Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school
Descripción del Articulo
Goal: To determine the effectiveness of the program “healthy adolescence” to improve lifestyle of fourth year students of secondary in a denominational private school. Methodology: This research is a Pre-experimental design, with a pre and post evaluation, and two measurements. The sample was confor...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/226 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/226 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Lifestyle healthy life adolescence healthy program secondary education Estilo de vida vida saludable adolescencia programa saludable educación secundaria. |
id |
REVUPEU_de792eb6103a9a29a3c76130df240278 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/226 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private schoolEficacia del programa “adolescencia saludable” para mejorar estilo de vida en estudiantes del 4to año de educación secundaria de un colegio privado confesional Quilla, RomarioMaquera, ErickLuz León, DeliaLifestylehealthy lifeadolescencehealthy programsecondary educationEstilo de vidavida saludableadolescenciaprograma saludableeducación secundaria.Goal: To determine the effectiveness of the program “healthy adolescence” to improve lifestyle of fourth year students of secondary in a denominational private school. Methodology: This research is a Pre-experimental design, with a pre and post evaluation, and two measurements. The sample was conformed by 30 students between 15-16 years old, to whom was applied a lifestyles questionnaire (PEPS-I) over a period of 4 months with 10 education sessions. Outcome: Before the implementation of the mentioned programme, 80% of students obtained a healthy lifestyle, a 10% students showed unhealthy lifestyles and a 10% presented very healthy lifestyles. After the implementation of our programme, were obtained the following results: 53.3% of students obtained a healthy lifestyle, 0% showed unhealthy lifestyles and a 46.7% of students presented very healthy lifestyles. Conclusion: It is shown that the applied program is effective in improving lifestyles in adolescents, and should be incorporate programs like these in the education area.Objetivo: Determinar la eficacia del programa “Adolescencia Saludable” para mejorar estilos de vida en los estudiantes del 4to año de educación secundaria de un colegio privado confesional. Metodología: el diseño de la investigación es de tipo Preexperimental, con una prueba y post prueba, y dos mediciones. La muestra estuvo conformada por 30 estudiantes de 15 a 16 años de edad, a quienes se les aplicó el cuestionario de estilos de vida (PEPS-I) en un período de cuatro meses con 10 sesiones educativas. Resultado: Antes de la aplicación del programa anteriormente mencionado, un 80% de estudiantes obtuvo un “estilo de vida saludable”, un 10% presento “estilos de vida poco saludables”, y otro 10% exhibió “estilos de vida muysaludables”. Después de la aplicación del programa “adolescencia saludable”, se obtuvieron los siguientes resultados: un 53.3% de estudiantes obtuvo un “estilo de vida saludable”, un 0% presento “estilos de vida poco saludables”, y un 46.7% de estudiantes mostró “estilos de vida muy saludables”. Conclusión: Se demuestra que el programa aplicado es eficaz para mejorar estilos de vida en adolescentes, por tanto, es necesario incorporar programas como estos en el sector de educación.Universidad Peruana Unión2016-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/22610.17162/au.v6i1.226Apuntes Universitarios; Vol. 6 Núm. 1 (2016): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 79-862304-03352225-713610.17162/au.v6i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/226/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/226/46410.17162/au.v6i1.226.g22210.17162/au.v6i1.226.s82Derechos de autor 2016 Apuntes Universitariosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:12Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school Eficacia del programa “adolescencia saludable” para mejorar estilo de vida en estudiantes del 4to año de educación secundaria de un colegio privado confesional |
title |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school |
spellingShingle |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school Quilla, Romario Lifestyle healthy life adolescence healthy program secondary education Estilo de vida vida saludable adolescencia programa saludable educación secundaria. |
title_short |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school |
title_full |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school |
title_fullStr |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school |
title_full_unstemmed |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school |
title_sort |
Effectiveness of the program "healthy adolescence" to improve lifestyle 4th year students of secondary education of a denominational private school |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quilla, Romario Maquera, Erick Luz León, Delia |
author |
Quilla, Romario |
author_facet |
Quilla, Romario Maquera, Erick Luz León, Delia |
author_role |
author |
author2 |
Maquera, Erick Luz León, Delia |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Lifestyle healthy life adolescence healthy program secondary education Estilo de vida vida saludable adolescencia programa saludable educación secundaria. |
topic |
Lifestyle healthy life adolescence healthy program secondary education Estilo de vida vida saludable adolescencia programa saludable educación secundaria. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Goal: To determine the effectiveness of the program “healthy adolescence” to improve lifestyle of fourth year students of secondary in a denominational private school. Methodology: This research is a Pre-experimental design, with a pre and post evaluation, and two measurements. The sample was conformed by 30 students between 15-16 years old, to whom was applied a lifestyles questionnaire (PEPS-I) over a period of 4 months with 10 education sessions. Outcome: Before the implementation of the mentioned programme, 80% of students obtained a healthy lifestyle, a 10% students showed unhealthy lifestyles and a 10% presented very healthy lifestyles. After the implementation of our programme, were obtained the following results: 53.3% of students obtained a healthy lifestyle, 0% showed unhealthy lifestyles and a 46.7% of students presented very healthy lifestyles. Conclusion: It is shown that the applied program is effective in improving lifestyles in adolescents, and should be incorporate programs like these in the education area. Objetivo: Determinar la eficacia del programa “Adolescencia Saludable” para mejorar estilos de vida en los estudiantes del 4to año de educación secundaria de un colegio privado confesional. Metodología: el diseño de la investigación es de tipo Preexperimental, con una prueba y post prueba, y dos mediciones. La muestra estuvo conformada por 30 estudiantes de 15 a 16 años de edad, a quienes se les aplicó el cuestionario de estilos de vida (PEPS-I) en un período de cuatro meses con 10 sesiones educativas. Resultado: Antes de la aplicación del programa anteriormente mencionado, un 80% de estudiantes obtuvo un “estilo de vida saludable”, un 10% presento “estilos de vida poco saludables”, y otro 10% exhibió “estilos de vida muysaludables”. Después de la aplicación del programa “adolescencia saludable”, se obtuvieron los siguientes resultados: un 53.3% de estudiantes obtuvo un “estilo de vida saludable”, un 0% presento “estilos de vida poco saludables”, y un 46.7% de estudiantes mostró “estilos de vida muy saludables”. Conclusión: Se demuestra que el programa aplicado es eficaz para mejorar estilos de vida en adolescentes, por tanto, es necesario incorporar programas como estos en el sector de educación. |
description |
Goal: To determine the effectiveness of the program “healthy adolescence” to improve lifestyle of fourth year students of secondary in a denominational private school. Methodology: This research is a Pre-experimental design, with a pre and post evaluation, and two measurements. The sample was conformed by 30 students between 15-16 years old, to whom was applied a lifestyles questionnaire (PEPS-I) over a period of 4 months with 10 education sessions. Outcome: Before the implementation of the mentioned programme, 80% of students obtained a healthy lifestyle, a 10% students showed unhealthy lifestyles and a 10% presented very healthy lifestyles. After the implementation of our programme, were obtained the following results: 53.3% of students obtained a healthy lifestyle, 0% showed unhealthy lifestyles and a 46.7% of students presented very healthy lifestyles. Conclusion: It is shown that the applied program is effective in improving lifestyles in adolescents, and should be incorporate programs like these in the education area. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/226 10.17162/au.v6i1.226 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/226 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v6i1.226 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/226/pdf https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/226/464 10.17162/au.v6i1.226.g222 10.17162/au.v6i1.226.s82 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Apuntes Universitarios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Apuntes Universitarios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 6 Núm. 1 (2016): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 79-86 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v6i1 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468990548312064 |
score |
13.93557 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).