Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
Descripción del Articulo
To evaluate the psychometric properties of the scale of Subjective Well-being for Children(EBSNAM). Methodology: Quantitative and psychometric in scope, since it proposes the creationand validation of an instrument, being subjected to tests and statistical analyzes that will determine itsvalidity an...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1890 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale. Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica. |
id |
REVUPEU_ee95c7af45a50e5ce5cd911b12de2827 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1890 |
network_acronym_str |
REVUPEU |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
repository_id_str |
. |
spelling |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)Propiedades Psicométricas de la Escala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM)Mamani Flores, Leyla Noemi Apaza Calla, Brighite Wendy Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale.Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica.To evaluate the psychometric properties of the scale of Subjective Well-being for Children(EBSNAM). Methodology: Quantitative and psychometric in scope, since it proposes the creationand validation of an instrument, being subjected to tests and statistical analyzes that will determine itsvalidity and reliability. Likewise, the research is characterized by being of a non-experimental design,since the variable was not manipulated and cross-sectional, because the information was collectedby applying the instrument in a determined time. Results: In the pilot study, favorable results wereobtained because 3 dimensions and 11 items were proposed for the creation of the Subjective Wellbeingfor Children scale (EBSNAM), taking into account the influential factors in the reliability andvalidity of the instrument. In the confirmatory study with a population of 1016 children, successfulresults were obtained in terms of reliability and validity (Cronbach’s Alpha 0.90) according to the mostappropriate model in 3 dimensions, which will allow us to validate and publish the Subjective Well-beingscale for Children. (EBSNAM). Conclusion: The Subjective Well-being for Children scale (EBSNAM)shows good internal consistency and construct validity.Evaluar las propiedades psicométricas de la escala de Bienestar Subjetivo para Niños(EBSNAM). Metodología: De tipo cuantitativa y de alcance psicométrico, puesto que proponela creación y validación de un instrumento, siendo sometido a pruebas y análisis estadísticos quedeterminarán su validez y fiabilidad. Asimismo, la investigación se caracteriza por ser de diseñono experimental, ya que no se manipuló la variable y de corte transversal, porque se recolectó lainformación aplicando el instrumento en tiempo determinado. Resultados: En el estudio piloto seobtuvieron resultados favorables debido a que se plantearon 3 dimensiones y 11 ítems para la creaciónde la escala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM), teniendo en cuenta los factores influyentesen la confiabilidad y validez del instrumento. En el estudio confirmatorio con una población de 1016niños se obtuvieron resultados exitosos en cuanto a la confiabilidad y validez (Alpha de Cronbach0.90) de acuerdo al modelo más adecuado en 3 dimensiones, que nos permitirá validar y publicar laescala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM). Conclusión: La escala de Bienestar Subjetivopara Niños (EBSNAM) evidencia una buena consistencia interna y validez de constructo.Universidad Peruana Unión2023-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/189010.17162/rccs.v2i15.1890Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 32Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 322411-00942306-060310.17162/rccs.v2i15reponame:Revistas - Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890/2034Derechos de autor 2023 Leyla Noemi Mamani Flores, Brighite Wendy Apaza Callahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/18902023-07-24T13:58:05Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) Propiedades Psicométricas de la Escala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM) |
title |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) |
spellingShingle |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) Mamani Flores, Leyla Noemi Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale. Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica. |
title_short |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) |
title_full |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) |
title_fullStr |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) |
title_full_unstemmed |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) |
title_sort |
Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mamani Flores, Leyla Noemi Apaza Calla, Brighite Wendy |
author |
Mamani Flores, Leyla Noemi |
author_facet |
Mamani Flores, Leyla Noemi Apaza Calla, Brighite Wendy |
author_role |
author |
author2 |
Apaza Calla, Brighite Wendy |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale. Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica. |
topic |
Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale. Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica. |
description |
To evaluate the psychometric properties of the scale of Subjective Well-being for Children(EBSNAM). Methodology: Quantitative and psychometric in scope, since it proposes the creationand validation of an instrument, being subjected to tests and statistical analyzes that will determine itsvalidity and reliability. Likewise, the research is characterized by being of a non-experimental design,since the variable was not manipulated and cross-sectional, because the information was collectedby applying the instrument in a determined time. Results: In the pilot study, favorable results wereobtained because 3 dimensions and 11 items were proposed for the creation of the Subjective Wellbeingfor Children scale (EBSNAM), taking into account the influential factors in the reliability andvalidity of the instrument. In the confirmatory study with a population of 1016 children, successfulresults were obtained in terms of reliability and validity (Cronbach’s Alpha 0.90) according to the mostappropriate model in 3 dimensions, which will allow us to validate and publish the Subjective Well-beingscale for Children. (EBSNAM). Conclusion: The Subjective Well-being for Children scale (EBSNAM)shows good internal consistency and construct validity. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-02 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890 10.17162/rccs.v2i15.1890 |
url |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890 |
identifier_str_mv |
10.17162/rccs.v2i15.1890 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890/2034 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Leyla Noemi Mamani Flores, Brighite Wendy Apaza Calla https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Leyla Noemi Mamani Flores, Brighite Wendy Apaza Calla https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 32 Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 32 2411-0094 2306-0603 10.17162/rccs.v2i15 reponame:Revistas - Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas - Universidad Peruana Unión |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1796961641128001536 |
score |
13.971837 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).