THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK
Descripción del Articulo
What is the pedagogical value of the Virtual Classroom for the students and for the teachers? This work presents the results of a longitudinal study about the integration of the Virtual Classroom at the university and analyzes, from a comprehensive perspective, the types of uses of the VC in a forma...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2007 |
Institución: | Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/15 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | entorno virtual de aprendizaje (AV) universidad TICs valor pedagógico virtual classroom (virtual environment in the learning process) ICT's pedagogical value |
id |
REVUPC_3062b4959e9889be5f8bd5552e3872f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/15 |
network_acronym_str |
REVUPC |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository_id_str |
|
spelling |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALKEL VALOR PEDAGÓGICO DEL AULA VITUAL: HABLAN LOS USUARIOSSulmont Haak, Leaentorno virtual de aprendizaje (AV)universidadTICsvalor pedagógicovirtual classroom (virtual environment in the learning process)ICT'spedagogical valueWhat is the pedagogical value of the Virtual Classroom for the students and for the teachers? This work presents the results of a longitudinal study about the integration of the Virtual Classroom at the university and analyzes, from a comprehensive perspective, the types of uses of the VC in a formal learning environment like at the University, where the presence of the teacher is a must. It sets forth the concept of the pedagogical value understood as the benefit the users perceive from this tool as a means of support in their teaching-learning process. This value can only be recognized when it is used in a concrete experience within a learning situation. For this, the study is structured in four levels of complementary analysis: the evolution of the use of the VC at the UPC, the perception of the use of the ITC’s (Information Technology and Communication) in education, the purposes of the uses of the VC and the perception of the pedagogical value of the VC. Finally, the article discusses how the Virtual Classroom amplifies the pedagogical practice and declares that the sole presence of such technological tool does not necessarily mean an evolution in these practices. Without doubt, the article demands for the renovation of the users’ capabilities.¿Cuál es el valor pedagógico que tiene el Aula Virtual para los alumnos y docentes? El siguiente trabajo presenta los resultados de un estudio longitudinal sobre la integración del Aula Virtual (AV) en la universidad. Se analiza, desde una perspectiva comprensiva, los propósitos de uso del AV en la un espacio formal y presencial de aprendizaje, como es caso de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Se plantea reconocer su valor pedagógico; es decir, su utilidad para los usuarios como herramienta de apoyo en su proceso de enseñanza-aprendizaje. Este valor es reconocido desde la experiencia concreta del uso en un contexto de aprendizaje. Para ello, el estudio se estructura en cuatro niveles de análisis complementarios: la evolución del uso del AV en la UPC, la percepción sobre el uso de Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TICs) en la educación, los propósitos del empleo del AV y la percepción de su valor pedagógico. Finalmente, se comenta cómo el AV es una herramienta que amplifica la práctica pedagógica; considerando, sin embargo, que su sola presencia no implica necesariamente una evolución de esta práctica, ya que se exige también la renovación de las competencias de los usuarios.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 28Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 28Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 282223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15/166https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15/665info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.upc.edu.pe:article/152024-03-05T20:10:05Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK EL VALOR PEDAGÓGICO DEL AULA VITUAL: HABLAN LOS USUARIOS |
title |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK |
spellingShingle |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK Sulmont Haak, Lea entorno virtual de aprendizaje (AV) universidad TICs valor pedagógico virtual classroom (virtual environment in the learning process) ICT's pedagogical value |
title_short |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK |
title_full |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK |
title_fullStr |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK |
title_full_unstemmed |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK |
title_sort |
THE PEDAGOGICAL VALUE OF THE VIRTUAL CLASSROOM (VC): THE USERS TALK |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sulmont Haak, Lea |
author |
Sulmont Haak, Lea |
author_facet |
Sulmont Haak, Lea |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
entorno virtual de aprendizaje (AV) universidad TICs valor pedagógico virtual classroom (virtual environment in the learning process) ICT's pedagogical value |
topic |
entorno virtual de aprendizaje (AV) universidad TICs valor pedagógico virtual classroom (virtual environment in the learning process) ICT's pedagogical value |
description |
What is the pedagogical value of the Virtual Classroom for the students and for the teachers? This work presents the results of a longitudinal study about the integration of the Virtual Classroom at the university and analyzes, from a comprehensive perspective, the types of uses of the VC in a formal learning environment like at the University, where the presence of the teacher is a must. It sets forth the concept of the pedagogical value understood as the benefit the users perceive from this tool as a means of support in their teaching-learning process. This value can only be recognized when it is used in a concrete experience within a learning situation. For this, the study is structured in four levels of complementary analysis: the evolution of the use of the VC at the UPC, the perception of the use of the ITC’s (Information Technology and Communication) in education, the purposes of the uses of the VC and the perception of the pedagogical value of the VC. Finally, the article discusses how the Virtual Classroom amplifies the pedagogical practice and declares that the sole presence of such technological tool does not necessarily mean an evolution in these practices. Without doubt, the article demands for the renovation of the users’ capabilities. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15 |
url |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15/166 https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/15/665 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 No. 2 (3): July - December; 28 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 3 Núm. 2 (3): julio-diciembre; 28 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 3 n. 2 (3): julho - dezembro; 28 2223-2516 reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instacron:UPC |
instname_str |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
instacron_str |
UPC |
institution |
UPC |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
collection |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1842262630761234432 |
score |
12.907318 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).