Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School
Descripción del Articulo
The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 s...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2016 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revistas Universidad Peruana Unión |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/224 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Knowledge attitudes, abortion induced abortion Conocimiento actitudes aborto aborto inducido. |
id |
REVUPEU_79c2f638da48c3b278d19185e75a8400 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/224 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high SchoolConocimientos y actitudes sobre el aborto inducido en adolescentes del 5to año de secundaria de una institución educativa Trujillo Mamani, Grover EydenSembrera Farceque, EfrainKnowledgeattitudes, abortioninduced abortionConocimientoactitudesabortoaborto inducido.The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 students enrolled in the academic year of 2015. The instrument used is the questionnaire of knowledge about induced abortion consisting of 14 questions and the scale of attitudes about induced abortion consisting of 18 items with a response in the Likert scale, it has a duration of 15 minutes. The results indicate that 53.9% of students have an average level of knowledge about induced abortion and just 22.7% have a high level; in relation to the attitudes 43.0% of students present an attitude of acceptance for induced abortion and 21.9% present and attitude of rejection for abortion. A significant correlation was found between the study variables (sig = .000). Conclusions: the higher the knowledge, the higher the attitude of rejection for induced abortion; the lower the level of knowledge, the higher the attitude of acceptance for induced abortionEl objetivo de esta investigación fue determinar la relación entre conocimientos y actitudes hacia el aborto inducido en adolescentes del quinto año. El diseño de investigación es no experimental de corte transversal de tipo correlacional, se realizó un muestreo probabilístico estratificado, determinándose una muestra de128 estudiantes matriculados en el periodo académico 2015. El instrumento que se utilizó es el cuestionario de conocimientos sobre aborto inducido que consta de 14 preguntas y la escala de actitudes hacia el aborto inducido que consta de 18 ítems con respuesta en la escala de Likert, tiene como duración de 15 minutos.Los resultados indican que el 53.9% de los estudiantes presentan un nivel medio de conocimientos sobre el aborto inducido y solamente el 22.7% presenta un nivel alto; con respecto a las actitudes el 43.0% de los estudiantes presenta una actitud de aceptación hacia el aborto inducido y el 21.9% presentan una actitud derechazo hacia el aborto, encontrándose correlación significativa entre las variables de estudio (sig=.000). Conclusiones: Mientras más alto el conocimiento mayor actitud de rechazo hacia el aborto inducido y mientras más bajo es el nivel de conocimientos mayor actitud de aceptación hacia el aborto inducido.Universidad Peruana Unión2016-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/22410.17162/au.v6i1.224Apuntes Universitarios; Vol. 6 Núm. 1 (2016): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 47-602304-03352225-713610.17162/au.v6i1reponame:Revistas Universidad Peruana Unióninstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/46210.17162/au.v6i1.224.g22010.17162/au.v6i1.224.s80Derechos de autor 2016 Apuntes Universitariosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-13T16:15:12Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School Conocimientos y actitudes sobre el aborto inducido en adolescentes del 5to año de secundaria de una institución educativa |
title |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School |
spellingShingle |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School Trujillo Mamani, Grover Eyden Knowledge attitudes, abortion induced abortion Conocimiento actitudes aborto aborto inducido. |
title_short |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School |
title_full |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School |
title_fullStr |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School |
title_full_unstemmed |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School |
title_sort |
Knowledge and attitudes on induced abortion in adolescents 5th year of high School |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Trujillo Mamani, Grover Eyden Sembrera Farceque, Efrain |
author |
Trujillo Mamani, Grover Eyden |
author_facet |
Trujillo Mamani, Grover Eyden Sembrera Farceque, Efrain |
author_role |
author |
author2 |
Sembrera Farceque, Efrain |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Knowledge attitudes, abortion induced abortion Conocimiento actitudes aborto aborto inducido. |
topic |
Knowledge attitudes, abortion induced abortion Conocimiento actitudes aborto aborto inducido. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 students enrolled in the academic year of 2015. The instrument used is the questionnaire of knowledge about induced abortion consisting of 14 questions and the scale of attitudes about induced abortion consisting of 18 items with a response in the Likert scale, it has a duration of 15 minutes. The results indicate that 53.9% of students have an average level of knowledge about induced abortion and just 22.7% have a high level; in relation to the attitudes 43.0% of students present an attitude of acceptance for induced abortion and 21.9% present and attitude of rejection for abortion. A significant correlation was found between the study variables (sig = .000). Conclusions: the higher the knowledge, the higher the attitude of rejection for induced abortion; the lower the level of knowledge, the higher the attitude of acceptance for induced abortion El objetivo de esta investigación fue determinar la relación entre conocimientos y actitudes hacia el aborto inducido en adolescentes del quinto año. El diseño de investigación es no experimental de corte transversal de tipo correlacional, se realizó un muestreo probabilístico estratificado, determinándose una muestra de128 estudiantes matriculados en el periodo académico 2015. El instrumento que se utilizó es el cuestionario de conocimientos sobre aborto inducido que consta de 14 preguntas y la escala de actitudes hacia el aborto inducido que consta de 18 ítems con respuesta en la escala de Likert, tiene como duración de 15 minutos.Los resultados indican que el 53.9% de los estudiantes presentan un nivel medio de conocimientos sobre el aborto inducido y solamente el 22.7% presenta un nivel alto; con respecto a las actitudes el 43.0% de los estudiantes presenta una actitud de aceptación hacia el aborto inducido y el 21.9% presentan una actitud derechazo hacia el aborto, encontrándose correlación significativa entre las variables de estudio (sig=.000). Conclusiones: Mientras más alto el conocimiento mayor actitud de rechazo hacia el aborto inducido y mientras más bajo es el nivel de conocimientos mayor actitud de aceptación hacia el aborto inducido. |
description |
The object of this study is to determine the relation between knowledge and attitude about induced abortion in 5th year high school teen. The research design is not experimental with a cross-sectional, correlational type. A stratified probability sampling was conducted, determining a sample of 128 students enrolled in the academic year of 2015. The instrument used is the questionnaire of knowledge about induced abortion consisting of 14 questions and the scale of attitudes about induced abortion consisting of 18 items with a response in the Likert scale, it has a duration of 15 minutes. The results indicate that 53.9% of students have an average level of knowledge about induced abortion and just 22.7% have a high level; in relation to the attitudes 43.0% of students present an attitude of acceptance for induced abortion and 21.9% present and attitude of rejection for abortion. A significant correlation was found between the study variables (sig = .000). Conclusions: the higher the knowledge, the higher the attitude of rejection for induced abortion; the lower the level of knowledge, the higher the attitude of acceptance for induced abortion |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-04 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224 10.17162/au.v6i1.224 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v6i1.224 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/pdf https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/224/462 10.17162/au.v6i1.224.g220 10.17162/au.v6i1.224.s80 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Apuntes Universitarios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Apuntes Universitarios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 6 Núm. 1 (2016): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 47-60 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v6i1 reponame:Revistas Universidad Peruana Unión instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revistas Universidad Peruana Unión |
collection |
Revistas Universidad Peruana Unión |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1702468990540972032 |
score |
13.927358 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).