Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School

Descripción del Articulo

The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 s...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Trujillo Mamani, Grover Eyden, Sembrera Farceque, Efrain
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2016
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revistas Universidad Peruana Unión
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/224
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Knowledge
attitudes, abortion
induced abortion
Conocimiento
actitudes
aborto
aborto inducido.
id REVUPEU_79c2f638da48c3b278d19185e75a8400
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/224
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high SchoolConocimientos y actitudes sobre el aborto inducido en adolescentes del 5to año de secundaria de una institución educativa Trujillo Mamani, Grover EydenSembrera Farceque, EfrainKnowledgeattitudes, abortioninduced abortionConocimientoactitudesabortoaborto inducido.The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 students enrolled in the academic year of 2015. The instrument used is the questionnaire of knowledge about induced abortion consisting of 14 questions and the scale of attitudes about induced abortion consisting of 18 items with a response in the Likert scale, it has a duration of 15 minutes. The results indicate that 53.9% of students have an average level of knowledge about induced abortion and just 22.7% have a high level; in relation to the attitudes 43.0% of students present an attitude of acceptance for induced abortion and 21.9% present and attitude of rejection for abortion. A significant correlation was found between the study variables (sig = .000). Conclusions: the higher the knowledge, the higher the attitude of rejection for induced abortion; the lower the level of knowledge, the higher the attitude of acceptance for induced abortionEl objetivo de esta investigación fue determinar la relación entre conocimientos y actitudes hacia el aborto inducido en adolescentes del quinto año. El diseño de investigación es no experimental de corte transversal de tipo correlacional, se realizó un muestreo probabilístico estratificado, determinándose una muestra de128 estudiantes matriculados en el periodo académico 2015. El instrumento que se utilizó es el cuestionario de conocimientos sobre aborto inducido que consta de 14 preguntas y la escala de actitudes hacia el aborto inducido que consta de 18 ítems con respuesta en la escala de Likert, tiene como duración de 15 minutos.Los resultados indican que el 53.9% de los estudiantes presentan un nivel medio de conocimientos sobre el aborto inducido y solamente el 22.7% presenta un nivel alto; con respecto a las actitudes el 43.0% de los estudiantes presenta una actitud de aceptación hacia el aborto inducido y el 21.9% presentan una actitud derechazo hacia el aborto, encontrándose correlación significativa entre las variables de estudio (sig=.000). Conclusiones: Mientras más alto el conocimiento mayor actitud de rechazo hacia el aborto inducido y mientras más bajo es el nivel de conocimientos mayor actitud de aceptación hacia el aborto inducido.Universidad Peruana Unión2016-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/22410.17162/au.v6i1.224Apuntes Universitarios; Vol. 6 Núm. 1 (2016): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 47-602304-03352225-713610.17162/au.v6i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/46210.17162/au.v6i1.224.g22010.17162/au.v6i1.224.s80Derechos de autor 2016 Apuntes Universitariosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:12Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
Conocimientos y actitudes sobre el aborto inducido en adolescentes del 5to año de secundaria de una institución educativa
title Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
spellingShingle Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
Trujillo Mamani, Grover Eyden
Knowledge
attitudes, abortion
induced abortion
Conocimiento
actitudes
aborto
aborto inducido.
title_short Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
title_full Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
title_fullStr Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
title_full_unstemmed Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
title_sort Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
dc.creator.none.fl_str_mv Trujillo Mamani, Grover Eyden
Sembrera Farceque, Efrain
author Trujillo Mamani, Grover Eyden
author_facet Trujillo Mamani, Grover Eyden
Sembrera Farceque, Efrain
author_role author
author2 Sembrera Farceque, Efrain
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Knowledge
attitudes, abortion
induced abortion
Conocimiento
actitudes
aborto
aborto inducido.
topic Knowledge
attitudes, abortion
induced abortion
Conocimiento
actitudes
aborto
aborto inducido.
dc.description.none.fl_txt_mv The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 students enrolled in the academic year of 2015. The instrument used is the questionnaire of knowledge about induced abortion consisting of 14 questions and the scale of attitudes about induced abortion consisting of 18 items with a response in the Likert scale, it has a duration of 15 minutes. The results indicate that 53.9% of students have an average level of knowledge about induced abortion and just 22.7% have a high level; in relation to the attitudes 43.0% of students present an attitude of acceptance for induced abortion and 21.9% present and attitude of rejection for abortion. A significant correlation was found between the study variables (sig = .000). Conclusions: the higher the knowledge, the higher the attitude of rejection for induced abortion; the lower the level of knowledge, the higher the attitude of acceptance for induced abortion
El objetivo de esta investigación fue determinar la relación entre conocimientos y actitudes hacia el aborto inducido en adolescentes del quinto año. El diseño de investigación es no experimental de corte transversal de tipo correlacional, se realizó un muestreo probabilístico estratificado, determinándose una muestra de128 estudiantes matriculados en el periodo académico 2015. El instrumento que se utilizó es el cuestionario de conocimientos sobre aborto inducido que consta de 14 preguntas y la escala de actitudes hacia el aborto inducido que consta de 18 ítems con respuesta en la escala de Likert, tiene como duración de 15 minutos.Los resultados indican que el 53.9% de los estudiantes presentan un nivel medio de conocimientos sobre el aborto inducido y solamente el 22.7% presenta un nivel alto; con respecto a las actitudes el 43.0% de los estudiantes presenta una actitud de aceptación hacia el aborto inducido y el 21.9% presentan una actitud derechazo hacia el aborto, encontrándose correlación significativa entre las variables de estudio (sig=.000). Conclusiones: Mientras más alto el conocimiento mayor actitud de rechazo hacia el aborto inducido y mientras más bajo es el nivel de conocimientos mayor actitud de aceptación hacia el aborto inducido.
description The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 students enrolled in the academic year of 2015. The instrument used is the questionnaire of knowledge about induced abortion consisting of 14 questions and the scale of attitudes about induced abortion consisting of 18 items with a response in the Likert scale, it has a duration of 15 minutes. The results indicate that 53.9% of students have an average level of knowledge about induced abortion and just 22.7% have a high level; in relation to the attitudes 43.0% of students present an attitude of acceptance for induced abortion and 21.9% present and attitude of rejection for abortion. A significant correlation was found between the study variables (sig = .000). Conclusions: the higher the knowledge, the higher the attitude of rejection for induced abortion; the lower the level of knowledge, the higher the attitude of acceptance for induced abortion
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-04
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224
10.17162/au.v6i1.224
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224
identifier_str_mv 10.17162/au.v6i1.224
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/pdf
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/462
10.17162/au.v6i1.224.g220
10.17162/au.v6i1.224.s80
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Apuntes Universitarios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Apuntes Universitarios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 6 Núm. 1 (2016): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 47-60
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v6i1
reponame:Revistas Universidad Peruana Unión
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revistas Universidad Peruana Unión
collection Revistas Universidad Peruana Unión
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1702468990540972032
score 13.927358
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).