Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
Descripción del Articulo
To determine the significant relationship between emotional intelligence and academicprocrastination in secondary level students of the Educational Institution “Cleofé Arévalo del Águila”.Methodology: It was quantitative with a non-experimental, cross-sectional and correlational design.The populatio...
| Autores: | , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2022 |
| Institución: | Universidad Peruana Unión |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Unión |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1891 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence. Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia. |
| id |
REVUPEU_fa605c2dcedbb51e63b6a45e04e40812 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1891 |
| network_acronym_str |
REVUPEU |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021Inteligencia emocional y procrastinación académica en estudiantes del nivel secundario de Tarapoto, perú – 2021Reátegui Ríos, Romina Tarrillo Montenegro, Dámaris Córdova Saavedra, Flor Ramírez Vega, Celina Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence.Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia.To determine the significant relationship between emotional intelligence and academicprocrastination in secondary level students of the Educational Institution “Cleofé Arévalo del Águila”.Methodology: It was quantitative with a non-experimental, cross-sectional and correlational design.The population was 480 students from the first to fifth year of high school between the ages of 11and 18. The instruments used were: BarOn ICE Emotional Intelligence Inventory: NA in children andadolescents adapted to Peru by Ugarriza and Pajares (2005) and the Academic Procrastination Scale(EPA) adapted to Peru by Domínguez, Villegas and Centeno 2014. Results: There is an inverse andsignificant negative relationship between emotional intelligence and academic procrastination (-.264,p<0.01). It is evident that there is a negative and significant inverse relationship between the dimensionsof emotional intelligence and intrapersonal academic procrastination (r= -.288**), interpersonal (r=-.155**), adaptability (r= -.245**), stress management (r= -.226**) and general mood (r= -.158**).Conclusion: The higher the intrapersonal and interpersonal intelligence, stress management andgeneral mood, the lower the academic procrastination in the students of the educational institution.Determinar la relación significativa entre inteligencia emocional y procrastinaciónacadémica en estudiantes del nivel secundario de la Institución educativa “Cleofé Arévalo delÁguila”. Metodología: Fue cuantitativa con un diseño no experimental, de corte transversal y detipo correlacional. La población fue de 480 estudiantes del primero a quinto año de secundaria entrelas edades de 11 a 18 años. Los instrumentos que se utilizaron fueron: Inventario de InteligenciaEmocional de BarOn ICE: NA en niños y adolescentes adaptado al Perú por Ugarriza y Pajares(2005) y la Escala de Procrastinación Académica (EPA) adaptada al Perú por Domínguez, Villegasy Centeno 2014. Resultados: Existe una relación negativa inversa y significativa entre inteligenciaemocional y procrastinación académica (-,264, p<0.01). Se evidencia que existe una relación negativay significativa inversa entre las dimensiones de inteligencia emocional y procrastinación académicaintrapersonal (r= -,288**), interpersonal (r= -,155**), adaptabilidad (r= -,245**), manejo de estrés (r=-,226**) y animo en general (r= -,158**). Conclusión: Cuanto mayor sea la inteligencia intrapersonal,interpersonal, manejo de estrés y estado de ánimo en general, menor se la procrastinación académicaen los estudiantes de la institución educativa.Universidad Peruana Unión2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/189110.17162/rccs.v2i15.1891Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 42Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 422411-00942306-060310.17162/rccs.v2i15reponame:Revistas - Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891/2035Derechos de autor 2023 Romina Reátegui Ríos, Dámaris Tarrillo Montenegro, Flor Córdova Saavedra, Celina Ramírez Vegahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/18912023-07-24T13:58:05Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 Inteligencia emocional y procrastinación académica en estudiantes del nivel secundario de Tarapoto, perú – 2021 |
| title |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 |
| spellingShingle |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 Reátegui Ríos, Romina Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence. Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia. |
| title_short |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 |
| title_full |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 |
| title_fullStr |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 |
| title_full_unstemmed |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 |
| title_sort |
Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Reátegui Ríos, Romina Tarrillo Montenegro, Dámaris Córdova Saavedra, Flor Ramírez Vega, Celina |
| author |
Reátegui Ríos, Romina |
| author_facet |
Reátegui Ríos, Romina Tarrillo Montenegro, Dámaris Córdova Saavedra, Flor Ramírez Vega, Celina |
| author_role |
author |
| author2 |
Tarrillo Montenegro, Dámaris Córdova Saavedra, Flor Ramírez Vega, Celina |
| author2_role |
author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence. Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia. |
| topic |
Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence. Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia. |
| description |
To determine the significant relationship between emotional intelligence and academicprocrastination in secondary level students of the Educational Institution “Cleofé Arévalo del Águila”.Methodology: It was quantitative with a non-experimental, cross-sectional and correlational design.The population was 480 students from the first to fifth year of high school between the ages of 11and 18. The instruments used were: BarOn ICE Emotional Intelligence Inventory: NA in children andadolescents adapted to Peru by Ugarriza and Pajares (2005) and the Academic Procrastination Scale(EPA) adapted to Peru by Domínguez, Villegas and Centeno 2014. Results: There is an inverse andsignificant negative relationship between emotional intelligence and academic procrastination (-.264,p<0.01). It is evident that there is a negative and significant inverse relationship between the dimensionsof emotional intelligence and intrapersonal academic procrastination (r= -.288**), interpersonal (r=-.155**), adaptability (r= -.245**), stress management (r= -.226**) and general mood (r= -.158**).Conclusion: The higher the intrapersonal and interpersonal intelligence, stress management andgeneral mood, the lower the academic procrastination in the students of the educational institution. |
| publishDate |
2022 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891 10.17162/rccs.v2i15.1891 |
| url |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891 |
| identifier_str_mv |
10.17162/rccs.v2i15.1891 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891/2035 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 42 Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 42 2411-0094 2306-0603 10.17162/rccs.v2i15 reponame:Revistas - Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
| instname_str |
Universidad Peruana Unión |
| instacron_str |
UPEU |
| institution |
UPEU |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
| collection |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1796961641131147264 |
| score |
13.945474 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).