Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications

Descripción del Articulo

The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Novoa Castillo, Pedro Félix, Fuster Guillen, Doris Elida
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/520
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature
Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana.
id REVUPEU_80b912bc42416dd23f89d9066d923ec6
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/520
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsificationsDesvelamiento de la novela total en “Conversación en La Catedral”: Artificios y falsificacionesNovoa Castillo, Pedro Félix Fuster Guillen, Doris Elida Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literatureNovela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana.The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction of cultural schemes is done by way of partitioning more or less visible pieces. And that no matter how much they configure a new aesthetic and that it has exploded in the very center of its axis, there are pieces of climatic moments of art history, permanent and in force in any new aesthetic. From this conception, the study will address the use made by Vargas Llosa of Realism, American & European literature, cinema, among others. Also, in this reconstruction of a totality, it will be observed that it is actually apparent, since it will be essentially split. Despite this, the contribution and narrative virtuosity that the author bequeathed in the notable years of Latin American Boom will be valued.La presente investigación analiza la representación de la novela total en la obra Conversación en La Catedral de Mario Vargas Llosa a través de las nociones de oposiciones y realidades quebradizas. Para ello, se propone la categoría de “cristales quebrados” para entender un poco mejor el hecho de que la destrucción de los esquemas culturales se realiza a manera de la partición de trozos más o menos visibles; y que, por más que configuren una nueva estética y que hayan explosionado en el centro mismo de su eje, restan trozos de momentos climáticos de la historia del arte, permanentes y vigentes en cualquier nueva estética. A partir de esta concepción, la investigación abordará el aprovechamiento que hizo Vargas Llosa del realismo, la literatura norteamericana, europea, el cine, entre otros. Asimismo, en esta reconstrucción de una totalidad, se observará que ésta en realidad es aparente, ya que resultará en esencia escindida. A pesar de ello, se reconocerá el aporte y virtuosismo narrativo que el autor legó en los años notables del Boom latinoamericano.Universidad Peruana Unión2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/52010.17162/au.v10i4.520Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 369 - 3852304-03352225-713610.17162/au.v4i10reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/620https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/621Derechos de autor 2020 Pedro Félix Novoa Castillo, Doris Elida Fuster Guillenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
Desvelamiento de la novela total en “Conversación en La Catedral”: Artificios y falsificaciones
title Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
spellingShingle Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
Novoa Castillo, Pedro Félix
Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature
Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana.
title_short Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
title_full Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
title_fullStr Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
title_full_unstemmed Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
title_sort Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
dc.creator.none.fl_str_mv Novoa Castillo, Pedro Félix
Fuster Guillen, Doris Elida
author Novoa Castillo, Pedro Félix
author_facet Novoa Castillo, Pedro Félix
Fuster Guillen, Doris Elida
author_role author
author2 Fuster Guillen, Doris Elida
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature
Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana.
topic Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature
Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana.
dc.description.none.fl_txt_mv The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction of cultural schemes is done by way of partitioning more or less visible pieces. And that no matter how much they configure a new aesthetic and that it has exploded in the very center of its axis, there are pieces of climatic moments of art history, permanent and in force in any new aesthetic. From this conception, the study will address the use made by Vargas Llosa of Realism, American & European literature, cinema, among others. Also, in this reconstruction of a totality, it will be observed that it is actually apparent, since it will be essentially split. Despite this, the contribution and narrative virtuosity that the author bequeathed in the notable years of Latin American Boom will be valued.
La presente investigación analiza la representación de la novela total en la obra Conversación en La Catedral de Mario Vargas Llosa a través de las nociones de oposiciones y realidades quebradizas. Para ello, se propone la categoría de “cristales quebrados” para entender un poco mejor el hecho de que la destrucción de los esquemas culturales se realiza a manera de la partición de trozos más o menos visibles; y que, por más que configuren una nueva estética y que hayan explosionado en el centro mismo de su eje, restan trozos de momentos climáticos de la historia del arte, permanentes y vigentes en cualquier nueva estética. A partir de esta concepción, la investigación abordará el aprovechamiento que hizo Vargas Llosa del realismo, la literatura norteamericana, europea, el cine, entre otros. Asimismo, en esta reconstrucción de una totalidad, se observará que ésta en realidad es aparente, ya que resultará en esencia escindida. A pesar de ello, se reconocerá el aporte y virtuosismo narrativo que el autor legó en los años notables del Boom latinoamericano.
description The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction of cultural schemes is done by way of partitioning more or less visible pieces. And that no matter how much they configure a new aesthetic and that it has exploded in the very center of its axis, there are pieces of climatic moments of art history, permanent and in force in any new aesthetic. From this conception, the study will address the use made by Vargas Llosa of Realism, American & European literature, cinema, among others. Also, in this reconstruction of a totality, it will be observed that it is actually apparent, since it will be essentially split. Despite this, the contribution and narrative virtuosity that the author bequeathed in the notable years of Latin American Boom will be valued.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520
10.17162/au.v10i4.520
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520
identifier_str_mv 10.17162/au.v10i4.520
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/620
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/621
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Pedro Félix Novoa Castillo, Doris Elida Fuster Guillen
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Pedro Félix Novoa Castillo, Doris Elida Fuster Guillen
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 369 - 385
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v4i10
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468991684968448
score 13.982926
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).