Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)

Descripción del Articulo

To evaluate the psychometric properties of the scale of Subjective Well-being for Children(EBSNAM). Methodology: Quantitative and psychometric in scope, since it proposes the creationand validation of an instrument, being subjected to tests and statistical analyzes that will determine itsvalidity an...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mamani Flores, Leyla Noemi, Apaza Calla, Brighite Wendy
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1890
Enlace del recurso:https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale.
Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica.
id REVUPEU_ee95c7af45a50e5ce5cd911b12de2827
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/1890
network_acronym_str REVUPEU
network_name_str Revistas - Universidad Peruana Unión
repository_id_str .
spelling Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)Propiedades Psicométricas de la Escala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM)Mamani Flores, Leyla Noemi Apaza Calla, Brighite Wendy Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale.Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica.To evaluate the psychometric properties of the scale of Subjective Well-being for Children(EBSNAM). Methodology: Quantitative and psychometric in scope, since it proposes the creationand validation of an instrument, being subjected to tests and statistical analyzes that will determine itsvalidity and reliability. Likewise, the research is characterized by being of a non-experimental design,since the variable was not manipulated and cross-sectional, because the information was collectedby applying the instrument in a determined time. Results: In the pilot study, favorable results wereobtained because 3 dimensions and 11 items were proposed for the creation of the Subjective Wellbeingfor Children scale (EBSNAM), taking into account the influential factors in the reliability andvalidity of the instrument. In the confirmatory study with a population of 1016 children, successfulresults were obtained in terms of reliability and validity (Cronbach’s Alpha 0.90) according to the mostappropriate model in 3 dimensions, which will allow us to validate and publish the Subjective Well-beingscale for Children. (EBSNAM). Conclusion: The Subjective Well-being for Children scale (EBSNAM)shows good internal consistency and construct validity.Evaluar las propiedades psicométricas de la escala de Bienestar Subjetivo para Niños(EBSNAM). Metodología: De tipo cuantitativa y de alcance psicométrico, puesto que proponela creación y validación de un instrumento, siendo sometido a pruebas y análisis estadísticos quedeterminarán su validez y fiabilidad. Asimismo, la investigación se caracteriza por ser de diseñono experimental, ya que no se manipuló la variable y de corte transversal, porque se recolectó lainformación aplicando el instrumento en tiempo determinado. Resultados: En el estudio piloto seobtuvieron resultados favorables debido a que se plantearon 3 dimensiones y 11 ítems para la creaciónde la escala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM), teniendo en cuenta los factores influyentesen la confiabilidad y validez del instrumento. En el estudio confirmatorio con una población de 1016niños se obtuvieron resultados exitosos en cuanto a la confiabilidad y validez (Alpha de Cronbach0.90) de acuerdo al modelo más adecuado en 3 dimensiones, que nos permitirá validar y publicar laescala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM). Conclusión: La escala de Bienestar Subjetivopara Niños (EBSNAM) evidencia una buena consistencia interna y validez de constructo.Universidad Peruana Unión2023-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdfhttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/189010.17162/rccs.v2i15.1890Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 32Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 322411-00942306-060310.17162/rccs.v2i15reponame:Revistas - Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890/2034Derechos de autor 2023 Leyla Noemi Mamani Flores, Brighite Wendy Apaza Callahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs2.revistas.upeu.edu.pe:article/18902023-07-24T13:58:05Z
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
Propiedades Psicométricas de la Escala de Bienestar Subjetivo para Niños (EBSNAM)
title Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
spellingShingle Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
Mamani Flores, Leyla Noemi
Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale.
Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica.
title_short Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
title_full Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
title_fullStr Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
title_full_unstemmed Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
title_sort Psychometric Properties of Subjective Well-being Scale for Children (EBSNAM)
dc.creator.none.fl_str_mv Mamani Flores, Leyla Noemi
Apaza Calla, Brighite Wendy
author Mamani Flores, Leyla Noemi
author_facet Mamani Flores, Leyla Noemi
Apaza Calla, Brighite Wendy
author_role author
author2 Apaza Calla, Brighite Wendy
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale.
Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica.
topic Subjective Well-being, Children, Psychometric Scale.
Bienestar Subjetivo, Niños, Escala Psicométrica.
description To evaluate the psychometric properties of the scale of Subjective Well-being for Children(EBSNAM). Methodology: Quantitative and psychometric in scope, since it proposes the creationand validation of an instrument, being subjected to tests and statistical analyzes that will determine itsvalidity and reliability. Likewise, the research is characterized by being of a non-experimental design,since the variable was not manipulated and cross-sectional, because the information was collectedby applying the instrument in a determined time. Results: In the pilot study, favorable results wereobtained because 3 dimensions and 11 items were proposed for the creation of the Subjective Wellbeingfor Children scale (EBSNAM), taking into account the influential factors in the reliability andvalidity of the instrument. In the confirmatory study with a population of 1016 children, successfulresults were obtained in terms of reliability and validity (Cronbach’s Alpha 0.90) according to the mostappropriate model in 3 dimensions, which will allow us to validate and publish the Subjective Well-beingscale for Children. (EBSNAM). Conclusion: The Subjective Well-being for Children scale (EBSNAM)shows good internal consistency and construct validity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-02
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890
10.17162/rccs.v2i15.1890
url https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890
identifier_str_mv 10.17162/rccs.v2i15.1890
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/rc_salud/article/view/1890/2034
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Leyla Noemi Mamani Flores, Brighite Wendy Apaza Calla
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Leyla Noemi Mamani Flores, Brighite Wendy Apaza Calla
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 No. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 32
Revista Científica de Ciencias de la Salud; Vol. 15 Núm. 2 (2022): Revista Científica de Ciencias de la Salud; 20 - 32
2411-0094
2306-0603
10.17162/rccs.v2i15
reponame:Revistas - Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
reponame_str Revistas - Universidad Peruana Unión
collection Revistas - Universidad Peruana Unión
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1796961641128001536
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).