TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
Descripción del Articulo
In the administration of academic knowledge, the trends towards which the Peruvian universities’ libraries are steering their ship to are identified. Starting from these, a reflection is made about the reason of being of each one of them and challenges are put forth that allow the libraries to evide...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2007 |
Institución: | Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | bibliotecas universitarias gestión del conocimiento university libraries knowledge management Peru |
id |
REVUPC_58b8ae1c8b3f724d4e5287bbe2839e6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17 |
network_acronym_str |
REVUPC |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository_id_str |
|
spelling |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGETENDENCIA Y DESAFÍOS PARA LAS BIBLIOTECAS UNIVERSITARIAS PERUANAS EN LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO ACADÉMICOMorgan Rozas, Milagros Angélicabibliotecas universitariasgestión del conocimientouniversity librariesknowledge managementPeruIn the administration of academic knowledge, the trends towards which the Peruvian universities’ libraries are steering their ship to are identified. Starting from these, a reflection is made about the reason of being of each one of them and challenges are put forth that allow the libraries to evidence their contribution to the betterment of the teaching and learning processes, as well as the generation and diffusion of scientific knowledge. It begins from the hypothesis that establishes that Peruvian universities’ libraries are walking towards a Center of Resources for Learning and Investigation (CRLI) model, without stopping to offer the traditional services that they are normally assigned. To investigate this issue, the revision of Internet web pages is used as a resource, as well as the information published at QUELCAS, the web page for the Peruvian Libraries which corresponds to a sample of 32 academic Peruvian libraries (56% of which are members of ALTAMIRA, 36% are located outside the city of Lima and 19% are state universities). The results evidence diverse trends in the roles of the libraries in the administration of academic knowledge, demonstrate the impact of the actions taken by ALTAMIRA and point to the various lines of work and investigation that will contribute to develop libraries that will respond in a proactive manner to the new models of teaching and learning, as well as networking.Se identifican tendencias en la gestión del conocimiento académico a las que las bibliotecas universitarias peruanas se vienen dirigiendo. A partir de ellas, se hace una reflexión sobre la esencia de cada una, planteando retos que permitan a las bibliotecas evidenciar su contribución a la mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje, así como a los de generación y difusión del conocimiento científico. Se plantea la hipótesis de que las bibliotecas universitarias peruanas están caminando hacia el modelo del Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI), sin dejar de ofrecer los servicios que tradicionalmente le son asignados. Para investigar este tema, se utiliza la revisión de las páginas en Internet y de la información publicada en QUELCAS, portal que aglutina una muestra de 32 bibliotecas académicas peruanas; el 56% de ellas es miembro de ALTAMIRA (Grupo de Bibliotecas Académicas Peruanas), el 36% se ubica fuera de Lima y el 19% corresponde a las universidades estatales. Los resultados evidencian diversas tendencias en el rol de las bibliotecas para la gestión del conocimiento académico, demostrando el impacto de las acciones realizadas por ALTAMIRA y señalando varias líneas de trabajo e investigación. Estas contribuirán a desarrollar bibliotecas que respondan de forma proactiva a los nuevos modelos de enseñanza-aprendizaje y de trabajo en red.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1710.19083/ridu.3.17Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 152223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/165https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/664info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/172024-03-05T20:10:05Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE TENDENCIA Y DESAFÍOS PARA LAS BIBLIOTECAS UNIVERSITARIAS PERUANAS EN LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO ACADÉMICO |
title |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE |
spellingShingle |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE Morgan Rozas, Milagros Angélica bibliotecas universitarias gestión del conocimiento university libraries knowledge management Peru |
title_short |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE |
title_full |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE |
title_fullStr |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE |
title_full_unstemmed |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE |
title_sort |
TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Morgan Rozas, Milagros Angélica |
author |
Morgan Rozas, Milagros Angélica |
author_facet |
Morgan Rozas, Milagros Angélica |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
bibliotecas universitarias gestión del conocimiento university libraries knowledge management Peru |
topic |
bibliotecas universitarias gestión del conocimiento university libraries knowledge management Peru |
description |
In the administration of academic knowledge, the trends towards which the Peruvian universities’ libraries are steering their ship to are identified. Starting from these, a reflection is made about the reason of being of each one of them and challenges are put forth that allow the libraries to evidence their contribution to the betterment of the teaching and learning processes, as well as the generation and diffusion of scientific knowledge. It begins from the hypothesis that establishes that Peruvian universities’ libraries are walking towards a Center of Resources for Learning and Investigation (CRLI) model, without stopping to offer the traditional services that they are normally assigned. To investigate this issue, the revision of Internet web pages is used as a resource, as well as the information published at QUELCAS, the web page for the Peruvian Libraries which corresponds to a sample of 32 academic Peruvian libraries (56% of which are members of ALTAMIRA, 36% are located outside the city of Lima and 19% are state universities). The results evidence diverse trends in the roles of the libraries in the administration of academic knowledge, demonstrate the impact of the actions taken by ALTAMIRA and point to the various lines of work and investigation that will contribute to develop libraries that will respond in a proactive manner to the new models of teaching and learning, as well as networking. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17 10.19083/ridu.3.17 |
url |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17 |
identifier_str_mv |
10.19083/ridu.3.17 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/165 https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/664 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 15 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 15 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 15 2223-2516 reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instacron:UPC |
instname_str |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
instacron_str |
UPC |
institution |
UPC |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
collection |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1844799335425900544 |
score |
13.784091 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).