TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE

Descripción del Articulo

In the administration of academic knowledge, the trends towards which the Peruvian universities’ libraries are steering their ship to are identified. Starting from these, a reflection is made about the reason of being of each one of them and challenges are put forth that allow the libraries to evide...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Morgan Rozas, Milagros Angélica
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2007
Institución:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Repositorio:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17
Enlace del recurso:https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:bibliotecas universitarias
gestión del conocimiento
university libraries
knowledge management
Peru
id REVUPC_58b8ae1c8b3f724d4e5287bbe2839e6c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17
network_acronym_str REVUPC
network_name_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository_id_str
spelling TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGETENDENCIA Y DESAFÍOS PARA LAS BIBLIOTECAS UNIVERSITARIAS PERUANAS EN LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO ACADÉMICOMorgan Rozas, Milagros Angélicabibliotecas universitariasgestión del conocimientouniversity librariesknowledge managementPeruIn the administration of academic knowledge, the trends towards which the Peruvian universities’ libraries are steering their ship to are identified. Starting from these, a reflection is made about the reason of being of each one of them and challenges are put forth that allow the libraries to evidence their contribution to the betterment of the teaching and learning processes, as well as the generation and diffusion of scientific knowledge. It begins from the hypothesis that establishes that Peruvian universities’ libraries are walking towards a Center of Resources for Learning and Investigation (CRLI) model, without stopping to offer the traditional services that they are normally assigned. To investigate this issue, the revision of Internet web pages is used as a resource, as well as the information published at QUELCAS, the web page for the Peruvian Libraries which corresponds to a sample of 32 academic Peruvian libraries (56% of which are members of ALTAMIRA, 36% are located outside the city of Lima and 19% are state universities). The results evidence diverse trends in the roles of the libraries in the administration of academic knowledge, demonstrate the impact of the actions taken by ALTAMIRA and point to the various lines of work and investigation that will contribute to develop libraries that will respond in a proactive manner to the new models of teaching and learning, as well as networking.Se identifican tendencias en la gestión del conocimiento académico a las que las bibliotecas universitarias peruanas se vienen dirigiendo. A partir de ellas, se hace una reflexión sobre la esencia de cada una, planteando retos que permitan a las bibliotecas evidenciar su contribución a la mejora de los procesos de enseñanza-aprendizaje, así como a los de generación y difusión del conocimiento científico. Se plantea la hipótesis de que las bibliotecas universitarias peruanas están caminando hacia el modelo del Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI), sin dejar de ofrecer los servicios que tradicionalmente le son asignados. Para investigar este tema, se utiliza la revisión de las páginas en Internet y de la información publicada en QUELCAS, portal que aglutina una muestra de 32 bibliotecas académicas peruanas; el 56% de ellas es miembro de ALTAMIRA (Grupo de Bibliotecas Académicas Peruanas), el 36% se ubica fuera de Lima y el 19% corresponde a las universidades estatales. Los resultados evidencian diversas tendencias en el rol de las bibliotecas para la gestión del conocimiento académico, demostrando el impacto de las acciones realizadas por ALTAMIRA y señalando varias líneas de trabajo e investigación. Estas contribuirán a desarrollar bibliotecas que respondan de forma proactiva a los nuevos modelos de enseñanza-aprendizaje y de trabajo en red.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1710.19083/ridu.3.17Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 152223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/165https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/664info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/172024-03-05T20:10:05Z
dc.title.none.fl_str_mv TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
TENDENCIA Y DESAFÍOS PARA LAS BIBLIOTECAS UNIVERSITARIAS PERUANAS EN LA GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO ACADÉMICO
title TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
spellingShingle TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
Morgan Rozas, Milagros Angélica
bibliotecas universitarias
gestión del conocimiento
university libraries
knowledge management
Peru
title_short TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
title_full TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
title_fullStr TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
title_full_unstemmed TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
title_sort TRENDS AND CHALLENGES FOR THE PERUVIAN UNIVERSITIES' LIBRARIES IN THE MANAGEMENT OF ACADEMIC KNOWLEDGE
dc.creator.none.fl_str_mv Morgan Rozas, Milagros Angélica
author Morgan Rozas, Milagros Angélica
author_facet Morgan Rozas, Milagros Angélica
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv bibliotecas universitarias
gestión del conocimiento
university libraries
knowledge management
Peru
topic bibliotecas universitarias
gestión del conocimiento
university libraries
knowledge management
Peru
description In the administration of academic knowledge, the trends towards which the Peruvian universities’ libraries are steering their ship to are identified. Starting from these, a reflection is made about the reason of being of each one of them and challenges are put forth that allow the libraries to evidence their contribution to the betterment of the teaching and learning processes, as well as the generation and diffusion of scientific knowledge. It begins from the hypothesis that establishes that Peruvian universities’ libraries are walking towards a Center of Resources for Learning and Investigation (CRLI) model, without stopping to offer the traditional services that they are normally assigned. To investigate this issue, the revision of Internet web pages is used as a resource, as well as the information published at QUELCAS, the web page for the Peruvian Libraries which corresponds to a sample of 32 academic Peruvian libraries (56% of which are members of ALTAMIRA, 36% are located outside the city of Lima and 19% are state universities). The results evidence diverse trends in the roles of the libraries in the administration of academic knowledge, demonstrate the impact of the actions taken by ALTAMIRA and point to the various lines of work and investigation that will contribute to develop libraries that will respond in a proactive manner to the new models of teaching and learning, as well as networking.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17
10.19083/ridu.3.17
url https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17
identifier_str_mv 10.19083/ridu.3.17
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/165
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/17/664
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 15
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 15
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 15
2223-2516
reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron:UPC
instname_str Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
instacron_str UPC
institution UPC
reponame_str Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
collection Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1844799335425900544
score 13.784091
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).