Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications
Descripción del Articulo
The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction o...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2020 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/520 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana. |
id |
REVUPEU_80b912bc42416dd23f89d9066d923ec6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/520 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsificationsDesvelamiento de la novela total en “Conversación en La Catedral”: Artificios y falsificacionesNovoa Castillo, Pedro Félix Fuster Guillen, Doris Elida Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literatureNovela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana.The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction of cultural schemes is done by way of partitioning more or less visible pieces. And that no matter how much they configure a new aesthetic and that it has exploded in the very center of its axis, there are pieces of climatic moments of art history, permanent and in force in any new aesthetic. From this conception, the study will address the use made by Vargas Llosa of Realism, American & European literature, cinema, among others. Also, in this reconstruction of a totality, it will be observed that it is actually apparent, since it will be essentially split. Despite this, the contribution and narrative virtuosity that the author bequeathed in the notable years of Latin American Boom will be valued.La presente investigación analiza la representación de la novela total en la obra Conversación en La Catedral de Mario Vargas Llosa a través de las nociones de oposiciones y realidades quebradizas. Para ello, se propone la categoría de “cristales quebrados” para entender un poco mejor el hecho de que la destrucción de los esquemas culturales se realiza a manera de la partición de trozos más o menos visibles; y que, por más que configuren una nueva estética y que hayan explosionado en el centro mismo de su eje, restan trozos de momentos climáticos de la historia del arte, permanentes y vigentes en cualquier nueva estética. A partir de esta concepción, la investigación abordará el aprovechamiento que hizo Vargas Llosa del realismo, la literatura norteamericana, europea, el cine, entre otros. Asimismo, en esta reconstrucción de una totalidad, se observará que ésta en realidad es aparente, ya que resultará en esencia escindida. A pesar de ello, se reconocerá el aporte y virtuosismo narrativo que el autor legó en los años notables del Boom latinoamericano.Universidad Peruana Unión2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/52010.17162/au.v10i4.520Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 369 - 3852304-03352225-713610.17162/au.v4i10reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/620https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/621Derechos de autor 2020 Pedro Félix Novoa Castillo, Doris Elida Fuster Guillenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:22Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications Desvelamiento de la novela total en “Conversación en La Catedral”: Artificios y falsificaciones |
title |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications |
spellingShingle |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications Novoa Castillo, Pedro Félix Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana. |
title_short |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications |
title_full |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications |
title_fullStr |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications |
title_full_unstemmed |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications |
title_sort |
Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Novoa Castillo, Pedro Félix Fuster Guillen, Doris Elida |
author |
Novoa Castillo, Pedro Félix |
author_facet |
Novoa Castillo, Pedro Félix Fuster Guillen, Doris Elida |
author_role |
author |
author2 |
Fuster Guillen, Doris Elida |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana. |
topic |
Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature Novela total, Conversación en La Catedral, Mario Vargas Llosa, Boom latinoamericano, literatura latinoamericana. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction of cultural schemes is done by way of partitioning more or less visible pieces. And that no matter how much they configure a new aesthetic and that it has exploded in the very center of its axis, there are pieces of climatic moments of art history, permanent and in force in any new aesthetic. From this conception, the study will address the use made by Vargas Llosa of Realism, American & European literature, cinema, among others. Also, in this reconstruction of a totality, it will be observed that it is actually apparent, since it will be essentially split. Despite this, the contribution and narrative virtuosity that the author bequeathed in the notable years of Latin American Boom will be valued. La presente investigación analiza la representación de la novela total en la obra Conversación en La Catedral de Mario Vargas Llosa a través de las nociones de oposiciones y realidades quebradizas. Para ello, se propone la categoría de “cristales quebrados” para entender un poco mejor el hecho de que la destrucción de los esquemas culturales se realiza a manera de la partición de trozos más o menos visibles; y que, por más que configuren una nueva estética y que hayan explosionado en el centro mismo de su eje, restan trozos de momentos climáticos de la historia del arte, permanentes y vigentes en cualquier nueva estética. A partir de esta concepción, la investigación abordará el aprovechamiento que hizo Vargas Llosa del realismo, la literatura norteamericana, europea, el cine, entre otros. Asimismo, en esta reconstrucción de una totalidad, se observará que ésta en realidad es aparente, ya que resultará en esencia escindida. A pesar de ello, se reconocerá el aporte y virtuosismo narrativo que el autor legó en los años notables del Boom latinoamericano. |
description |
The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction of cultural schemes is done by way of partitioning more or less visible pieces. And that no matter how much they configure a new aesthetic and that it has exploded in the very center of its axis, there are pieces of climatic moments of art history, permanent and in force in any new aesthetic. From this conception, the study will address the use made by Vargas Llosa of Realism, American & European literature, cinema, among others. Also, in this reconstruction of a totality, it will be observed that it is actually apparent, since it will be essentially split. Despite this, the contribution and narrative virtuosity that the author bequeathed in the notable years of Latin American Boom will be valued. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520 10.17162/au.v10i4.520 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v10i4.520 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/620 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/520/621 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Pedro Félix Novoa Castillo, Doris Elida Fuster Guillen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Pedro Félix Novoa Castillo, Doris Elida Fuster Guillen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 4 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 369 - 385 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v4i10 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468991684968448 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).