Effects of problem-based learning on instrumental translation competence

Descripción del Articulo

This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, pre...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Silva Nieves, Daniel, Fuster Guillén, Doris, Norabuena Figueroa, Roger Pedro, Ramírez Asís, Edwin Hernán, Aguirre Jiménez, Ana Beatriz
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/455
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence.
Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora.
id REVUPEU_96faa96f370b6217863109a1d0445801
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/455
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Effects of problem-based learning on instrumental translation competenceEfectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora Silva Nieves, Daniel Fuster Guillén, Doris Norabuena Figueroa, Roger Pedro Ramírez Asís, Edwin Hernán Aguirre Jiménez, Ana Beatriz Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence.Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora.This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, present and absent in university students and if this competence was due to the multiple tasks assigned. Developed within the neo-positivist paradigm, quantitative approach, substantive type, non-experimental design, deductive hypothetical method. The population consisted of 233 students and the sample of 145 calculated by random probabilistic sampling, which were supplied with a battery of questions (Likert scale). Which were validated by content, the reliability of high consistency for both variables established by Cronbach's Alpha. The hypothesis test was carried out through Spearman's Rho correlation coefficient, whose value was 0.852 (p> 0.05), from which it was concluded that problem-based learning does not significantly influence the translational instrumental competence of students, however We identify that 80% of students present strategies in the elaboration of tasks as well as instrumental translation competence.El presente estudio se propuso establecer los efectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora en estudiantes de la escuela de traducción e interpretación de una universidad privada de la ciudad de Lima. Asimismo, se concentra en la búsqueda de explicaciones respecto a la habilidad en el saber traducir, habilidad presente y ausente en estudiantes universitarios, y si dicha competencia se debía a las múltiples tareas que se asignaban. Esta investigación se desarrolla dentro del paradigma neopositivista, enfoque cuantitativo, tipo sustantivo, diseño no experimental, y método hipotético deductivo. La población estuvo constituida por 233 estudiantes y la muestra por 145, calculada por muestreo probabilístico aleatorio, a los cuales se les suministró una batería de preguntas (escala tipo Likert), las cuales fueron validadas por contenido, la fiabilidad de consistencia alta para ambas variables establecida por Alpha de Cronbach. La contrastación de hipótesis se realizó a través del coeficiente de correlación Rho de Spearman cuyo valor fue de .852 (p > .05), del cual se concluyó que el aprendizaje basado en problemas no influye significativamente en la competencia instrumental traductora de los estudiantes; sin embargo, se identificó que el 80% de estudiantes presentan estrategias en la elaboración de tareas, así como una competencia instrumental traductora.Universidad Peruana Unión2020-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/45510.17162/au.v10i3.455Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 16 - 362304-03352225-713610.17162/au.v10i3reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/533https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/540Derechos de autor 2020 Daniel Silva Nieves, Doris Fuster Guillén, Roger Pedro Norabuena Figueroa, Edwin Hernán Ramírez Asís, Ana Beatriz Aguirre Jiménezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
Efectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora
title Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
spellingShingle Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
Silva Nieves, Daniel
Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence.
Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora.
title_short Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
title_full Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
title_fullStr Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
title_full_unstemmed Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
title_sort Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
dc.creator.none.fl_str_mv Silva Nieves, Daniel
Fuster Guillén, Doris
Norabuena Figueroa, Roger Pedro
Ramírez Asís, Edwin Hernán
Aguirre Jiménez, Ana Beatriz
author Silva Nieves, Daniel
author_facet Silva Nieves, Daniel
Fuster Guillén, Doris
Norabuena Figueroa, Roger Pedro
Ramírez Asís, Edwin Hernán
Aguirre Jiménez, Ana Beatriz
author_role author
author2 Fuster Guillén, Doris
Norabuena Figueroa, Roger Pedro
Ramírez Asís, Edwin Hernán
Aguirre Jiménez, Ana Beatriz
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence.
Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora.
topic Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence.
Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora.
dc.description.none.fl_txt_mv This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, present and absent in university students and if this competence was due to the multiple tasks assigned. Developed within the neo-positivist paradigm, quantitative approach, substantive type, non-experimental design, deductive hypothetical method. The population consisted of 233 students and the sample of 145 calculated by random probabilistic sampling, which were supplied with a battery of questions (Likert scale). Which were validated by content, the reliability of high consistency for both variables established by Cronbach's Alpha. The hypothesis test was carried out through Spearman's Rho correlation coefficient, whose value was 0.852 (p> 0.05), from which it was concluded that problem-based learning does not significantly influence the translational instrumental competence of students, however We identify that 80% of students present strategies in the elaboration of tasks as well as instrumental translation competence.
El presente estudio se propuso establecer los efectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora en estudiantes de la escuela de traducción e interpretación de una universidad privada de la ciudad de Lima. Asimismo, se concentra en la búsqueda de explicaciones respecto a la habilidad en el saber traducir, habilidad presente y ausente en estudiantes universitarios, y si dicha competencia se debía a las múltiples tareas que se asignaban. Esta investigación se desarrolla dentro del paradigma neopositivista, enfoque cuantitativo, tipo sustantivo, diseño no experimental, y método hipotético deductivo. La población estuvo constituida por 233 estudiantes y la muestra por 145, calculada por muestreo probabilístico aleatorio, a los cuales se les suministró una batería de preguntas (escala tipo Likert), las cuales fueron validadas por contenido, la fiabilidad de consistencia alta para ambas variables establecida por Alpha de Cronbach. La contrastación de hipótesis se realizó a través del coeficiente de correlación Rho de Spearman cuyo valor fue de .852 (p > .05), del cual se concluyó que el aprendizaje basado en problemas no influye significativamente en la competencia instrumental traductora de los estudiantes; sin embargo, se identificó que el 80% de estudiantes presentan estrategias en la elaboración de tareas, así como una competencia instrumental traductora.
description This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, present and absent in university students and if this competence was due to the multiple tasks assigned. Developed within the neo-positivist paradigm, quantitative approach, substantive type, non-experimental design, deductive hypothetical method. The population consisted of 233 students and the sample of 145 calculated by random probabilistic sampling, which were supplied with a battery of questions (Likert scale). Which were validated by content, the reliability of high consistency for both variables established by Cronbach's Alpha. The hypothesis test was carried out through Spearman's Rho correlation coefficient, whose value was 0.852 (p> 0.05), from which it was concluded that problem-based learning does not significantly influence the translational instrumental competence of students, however We identify that 80% of students present strategies in the elaboration of tasks as well as instrumental translation competence.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-19
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455
10.17162/au.v10i3.455
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455
identifier_str_mv 10.17162/au.v10i3.455
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/533
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/540
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Daniel Silva Nieves, Doris Fuster Guillén, Roger Pedro Norabuena Figueroa, Edwin Hernán Ramírez Asís, Ana Beatriz Aguirre Jiménez
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Daniel Silva Nieves, Doris Fuster Guillén, Roger Pedro Norabuena Figueroa, Edwin Hernán Ramírez Asís, Ana Beatriz Aguirre Jiménez
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 16 - 36
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v10i3
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468991237226496
score 13.982353
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).