Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021

Descripción del Articulo

To determine the significant relationship between emotional intelligence and academicprocrastination in secondary level students of the Educational Institution “Cleofé Arévalo del Águila”.Methodology: It was quantitative with a non-experimental, cross-sectional and correlational design.The populatio...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Reátegui Ríos, Romina, Tarrillo Montenegro, Dámaris, Córdova Saavedra, Flor, Ramírez Vega, Celina
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1891
Enlace del recurso:https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence.
Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia.
id REVUPEU_fa605c2dcedbb51e63b6a45e04e40812
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1891
network_acronym_str REVUPEU
network_name_str Revistas - Universidad Peruana Unión
repository_id_str .
spelling Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021Inteligencia emocional y procrastinación académica en estudiantes del nivel secundario de Tarapoto, perú – 2021Reátegui Ríos, Romina Tarrillo Montenegro, Dámaris Córdova Saavedra, Flor Ramírez Vega, Celina Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence.Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia.To determine the significant relationship between emotional intelligence and academicprocrastination in secondary level students of the Educational Institution “Cleofé Arévalo del Águila”.Methodology: It was quantitative with a non-experimental, cross-sectional and correlational design.The population was 480 students from the first to fifth year of high school between the ages of 11and 18. The instruments used were: BarOn ICE Emotional Intelligence Inventory: NA in children andadolescents adapted to Peru by Ugarriza and Pajares (2005) and the Academic Procrastination Scale(EPA) adapted to Peru by Domínguez, Villegas and Centeno 2014. Results: There is an inverse andsignificant negative relationship between emotional intelligence and academic procrastination (-.264,p<0.01). It is evident that there is a negative and significant inverse relationship between the dimensionsof emotional intelligence and intrapersonal academic procrastination (r= -.288**), interpersonal (r=-.155**), adaptability (r= -.245**), stress management (r= -.226**) and general mood (r= -.158**).Conclusion: The higher the intrapersonal and interpersonal intelligence, stress management andgeneral mood, the lower the academic procrastination in the students of the educational institution.Determinar la relación significativa entre inteligencia emocional y procrastinaciónacadémica en estudiantes del nivel secundario de la Institución educativa “Cleofé Arévalo delÁguila”. Metodología: Fue cuantitativa con un diseño no experimental, de corte transversal y detipo correlacional. La población fue de 480 estudiantes del primero a quinto año de secundaria entrelas edades de 11 a 18 años. Los instrumentos que se utilizaron fueron: Inventario de InteligenciaEmocional de BarOn ICE: NA en niños y adolescentes adaptado al Perú por Ugarriza y Pajares(2005) y la Escala de Procrastinación Académica (EPA) adaptada al Perú por Domínguez, Villegasy Centeno 2014. Resultados: Existe una relación negativa inversa y significativa entre inteligenciaemocional y procrastinación académica (-,264, p<0.01). Se evidencia que existe una relación negativay significativa inversa entre las dimensiones de inteligencia emocional y procrastinación académicaintrapersonal (r= -,288**), interpersonal (r= -,155**), adaptabilidad (r= -,245**), manejo de estrés (r=-,226**) y animo en general (r= -,158**). Conclusión: Cuanto mayor sea la inteligencia intrapersonal,interpersonal, manejo de estrés y estado de ánimo en general, menor se la procrastinación académicaen los estudiantes de la institución educativa.Universidad Peruana Unión2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/189110.17162/rccs.v2i15.1891Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 42Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 422411-00942306-060310.17162/rccs.v2i15reponame:Revistas - Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891/2035Derechos de autor 2023 Romina Reátegui Ríos, Dámaris Tarrillo Montenegro, Flor Córdova Saavedra, Celina Ramírez Vegahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/18912023-07-24T13:58:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
Inteligencia emocional y procrastinación académica en estudiantes del nivel secundario de Tarapoto, perú – 2021
title Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
spellingShingle Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
Reátegui Ríos, Romina
Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence.
Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia.
title_short Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
title_full Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
title_fullStr Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
title_full_unstemmed Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
title_sort Emotional intelligence and academic procrastination in students of the secondary level of Tarapoto, Peru – 2021
dc.creator.none.fl_str_mv Reátegui Ríos, Romina
Tarrillo Montenegro, Dámaris
Córdova Saavedra, Flor
Ramírez Vega, Celina
author Reátegui Ríos, Romina
author_facet Reátegui Ríos, Romina
Tarrillo Montenegro, Dámaris
Córdova Saavedra, Flor
Ramírez Vega, Celina
author_role author
author2 Tarrillo Montenegro, Dámaris
Córdova Saavedra, Flor
Ramírez Vega, Celina
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence.
Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia.
topic Emotional Intelligence, Academic Procrastination, methodology, inverse relationship, evidence.
Inteligencia Emocional, Procrastinación Académica, metodología, relación inversa, evidencia.
description To determine the significant relationship between emotional intelligence and academicprocrastination in secondary level students of the Educational Institution “Cleofé Arévalo del Águila”.Methodology: It was quantitative with a non-experimental, cross-sectional and correlational design.The population was 480 students from the first to fifth year of high school between the ages of 11and 18. The instruments used were: BarOn ICE Emotional Intelligence Inventory: NA in children andadolescents adapted to Peru by Ugarriza and Pajares (2005) and the Academic Procrastination Scale(EPA) adapted to Peru by Domínguez, Villegas and Centeno 2014. Results: There is an inverse andsignificant negative relationship between emotional intelligence and academic procrastination (-.264,p<0.01). It is evident that there is a negative and significant inverse relationship between the dimensionsof emotional intelligence and intrapersonal academic procrastination (r= -.288**), interpersonal (r=-.155**), adaptability (r= -.245**), stress management (r= -.226**) and general mood (r= -.158**).Conclusion: The higher the intrapersonal and interpersonal intelligence, stress management andgeneral mood, the lower the academic procrastination in the students of the educational institution.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891
10.17162/rccs.v2i15.1891
url https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891
identifier_str_mv 10.17162/rccs.v2i15.1891
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1891/2035
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 42
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 33 - 42
2411-0094
2306-0603
10.17162/rccs.v2i15
reponame:Revistas - Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
reponame_str Revistas - Universidad Peruana Unión
collection Revistas - Universidad Peruana Unión
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1796961641131147264
score 13.945474
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).