GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018

Descripción del Articulo

The objective was to demonstrate that the application of the graphic organizers develops the production of expository texts in the fourth cycle students (third and fourth grade) of primary education of the I.E 65058 - 2018; the type of study was explanatory, the quasi-experimental design with pre an...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Dávila Talepcio, Judith
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Privada de Pucallpa
Repositorio:Cultura Viva Amazónica
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:doi.crossref.org:article/116
Enlace del recurso:https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:organizadores gráficos
producción de textos
planificación
id REVUPP_e84bf4cbacdb8d1ef14eda11dc53344c
oai_identifier_str oai:doi.crossref.org:article/116
network_acronym_str REVUPP
network_name_str Cultura Viva Amazónica
repository_id_str .
spelling GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018ORGANIZADORES GRÁFICOS EN EL DESARROLLO DE LA PRODUCCIÓN DE TEXTOS EXPOSITIVOS EN ESTUDIANTES DEL IV CICLO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE LA I.E. 65058 EN EL DISTRITO DE MANANTAY -2018Dávila Talepcio, Judithorganizadores gráficosproducción de textosplanificaciónThe objective was to demonstrate that the application of the graphic organizers develops the production of expository texts in the fourth cycle students (third and fourth grade) of primary education of the I.E 65058 - 2018; the type of study was explanatory, the quasi-experimental design with pre and post test and control group, the sample consisted of 240 students, 124 students were the experimental group and 120 students were the control group, a test was used as an instrument text production that was applied as a pre and post test that was subjected to a process of validation and reliability, the results were: in the production texts in the pretest both the control group (51.67%) and experimental group ( 52.42%) were found in the Start level, while in the post test the experimental group (46.77) was found in achievement level and the control group (53.33%) was in process.The general conclusion was that the application of the graphic organizers in the post test significantly improved the production of expository texts in the students of the experimental group reaching the level of achievement, confirmed by the hypothesis test t> 0.05; Likewise, in the planning and textualization dimensions, the application of graphic organizers was significant t> 0.05. KEYWORDS: graphic organizers, text production, planning.El objetivo fue demostrar que la aplicación de los organizadores gráficos desarrolla la producción de textos expositivos en los estudiantes IV ciclo ( tercer y cuarto grado) de educación primaria de la I.E 65058 - 2018; el método de estudio fue explicativo, el diseño cuasi experimental con pre y post test y grupo control, la muestra estuvo conformada por 240 estudiantes, 124 estudiantes fueron el grupo experimental y 120 estudiantes fueron el grupo de control, se utilizó como instrumento una prueba de producción de textos que fue aplicada como pre y post test la misma que fue sometido a un proceso de validación y confiabilidad, los resultados fueron: en la producción textos en el pre test tanto el grupo control (51,67%)y grupo experimental (52,42%) se encontraron en nivel Inicio, mientras que en el post test el grupo experimental (46,77) se encontró en nivel logro y el grupo control (53,33%) en proceso. La conclusión general fue que la aplicación de los organizadores gráficos en el post test mejoro significativamente la producción de textos expositivos en los estudiantes del grupo experimental alcanzando el nivel de logro, confirmada por la prueba de hipótesis t> 0.05; así mismo en las dimensiones planificación y textualización la aplicación de organizadores gráficos fue significativa t> 0.05. PALABRAS CLAVE: organizadores gráficos, producción de textos, planificación.UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/11610.37292/riccva.v3i03.116REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 3 No. 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva AmazónicaREPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 3 Núm. 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica2664-81052517-960810.37292/riccva.v3i03reponame:Cultura Viva Amazónicainstname:Universidad Privada de Pucallpainstacron:UPPspahttps://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116/10510.37292/riccva.v3i03.116.g105Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPAinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:doi.crossref.org:article/1162020-01-07T20:07:47Z
dc.title.none.fl_str_mv GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
ORGANIZADORES GRÁFICOS EN EL DESARROLLO DE LA PRODUCCIÓN DE TEXTOS EXPOSITIVOS EN ESTUDIANTES DEL IV CICLO DE EDUCACIÓN PRIMARIA DE LA I.E. 65058 EN EL DISTRITO DE MANANTAY -2018
title GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
spellingShingle GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
Dávila Talepcio, Judith
organizadores gráficos
producción de textos
planificación
title_short GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
title_full GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
title_fullStr GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
title_full_unstemmed GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
title_sort GRAPHIC ORGANIZERS IN THE DEVELOPMENT OF THE PRODUCTION OF EXPOSITIVE TEXTS IN STUDENTS OF THE IV PRIMARY EDUCATION CYCLE OF THE I.E. 65058 IN THE DISTRICT OF MANANTAY -2018
dc.creator.none.fl_str_mv Dávila Talepcio, Judith
author Dávila Talepcio, Judith
author_facet Dávila Talepcio, Judith
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv organizadores gráficos
producción de textos
planificación
topic organizadores gráficos
producción de textos
planificación
description The objective was to demonstrate that the application of the graphic organizers develops the production of expository texts in the fourth cycle students (third and fourth grade) of primary education of the I.E 65058 - 2018; the type of study was explanatory, the quasi-experimental design with pre and post test and control group, the sample consisted of 240 students, 124 students were the experimental group and 120 students were the control group, a test was used as an instrument text production that was applied as a pre and post test that was subjected to a process of validation and reliability, the results were: in the production texts in the pretest both the control group (51.67%) and experimental group ( 52.42%) were found in the Start level, while in the post test the experimental group (46.77) was found in achievement level and the control group (53.33%) was in process.The general conclusion was that the application of the graphic organizers in the post test significantly improved the production of expository texts in the students of the experimental group reaching the level of achievement, confirmed by the hypothesis test t> 0.05; Likewise, in the planning and textualization dimensions, the application of graphic organizers was significant t> 0.05. KEYWORDS: graphic organizers, text production, planning.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-06
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116
10.37292/riccva.v3i03.116
url https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116
identifier_str_mv 10.37292/riccva.v3i03.116
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upp.edu.pe/index.php/RICCVA/article/view/116/105
10.37292/riccva.v3i03.116.g105
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA
dc.source.none.fl_str_mv REPOSITORIO DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 3 No. 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
REPOSITORIO DE REVISTAS DE LA UNIVERSIDAD PRIVADA DE PUCALLPA; Vol. 3 Núm. 03 (2018): Revista de Investigación Científica Cultura Viva Amazónica
2664-8105
2517-9608
10.37292/riccva.v3i03
reponame:Cultura Viva Amazónica
instname:Universidad Privada de Pucallpa
instacron:UPP
instname_str Universidad Privada de Pucallpa
instacron_str UPP
institution UPP
reponame_str Cultura Viva Amazónica
collection Cultura Viva Amazónica
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1852225463033790464
score 13.05525
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).