instacron:UPT |
instname_str |
Universidad Privada de Tacna |
instacron_str |
UPT |
institution |
UPT |
reponame_str |
Revistas - Universidad Privada de Tacna |
collection |
Revistas - Universidad Privada de Tacna |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842353823836798976 |
score |
13.023852 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).